Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Een bestseller schrijven?

Welke auteur heeft niet de heimelijke wens een bestseller te schrijven? Natuurlijk niet vanwege de financiële voordelen die zoiets met zich meebrengt of de eeuwige roem die men er mee kan vergaren. Nee, auteurs zijn net dominees, ze verkondigen een boodschap en hoe meer mensen die boodschap kopen, des te groter is de kans dat mensen die boodschap oppikken.

Michel Hoetmer | 22 februari 2013 | 2-3 minuten leestijd

Toch lijden de meeste boeken het kwijnende bestaan van een muurbloempje. De gemiddelde auteur is een producent van winkeldochters. Hier helpt de ondersteuning van professionele uitgevers geen moedertjelief aan. Verstaan die lui hun vak niet? Dat zou veel te kort door de bocht zijn. Bovendien schrijft lang niet iedereen voor een breed publiek. Toch is het bijna elk jaar weer een (leed)vermakelijk gezicht om de sippe gezichten te zien bij de verkiezing van het managementboek van het jaar. Het is voor sommige auteurs al een zegen dat ze op de longlist komen. De champagne ploft wanneer ze op de shortlist verschijnen. Boeken die tot dan onverkoopbaar waren, krijgen plotseling een kans op een tweede, sprankelende, jeugd.

Een auteur waar jury's hun neus voor ophalen is Jos Burgers. En laat die Burgers nou net een producent van de bestsellers in het managementgenre zijn. Hij schreef al meerdere keren het best verkopende managementboek. Hoe krijgt hij dat toch voor elkaar? Ik meen dat Jos hierover zelf zoiets heeft gezegd als 'mensen lezen die boeken toch niet, dus dan kun je het maar beter kort houden'. Het grote geheim: schrijf een boek dat mensen niet lezen. Het andere geheim is om niet al te pretentieus te zijn. Jos heeft een luchtige schrijfstijl. Hij is niet de verkondiger van gemaakt erudiete boodschappen. Hij is meer een verhalenverteller. Zijn teksten lezen lekker vlot weg. Als je dan toch gaat lezen ben je er in de spreekwoordelijke poep en een zucht doorheen. Deze opmerking is bedoeld als een compliment. Simpel schrijven zonder kinderachtig te zijn is een ware kunst die weinigen is gegeven. Eigenlijk schrijft Jos zoals hij zijn spreekbeurten geeft: lekker luchtig, humoristisch en met een aansprekende boodschap. Dergelijke lichtvoetige kost scoort niet bij een jury, maar wel bij een groter publiek.

Hij verkondigt een boodschap van hoop. Want daar draait het vooral om: mensen willen horen hoe ze kans maken op een beter een gelukkiger leven. Kijk de top vijf van Managementboek.nl er maar op na. Als u de scheurkalenders eventjes vergeet, ziet u steevast boekjes als 'Wie heeft mijn kaas gepikt?' ergens in de top tien. Ook dat boekje belooft de lezer een boel hoop. Het is waarschijnlijk ook een passend cadeau voor werknemers die zojuist te horen hebben gekregen dat ze maar beter een andere baan kunnen zoeken. Als mensen uw boek cadeau gaan geven bent u spekkoper. Het helpt ook, zoals Jos Burgers doet, wanneer je het land doortrekt en spreukbeurten geeft. Jos bespeelt zijn publiek met prachtige verhalen over boren en gaten. Mensen smullen er van. Het is een stimulans om zijn boeken te lezen of cadeau te doen. Kortom: een briljante formule voor bestsellers.

Over Michel Hoetmer
Na een succesvolle carrière als verkoper werd Michel Hoetmer verkooptrainer. Als directeur van SalesQuest heeft Hoetmer jarenlange ervaring met het trainen en adviseren van verkopers en salesmanagers. Michel Hoetmer helpt verkopers bij het werven van nieuwe klanten. Hij staat met beide voeten in de klei en wordt geroemd en tegelijkertijd verguisd om zijn soms eigenzinnige en ietwat tegendraadse denkbeelden. Hij is de auteur van het succesvolle boek 'De 7 zonden van verkopers'. Daarnaast schrijft hij wekelijks nieuwe artikelen en blogs op zijn website www.salesquest.nl

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden