Lees verder
Sjaak Overbeeke is trainer, therapeut, docent en schrijver op het gebied van emotionele intelligentie, communicatie, leiderschap en teamontwikkeling.
Meer over Sjaak OverbeekeOmgaan met gevoelsmensen
Praktische gids voor denkers en doeners
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2016 1e druk 9789492221513Samenvatting
Voelen kunnen we allemaal, maar de ervaringswereld van gevoelsmensen verschilt nogal van die van nuchtere, rationele denkers en doeners. Gevoelsmensen hebben andere drijfveren, een andere manier van denken en van de wereld ervaren. Het is voor rationeel ingestelde mensen daarom vaak lastig om gevoelsmensen goed te begrijpen: wat gaat er toch allemaal om in die hoofden, en waarom doen ze vaak zo moeilijk?
Toch is het belangrijk om gevoelsmensen beter te begrijpen, of het nu gaat om een werksituatie of een privé-situatie. Door gevoelsmensen beter te begrijpen, kun je beter communiceren en verbetert de relatie. Daarbij is het ook handig te weten hoe je zelf functioneert, wat je beweegredenen zijn en hoe je op anderen reageert. Het resultaat? Privérelaties en werkrelaties worden verbeterd.
'Omgaan met gevoelsmensen' is een praktische gids waarin Sjaak Overbeeke denkers en doeners leert om beter met andermans en eigen gevoelens om te gaan. De auteur behandelt de theorie van gevoelens en emoties vanuit een nieuwe invalshoek. Aan de hand van een eenvoudig model worden de verschillende lagen en fases van voelen helder gemaakt. Anderzijds geeft de auteur praktische tips voor een prettige omgang met voelers, om miscommunicatie met voelers te voorkomen en de (werk) relatie te verbeteren. In enkele interviews geven een aantal managers daarna antwoord op de vraag waarom je als manager beter leiding kunt geven door je soms ook kwetsbaarder op te stellen. En aan de hand van 25 oefeningen leer je tenslotte je eigen emotionele intelligentie te verbeteren.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Sjaak Overbeeke
Inhoudsopgave
-Inleiding
-Doel van dit boek
-Voelen als bron van informatie
-De opbouw van dit boek
THEORIE
2. Voelers, Denkers en Doeners
-Mannelijk en vrouwelijk
-Drie klassieke basistypes
-Definities
-Vloeibaarheid en dynamiek van de types
-De kenmerken van Voelen, Denken en Doen
-* Aantekeningen bij dit schema
-Combinatieposities
3. De vier lagen van voelen – van aanraken tot aura’s
-Laag 1: fysieke sensaties
-Laag 2: emoties
-Laag 3: compassie
-Laag 4: energie
4. De vier fases van voelen – van indrukken tot uitdrukken
-Voelen en voeden
-Voelen als vaardigheid
-Fase 1: toelaten
-Fase 2: duiden
-Fase 3: verwerken
-Fase 4: uiten
-Voelen als matrix
5. Ontwikkelingsniveaus in voelen – van kwetsbare tot begaafde Voelers
-De piramide van persoonlijke ontwikkeling
-De kwetsbare Voeler
-De hooggevoelige en overgevoelige Voeler
-De gemiddelde Voeler
-Combitype: de Voeler-Denker
-Combitype: de Voeler-Doener
-Combitype: de Voeler-Denker-Doener
-De ontwikkelde Voeler
-De begaafde Voeler
-Hoe nuchtere mensen tegen Voelergaven aankijken
-Kunnen Voelers en Denkers elkaar leren verstaan?
PRAKTIJK
6. Hoe ga je om met Voelers? – tien tips voor werk- en thuissituaties
-1. Een Voeler maakt zich snel zorgen
-2. Een Voeler is onzeker over zichzelf
-3. Voelers houden niet van verandering
-4. Voelers hebben moeite met conflicten
-5. Voelers gaan over hun grenzen heen
-6. Voelers houden niet van omgevingen met drukke prikkels
-7. Gevoel gaat voor ratio
-8. Gevoelens blijven bij Voelers lang hangen
-9. Een Voeler wil de relatie kunnen voelen
-10. Alle gevoelens moeten uiteindelijk op tafel komen
7. Hoe voorkom je miscommunicatie met Voelers? – tien regels om rekening mee te houden
-1. Benader een gesprek over gevoelens altijd voorzichtig
-2. Adresseer de emmer, niet iedere druppel die hem doet overlopen
-3. Het is niet interessant wie het conflict heeft veroorzaakt; het gaat om hoe je eruit komt
-4. Behandel conflictpunten één voor één, niet tegelijkertijd
-5. Leer het verschil tussen een gevoel en een verwijt herkennen
-6. Andermans gevoelens kun je niet ontkennen
-7. Een opmerking is alleen grappig als je er allebei om kunt lachen
-8. Een klacht is niet hetzelfde als een hulpvraag
-9. Vermijd bijzaken in een conflict
-10. Vermijd emotieretoriek
Tot slot
8. Kunnen gevoelsmensen organisaties leiden? – vier interviews
-Tot slot
9. Hoe kun je zelf gevoeliger worden? – 25 oefeningen
-Zelf aan de slag?
-I Eigen lichamelijk bewustzijn versterken
-II Eigen emoties voelen
-III Andermans emoties voelen
-IV Over gevoelens communiceren
-V Compassie voelen
10. Elkaar beter begrijpen is al heel wat
-Epiloog
-Dankwoord
11. Literatuurlijst
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan