Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

MBA in één boek

Het seminar MBA in één dag is al jarenlang een groot succes. Volgens spreker Ben Tiggelaar omdat het gaat om tijdloze theorie, die heel basaal is. Het was al een prestatie om de dertien belangrijkste managementdenkers in één dag te bespreken, nog knapper is het om dit vast te leggen in één boek. Tiggelaar presenteert MBA in een dag - het boek.

Nienke van Oeveren | 1 november 2012 | 2-3 minuten leestijd

‘Je wordt een managementgoeroe genoemd als journalisten het woord charlatan te moeilijk vinden’, zei Peter Drucker. In Tiggelaars uitleg is een goeroe een denker die komt met eenvoudig geformuleerde ideeën die herkenbaar zijn. In een uur gaat hij maar liefst twaalf ideeën bij langs, onderverdeeld in de thema’s leiderschap, organisatie, strategie en uitvoering.

Uitstijgen
De quote van Ken Blanchard vat leiderschap kernachtig samen: ‘Leiderschap is niet wat er gebeurt als je er bent, maar wat er gebeurt als je er niet bent.’ Een leider laat mensen boven zichzelf uitstijgen. Tiggelaar vervolgt met de geruststelling dat je leiderschap kunt leren en er beter in kunt worden, het is vooral een kwestie van vlieguren maken. En nu hebben we ook meteen de rode draad te pakken van de presentatie: jezelf overwinnen en anderen helpen om dat ook te doen. ‘Dus realiseren dat het niet om jou gaat, maar om de organisatie.’

Andere vorm
‘De internetbubbel heeft ons veel gebracht’, zei Tom Peters eens. ‘In een aantal jaar hebben we enorm veel geprobeerd, daar is een hele business uit ontstaan.’ Heel interessant, vindt Tiggelaar. ‘Organisatiekunde is helemaal niet saai: door een andere vorm van organisaties, ontstaat ander gedrag.’ Voor Buurtzorg Nederland heeft Jos de Blok zich laten inspireren door het BSO van Eckart Wintzen. En de adhocratie van Mintzberg bestaat nu echt, bijvoorbeeld in de bouw waar zelfstandige professionals samenwerken.

Experimenteren
Voor het derde thema, Strategie, is uiteraard Michael Porter het boegbeeld. Het perspectief van de klant is hiervoor bepalend, evenals de samenhang tussen elementen. Maatwerk leveren én een prijsvechter zijn, levert geen goede producten op. ‘Geef je medewerkers de vrijheid om te experimenteren,’ benadrukt Tiggelaar ook, ‘dan hou je een levende strategie.’

See, feel, change
‘De kern van de zaak is altijd het veranderen.’ Met deze quote van John Kotter opent Tiggelaar het laatste thema: Uitvoering. ‘Daarmee is bedrijfskunde eigenlijk psychologie in de praktijk.’ Hij geeft een mooi voorbeeld van see, feel, change in plaats van het klassieke analysis, think, change. Zo maakte de nieuwe directeur van de Sociale Verzekeringsbank kennis met de AOW-aanvraag door langs 67 tafeltjes te lopen waar hij steeds een stapje verder in het aanvraagproces kwam. Al bij tafeltje 15 had de IT-directeur het mandaat om het proces te automatiseren en verkorten.

Tiggelaar benadrukt dus de menskant van managen, sterker nog: ‘De kracht van deze basale theorieën is dat deze ook gelden voor het privé-leven. Dus pak eens een managementstrategie en probeer deze thuis.’

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden