· Wat maakt sommige leidinggevenden zoveel effectiever dan andere?
· Hoe kan je werknemers het beste motiveren?
· Is diversiteit in een team nu een voordeel of een nadeel?
· Hoe kan het dat een hoge werkdruk soms als uitdagend wordt ervaren en soms als stressvol?
· Hoe zorg je dat werknemers zich blijven ontwikkelen?
Het zijn allemaal vragen die managers en HRM-professionals zichzelf geregeld kunnen stellen. Maar weinig mensen in arbeidsorganisaties hebben echter een gedegen antwoord paraat. Sterker nog, in organisaties wordt veel op basis van intuïtie gehandeld. Iets ‘voelt’ goed of komt geloofwaardig over. Maar of het klopt is sterk de vraag. Bovendien rouleert in organisaties nogal wat onbetrouwbare kennis, soms zelfs misverstanden en onwaarheden over hoe werknemers psychologisch zouden functioneren of hoe je leiding zou moeten geven.
No-nonsense
In dit boek beschrijven we hoe het écht zit, met mensen in arbeidsorganisaties. In vogelvlucht bespreken we de belangrijkste thema’s uit de organisatiepsychologie, op basis van wetenschappelijke theorie en onderzoek. Zo gaan we in op de emoties, motivatie, duurzame inzetbaarheid, prestaties en het psychisch welzijn van werknemers, de manier waarop werknemers samenwerken of juist met elkaar concurreren, verschillende manieren van leidinggeven en de invloed van de organisatiecultuur op al deze zaken. Niet alleen geven we aan hoe het er in organisaties vaak aan toe gaat en waarom, maar ook hoe je dit kunt verbeteren. Op die manier valt op bovenstaande vragen en vele andere die leven in arbeidsorganisaties wél een adequaat antwoord te geven.
Je overtuigingskracht vergroten
Gedegen kennis over hoe mensen in arbeidsorganisaties functioneren is belangrijk voor onder meer managers en HRM-personeel, en studenten die een opleiding in die richting volgen. Zeker als het gaat om belangrijke beslissingen in organisaties die vele werknemers raken, volstaat een louter intuïtieve handelswijze namelijk niet. Dan moet je jezelf, je handelen en keuzes stevig kunnen verantwoorden, en schieten persoonlijke observaties en indrukken en een ‘onderbuikgevoel’ tekort. Je moet dan met overtuigende argumenten komen, en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en theorie kunnen die geven en versterken daarmee je overtuigingskracht.
Denken én doen
Het boek vergroot niet alleen je kennis maar ook je handelingsrepertoire. Naast nieuwe inzichten krijgt de lezer namelijk ook handvatten voor de praktijk. Je leert dus niet alleen hoe iets zit, maar ook wat je kan doen om de situatie in arbeidsorganisaties te verbeteren en doelen op werkgebied beter te bereiken. De theorie is daarbij toegankelijk opgeschreven en wordt geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden, cases en kritische vragen. Je kunt, tijdens en na het lezen van het boek, er dus meteen mee aan de slag. Doel: van jezelf een betere werknemer, samenwerkingspartner, manager, of HRM-professional maken.
Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog, trainer, auteur, wetenschappelijk onderzoeker en lector. Zij schreef meer dan 20 boeken over de psychologie. Samen met Max Wildschut schreef ze Gedrag en cultuur in organisaties.
Over Pieternel Dijkstra
Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog en oprichter van de IBT Academie, een scholingsplatform voor relatie- en gezinstherapeuten. Ze werkt als psycholoog, trainer in de geestelijke gezondheidszorg, onderzoeker en auteur. De laatste jaren werkt ze vooral vanuit de derde generatie cognitieve gedragstherapie, waar IBCT een onderdeel van is.