Het begin van het laatste jaar van mijn traineeship wordt gemarkeerd door een Kloosterweek; een week van bezinning waarin ik mijn gedachten heb laten gaan over de stap hierna. Ik ben op zoek gegaan naar mijn innerlijke richtsnoer en heb geprobeerd een rode draad aan drijfveren te vinden. Ik kan niets anders zeggen dan dat dit bijzonder waardevol is. Voor deze week en ter ondersteuning bij het operationaliseren van de route naar mijn volgende carrièrestap, heb ik het boek Business Model You gelezen. Eigenlijk meer doorgewerkt, want het is een doeboek.
Het model dat in het boek beschreven wordt, is gebaseerd op het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder. Dit model beschrijft hoe negen componenten van een businessmodel, de logica waarmee een onderneming haar middelen van bestaan verdient, in elkaar passen. Dit model is al jaren bekend in de managementwereld en is een effectieve methode om een beeld te schetsen van de werking van organisaties.
Toegepast op de mens die zijn of haar, zoals het boek stelt, 'carrière opnieuw wil uitvinden', zijn de negen componenten die aan bod komen;
· Je middelen; wie je bent en wat je hebt
· Je kernactiviteiten; wat je doet
· Je klanten; wie jij helpt
· Je geleverde waarde; hoe je helpt
· Je kanalen; hoe ze jou kennen en hoe jij levert
· Je klantrelaties; hoe jouw interactie plaatsvindt
· Je partners; wie jou helpt
· Je inkomsten; wat je krijgt
· Je kosten; wat je geeft
Het zou te gemakkelijk zijn als het boek alleen beschrijft hoe je jouw model het beste kunt tekenen. Dit komt uiteraard aan bod, maar voordat je jouw eigen model gaat ontwerpen, werk je als lezer eerst een aantal vermakelijke opdrachten door. Zo krijg je de opdracht om een aantal belangrijke levensvragen te stellen, welke rollen je wanneer inneemt, wat je hoogte- en dieptepunten in je leven zijn geweest, ga je opzoek naar je persoonlijkheidstype en werk je door middel van allerlei bouwstenen toe naar je eigen businessmodel.
Of dit voor iedereen even waardevol is, is afhankelijk van hoe je als lezer met het boek omgaat en hoe serieus je de vragen en opdrachten neemt. Het kost tijd, zweet en mogelijk hier en daar een traan om het boek van A tot Z door te werken, maar het levert een kostbaar levenskunstwerk op wat altijd van pas kan komen. Gedurende alle opdrachten en bij het ontwerpen van je eigen carrièremodel word je geholpen door 328 co-createurs die je voorzien van voorbeelden van hun eigen modellen vanuit hun eigen professie; van arts tot zwemcoach.
Dat het boek ook nog eens een lust is voor het oog en aan het einde ook nog eens een schat aan nieuwe online informatie aanboort, maakt het tot een krachtig hulpmiddel voor iedereen die zijn of haar carrière serieus neemt.