Ik ben een echte fan van de Fanstrategie. Eerder schreef ik het boek Communicatiestrategie, daarin staan elf strategieën uitgewerkt. De fanstrategie is er één van. Die is absoluut mijn favoriet en ook die van veel cursisten. De kern van communicatie bestaat voor mij uit twee elementen: emoties en relaties. Fanstrategie gaat over beide elementen en verbindt ze met elkaar.
Fans zijn fan-tastisch
Een merk met veel fans is enorm krachtig. Zo wil een merk geen klanten maar fans die ambassadeur zijn voor het merk. Social media zijn de multiplier voor de fanstrategie en daarom zijn fans extreem waardevol in de communicatie. Zij zijn topinfluencers in hun sociale omgeving.
Ga op zoek naar bestaande fans
Fans heb je al, dus doe er ook iets mee. Vaak is een merk op zoek naar nieuwe klanten, naar nieuwe doelgroepen, naar de generatie U, X, Y, X.Z. Terwijl ze geen oog heeft voor wat er al is. Er zijn namelijk al fans die van haar houden. Bijna elk merk heeft fans, maar te weinig merken activeren ze. Old school marketing probeert klanten te overreden een merk leuk te vinden. Marketing van nu verleidt klanten om van het merk te houden.
Het is in feite vrij simpel
Als je aandacht wilt krijgen - schenk dan zelf aandacht
Als je interessant wilt zijn - wees dan zelf geïnteresseerd
Als je betrokkenheid wilt - wees dan zelf betrokken
Als je fans wilt hebben - word dan zelf ook fan
Begin met het maken van fans
Fans kopen geen product, ze gaan voor identificatie en de belofte van erbij horen. Fans zien de corporate story niet als eindpunt maar als startpunt voor hun eigen verhalen. Een sterk merk kent talloze fanstories. Kijk maar naar Instagram, het staat er vol mee. Fans geven om het merk, klanten geven om de prijs. Fans zijn 24/7 voor het merk aan het werk zelfs als de brand manager slaapt. Weet dus je fans aan je te binden, anders heb je alleen maar klanten.
Interne fans maken externe fans
Je wordt geen fan van een merk als de eigen medewerkers dat niet zijn. De fanstrategie moet worden waargemaakt in elk contact en op elke plek in de organisatie. Alle medewerkers zijn dan alert op de kansen om verwachtingen te overtreffen, zodat mensen fan worden. Het management moet ook geloven in de fanstrategie en erin willen investeren. In geld, maar vooral in energie.
Je krijgt geen fans... door brochures
Je krijgt geen fans... door posters
Je krijgt geen fans... door advertenties
Je krijgt geen fans... door mailings
Je krijgt geen fans... door veel kortingen
Je krijgt geen fans... door een nieuwsbrief
Je krijgt geen fans... door netwerkborrels
Je krijgt geen fans... door een website
Je krijgt wel fans... door persoonlijke aandacht
Kortom: koester fans
Fanstrategie gaat om persoonlijke aandacht, gedeelde herinneringen, samen plezier maken, om storytelling. Dat is iets anders dan even iets leuks te bedenken. Alles moet uit het hart van de organisatie komen. Geef fans het gevoel dat zij speciaal zijn. Laat ze ervaren dat de organisatie hen koestert. De fans geven er heel veel energie voor terug en fans maken is fun.
Wanneer start jij met het maken van fans?
Wil Michels verstaat als geen ander de kunst om complexe zaken eenvoudig uit te leggen. Hij is al jaren een grote fan van de fanstrategie. Michels is auteur van Handboek Communicatie en Communicatiestrategie. Hij nam twee jaar de tijd om zijn favoriete strategie uit te werken: de Fanstrategie.
Over Wil Michels
Wil Michels is bestsellerauteur van Hetv Communicatie Model, Handboek Communicatie, Communicatiestrategie en Fanstrategie. Als geen ander is hij in staat om complexe zaken helder te maken. Wil geeft elke week lezingen en workshops over communicatiestrategie en creatief denken. No-nonsense, humor en een verrassende output kenmerken zijn aanpak.