Kortom: Succesvol zijn zonder het ego van de heren te kwetsen van Sarah Cooper is geschikt voor vrouwen en mannen met een gezond gevoel voor humor. Wat humoristisch is het, wat ook wel te verwachten is als je auteur Sarah Cooper kent. Ze is in Amerika razend populair, onder andere door haar persiflages van Trump. Haar boek Succesvol zijn zonder het ego van de heren te kwetsen geeft een verfrissende twist tussen de andere managementboeken over vrouwen en carrière. En wel om vijf redenen.
Het hele carrièrespeelveld komt aan bod
Of je nu gaat solliciteren naar die toffe baan, ondernemerschap omarmt, diversiteit wilt vergroten, kiest voor leiderschap, authenticiteit voorop stelt: deze en nog meer thema's uit het zakenleven komen voorbij. Daardoor is het ook meteen voor iedereen leuk, want er is altijd wel een onderwerp wat voor jou relevant is.
Het is wel/geen leesboek
Het is niet een typisch managementboek zoals je kent. Genoeg te lezen is er zeker, alleen veelal in combinatie met beeldmateriaal. Grafieken zoals de sterk aan te raden manieren van communiceren en de anatomie van een e-mail. Tekeningen van man vs. vrouw waarbij het verschil in reacties soms pijnlijk zichtbaar wordt of bijvoorbeeld de verschillende gezichten van een people pleaser. En overzichten ter verduidelijking zoals de diversiteitsraad vol blanke mannen en de checklist kleuter vs. mannelijke CEO die opvallend veel euh ....overeenkomsten laten zien.
Het klopt ook écht. Grotendeels
De voorbeelden die Sarah Cooper aanhaalt herkent iedereen. Daarbij neemt ze zowel de mannen als de vrouwen flink op de hak, maar legt tegelijkertijd ook bloot hoe er over vrouwen wordt gedacht. Door sommige mannen althans. Ik noem eens wat: een deadline stellen. Zeg je als vrouw ‘Het moet maandag klaar zijn' dan ben je bedreigend, zeg je ‘Denk je dat je het maandag af zou kunnen hebben' dan ben je niet bedreigend. Of deze: iemand zegt ‘Je moet hier nog wel wat aan doen'. Ben je een vrouw dan vinden mensen je keihard, zeg je dit als man dan vindt men je ineens behulpzaam. Tsja.
Hele praktische tips
Over hoe je carrière maakt zonder het iedereen onder de neus te wrijven. Over de keuze óf aardig gevonden worden óf succesvol zijn. En over de perfecte pitch voor een kick-ass zakenvrouw. Alles met een vrolijke noot en soms extra dik aangezet om een punt te maken. Ook grappig omschreven met heel bruikbare tips, maar wel over een heel serieus onderwerp: de kantoorplattegrond om jezelf te beschermen en de Eerste Hulp bij Ongewenste Intimiteiten-spiekbrief.
Allerlei doe-dingen
Omdat het nu eenmaal een lollig boek is, zitten er ook allerlei doe-pagina's in. Bij elk hoofdstuk een geinig werkblad, opplaksnorren om uit te knippen waardoor je meteen serieuzer genomen wordt en lege pagina's om op te droedelen tijdens het mansplainen. On top of it all: prestatiebuttons om uit te delen aan mannen voor bijvoorbeeld ‘noemde mijn ouderlijke plicht geen pappadag', ‘wachtte iets langer voor ik een vrouwelijke collega onderbrak' of ‘was deze meeting minder dan 95% aan het woord'.
Genoeg te doen, lezen en lachen dus. De kans bestaat wel dat je argwanende blikken krijgt toegeworpen van mannelijke huis- of kantoorgenoten als je hardop lacht, jezelf op de knieën slaat en uitroept ‘Ja zo is het!' Maar ja, dat is dan maar zo. De conclusie van de auteur over succesvolle vrouwen: wees zo bedreigend als je zelf wilt. En zo is het.
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.