Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - MensenHandel - De bevrijding van de loonslaven

De slavernij mag dan afgeschaft zijn, de MensenHandel floreert nog volop op de arbeidsmarkt. Het is geen vakbondsman die dat constateert, maar Marnix Geus, werkgever en oprichter van HPB Companies. Hoe het anders moet leest u in zijn MensenHandel. Een preview.

Marnix Geus | 26 februari 2016 | 3-4 minuten leestijd

Met de ondertitel van ons boek MensenHandel: ‘De bevrijding van loonslaven' doelen wij er niet op dat iedereen moet gaan ondernemen. Sterker nog, ik denk wel eens: begin er niet aan...! Wel vind ik dat iedereen ondernemend in het werk moet staan, in de zin van initiatief nemen, je niet afhankelijk opstellen. Want voor je het weet zit je naar de klok te kijken wanneer je naar huis mag of zeg je dingen als ‘ik moet nog 12 jaar werken'. Dat wil toch geen mens?

Ik geloof dat iedere organisatie in de ‘mensenhandel' zit tegenwoordig. Of je nou bij een bank werkt, in de gezondheidszorg of bij een luchtvaartmaatschappij. Ook als je organisatie producten maakt, zit je nog in de mensenhandel. Want ondanks de trend van vergaande robotisering in tal van industrieën, maken mensen nog steeds het verschil. Altijd en overal. Dat betekent dat we mensen het allerbelangrijkst moeten maken. MensenHandel staat voor de Mensen voor de Handel durven zetten. In veel organisaties zie je helaas nog vaak het tegenovergestelde. Dat moet veranderen!

Wegpiraat
MensenHandel is een pleidooi voor meer menselijkheid op de werkvloer. Ik merk dat we de neiging hebben ons op het werk vaak anders te gedragen dan thuis. Omdat we gekke dingen doen op kantoor waardoor we ons er niet thuis voelen: ongezellige, inspiratieloze werkomgeving. Slechte automatenkoffie. Rare regeltjes. Het lijkt een beetje op hoe we ons gedragen in het verkeer: zodra we in de auto stappen, laten we onze normale normen en waarden plots varen en worden we soms een wegpiraat met een lap voor ons oog.

Om onszelf vrij te voelen in ons werk moeten we leren om minder traditioneel te denken over arbeidsrelaties zodat we ondernemerschap, creativiteit en innovatie stimuleren. Want dat zijn de zaken die zorgen voor meer organisatiegroei en werkgelegenheid.

Het boek is een pleidooi voor zelf de leiding nemen over je carrière. Bazen en personeel zijn termen uit een andere eeuw. Iedereen moet leren tijd te besteden aan wie je bent, wat je echt wilt en waar je grootste kracht ligt. Uit die slachtofferrol komen.

Maatwerk
MensenHandel biedt net zo goed lessen voor de werkgever, de zogenoemde slavendrijver. Bijvoorbeeld over het belang van structureel bouwen aan je organisatiecultuur, het enige dat niet te kopiëren is door je concurrent. En dat je HR niet even kunt uitbesteden. Het is waar je tent om draait. Daarbij heeft ‘one size fits all HR' z'n langste tijd gehad. Mensen vragen om maatwerk en ja, dat kost tijd.

Ik ben zuinig met voorgekauwde lessen. Want ik houd niet van boeken vol tips en management summaries. Hopelijk inspireert MensenHandel werkgevers én werknemers om het allemaal nog wat leuker en beter te maken op de werkvloer, op basis van mijn persoonlijke en open ervaringen. Ik heb niet de illusie te weten hoe het moet, ik kan alleen vertellen hoe het bij ons is gegaan en gaat.

Zelf kleur geven
Als je desondanks graag één centrale boodschap zoekt, dan moet je het plaatje op de voorkant van het boek bestuderen: knip jezelf los, bevrijd jezelf van alle traditionele, vaak belemmerende denkbeelden over bazen en personeel, regeltjes en hiërarchie die niet meer passen bij leuke, moderne en succesvolle groeibedrijven.

Meer menselijkheid op de werkvloer zorgt voor meer werkplezier en betere resultaten.

Tot slot is een kleine relativering op z'n plaats. Want gelukkig is het werkende leven niet zo zwart-wit dat er alleen maar slavendrijvers en loonslaven zijn. Maar een ding is me wel duidelijk: je moet zelf kleur geven aan je werk!

Marnix Geus is auteur van MensenHandel en medeoprichter en eigenaar van HPB Companies, een verzameling creatieve bureaus waar Het PR Bureau, PR STUNT, BLYDE, MAAK en ViaHenri onder vallen.

Over Marnix Geus

Marnix Geus nam in 2017 afscheid van de pr-wereld en startte The Present Movement, een brede beweging van mensen die zich hard maken voor meer medemenselijkheid en (gelijk)waardigheid. Met deze en andere initiatieven is Marnix een sleutelfiguur tussen traditionele bedrijven en sociale en duurzame initiatieven en helpt hij mensen en bedrijven om hun idealen te verwezenlijken.

Over Menno Bosma
Menno Bosma is journalist, met als specialisatie management en leiderschap. Hij is eindredacteur, redactiechef, hoofdredacteur en correspondent geweest voor verschillende media. Momenteel legt hij zich met Tijdschriftenmakers De Kern toe op grotere journalistieke producties. Hij schreef samen met Frans Baar een boek over de neergang van snoepconcern Jamin. Als wetenschapper is hij nooit verder gekomen dan een propedeuse filosofie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Marnix Geus, Menno Bosma
MensenHandel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden