Met een uitnodiging om open en direct te zijn, begint Maurits Broekema de conferentie proHRO. High reliability organizations (HRO’s) staan centraal. Vaak werken deze organisaties met kritieke processen, zoals luchtvaart, luchtverkeerscontrole of met nucleaire stoffen. Goede communicatie, kritisch zijn en steeds leren van fouten zijn cruciaal in deze bedrijven, vandaar ook dat de deelnemers van proHRO open en direct moeten zijn. ‘Iets niet weten, is niet erg.’
‘HRO’s maken zich altijd zorgen over hun volgende fout’, zo steltkeynote speaker Paul Schulman. Als Professor of Government bij het Mills Collega in Oakland deed hij onderzoek naar organisaties die werken aan complexe technologieën. Hij noemt een aantal eigenschappen van HRO’s; ze hebben angst of te falen, hebben veel procedures en medewerkers kunnen deze zelf ontwikkelen. Maar bovenal: betrouwbaarheid is een waarde op zich en dit bereiken ze op verschillende manieren. Zo hebben ze te maken met een beperkt aantal mogelijke problemen, zijn ze goed in kennisdelen en analyseren ze hun acties. ‘Ze houden communicatielijnen zo open mogelijk en realiseren zich dat ze werken in een onstabiele omgeving.’
‘HRO’s passen zich constant aan en zoeken naar betrouwbaarheid.’ Aldus Kathleen Sutcliffe. Met Karl Weick doet ze al 15 jaar onderzoek naar HRO’s en samen met hem schreef ze het boek Management van het onverwachte. Sutcliffe, professor Bedrijfskunde en Management en Organisatie aan de Universiteit van Michigan, is de andere keynote speaker tijdens proHRO. Zij gaat door op de angst om iets fout te doen. Door die angst ‘organiseren HRO’s vanuit mindfulness: een groot bewustzijn van onderscheidende details en actie ondernemen op basis van het onbekende.’ ‘Mindful’ organiseren vraagt om respect voor elkaar, en voor jezelf. Daarnaast is het belangrijk dat je je rol in het grotere geheel kent en dat er een goede infrastructuur is voor afwijkingen. ‘Je concentreert je op de dingen die misschien niet kloppen en handelt op de juiste manier.’
Maar deze kennis toepassen in organisaties is nog niet zo gemakkelijk. Tijdens de workshops die volgen, blijkt dat al veel deelnemers bezig zijn met het onderwerp. De ideeën van betrouwbaarheid verspreiden over de organisatie, blijkt het lastigste te zijn. Schulman en Sutcliffe zijn verrast door de eerlijkheid van de deelnemers. Waarmee de opzet al meer dan geslaagd is dus!