Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Happy change - 'Must read voor iedere manager'

'Hoe blije medewerkers verandering duurzaam succesvol maken', zo luidt de ondertitel van Happy change. Ik kan me voorstellen dat blije medewerkers uit zichzelf al positief tegen veranderingen staan.

Eric van Arendonk RM | 6 juli 2021 | 2-3 minuten leestijd

Zijn blije medewerkers in staat veranderingen duurzaam te maken? En hoe creëer je blije medewerkers die ook blij blijven? Met deze vragen ben ik Happy change gaan lezen en ik moet zeggen, daar werd ik blij van.

Blije medewerkers zie ik nu als personen die in hun kracht staan en vandaar uit veranderingen mede mogelijk maken. Hoe je dat voor elkaar krijgt wordt uitvoerig in het boek behandeld. Er is al veel geschreven over veranderprocessen en toch is dit boek anders. Het geeft een compleet beeld van de veranderingen en hoe je ervoor zorgt dat deze van begin af aan geaccepteerd en gedragen worden. Ook voor de medewerkers die ondanks alles niet meegaan, of zelfs tegenwerken, worden tools aangereikt. De mens staat continu centraal en daaromheen vindt het veranderproces plaats.
De auteurs hebben het geheel ingedeeld in drie fases. Als eerste het Weten; waar gaat het over, wat is de stip aan de horizon. De tweede fase gaat over het Willen; hoe zorg je dat de medewerkers ook de verandering willen en hierin energie steken. De derde fase is het Kunnen; zijn ze in staat om de verandering tot stand te brengen?

Het klinkt logisch en simpel en eigenlijk is dat het ook. Eén van de belangrijkste succesfactoren ligt bij het management. Naast de wijze waarop ze veranderingen aankondigen, gaat het er vooral om in hoeverre zij de verandering zelf omarmen. Niet alleen op papier, maar vooral qua gedrag. Neem daarbij dat iedereen te allen tijde zal denken; 'What's in for me?' Als je je dat realiseert dan zit je in ieder geval op gelijke golflengte. Ook zogenaamde ongunstige veranderingen kun je zo tot een goed resultaat brengen.

Happy change is een heerlijk boek, het leest lekker vlot weg en het is heel dicht op de praktijk geschreven. Je herkent de geschetste situaties echt. Voorbeelden worden afgewisseld met relevante interviews.  

Ik vind het boek een must read voor zeker iedere HR-manager en eigenlijk voor elke manager, uit welk vakgebied dan ook. Tenslotte is, in mijn ogen, het aansturen van medewerkers ook een continu veranderproces. Marketeers die verantwoordelijk zijn voor implementatie van strategieën kunnen niet om dit boek heen. Het zal je een hoop werk schelen om zaken voor elkaar te krijgen.

Inspelend op de blije medewerkers, het lezen van dit boek zal je een blije lezer maken omdat je met de inhoud direct aan de slag kunt. Happy change is kortom een heerlijk managementboek.

Eric van Arendonk RM is zelfstandig marketingadviseur, auteur van Neuromarketing en docent Marketing bij SRM.

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Bea Aarnoutse, Marianne Jaarsma
Happy change

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden