De auteurs van het boek Interventies in de directiekamer hebben de ambitie met dit boek een bijdrage te leveren aan het professionaliseren van het vak van teamcoaching. En dat doen ze.
Op een ontspannen wijze worden diverse onderwerpen waar teams mee te maken hebben ingeleid op basis van wat er in de wetenschap en in de praktijk zoal over bekend is en wat dit kan betekenen voor de teamcoach. Zonder opdringerig te zijn doen ze handreikingen hoe je als teamcoach kan interveniëren. Niet doordat de auteurs de antwoorden geven maar doordat ze de teamcoaches uitdagen zelf goed te kijken en zelf doordachte en bij hen passende interventies te ontwikkelen. De voorbeelden en werkvormen zijn illustratief en nergens voorschrijvend. Dit maakt het boek ook voor de lezer spannend: al lezende ontkom je er niet aan om je af te vragen hoe het in je eigen team zit en/of in het team wat je begeleidt en vooral wat je eigen rol daarin is. Wat daarbij helpt is dat het prettig en uitnodigend is geschreven, waarbij je door de hoofdstukken heen kunt bladeren en je elke keer je in een volgend issue kunt verdiepen. Zo'n boek dat je er elke keer weer even bij kunt pakken als je je afvraagt: wat is hier nu eigenlijk aan de hand en wat staat mij nu te doen?
Het boek start met het beschrijven van de kenmerken van directieteams die de effectiviteit van het betreffende team kunnen vergroten of juist belemmeren en biedt theorieën voor het maken van een diagnose van teams. De volgende hoofdstukken gaan in op de lastige, ongrijpbare onderwerpen waar het vaak knelt in teams zoals boardroom dynamics, oftewel groepsdynamische verschijnselen, inclusiviteit, de relatie tussen inclusiviteit, leiderschap en de effectiviteit van een team, cultuur en governance en teamcoaching en leren. Actuele onderwerpen die het risico in zich hebben om in algemeenheden, betweterigheden en/of zweverige taal te worden besproken. De auteurs weten deze klippen goed te omzeilen. Ze zetten deze onderwerpen praktisch met kennis van zaken met een zekere lichtheid, helder neer. Het boek sluit af met een overzicht van verschillende werkvormen die een teamcoach kan inzetten. Ook daarin worden handreikingen gedaan en de teamcoach uitgedaagd zich af te vragen wat bij hem/haar en het team past.
Interventies in de directiekamer is duidelijk geschreven door ervaren teamcoaches die het vak door en door geïnternaliseerd hebben. Dat het boek zich richt op teamcoaches is begrijpelijk. Echter, daarmee doen de auteurs dit boek en daarmee zichzelf tekort. Wat voor teamcoaches is geschreven geldt in grote mate ook voor leidinggevenden en leden van directieteams. Ook leidinggevenden en de leden van een team zijn zelf het belangrijkste instrument en dat vraagt continue aandacht voor het ontwikkelen en onderhouden van de persoonlijke aanpak. Leidinggeven als een collectieve activiteit en verantwoordelijkheid krijgt daarmee concrete invulling.
Prof dr. ir Gerda van Dijk, Hoogleraar Publiek Leiderschap, VU, Amsterdam.
Over Gerda van Dijk
Prof dr. ir Gerda van Dijk, Hoogleraar Publiek Leiderschap, VU, Amsterdam.