Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De blauwe oceaan

Organisaties zoeken vooral groei in concurrentievoordeel, marktaandeel of differentiatie. Met 'De blauwe oceaan' laten Chan Kim en Renée Mauborgne zien dat er andere manieren zijn.

José Otte | 17 november 2009

In de huidige marktsituatie zien we dat bedrijven proberen om zich te onderscheiden van hun concurrenten door te kijken naar concurrentievoordeel, meer marktaandeel en differentiatie. De rode oceaan is die van de bloedige concurrentie. De blauwe oceaan is die van innovatief kijken naar nieuwe kansen. De term 'blauwe oceaan' is slechts enkele jaren oud, maar het verschijnsel niet. Veel sectoren die nu heel normaal zijn, bestonden honderd jaar terug nog niet. Denk aan beleggingsfondsen, mobiele telefonie, snowboards enzovoorts. Als u op deze manier kijkt naar de ontwikkeling die u met uw bedrijf kunt doormaken, zou die groei of ontwikkeling in een heel andere hoek kunnen zitten dan waar u zich nu op richt. Chan Kim en Renée Mauborgne geven informatie over hoeveel effect blauwe oceaaninitiatieven hebben gehad op de winst. Ze geven een duidelijke omschrijving van de urgentie om op een andere manier naar concurrentie te kijken. Op basis daarvan leert u een aantal stappen om binnen uw eigen organisatie een blauwe oceaan te benoemen en implementeren. De voorbeelden, zoals het verhaal van Cirque du Soleil en de politie in New York, geven u inzicht in de stappen die u moet doorlopen om ook met uw eigen organisatie de blauwe oceaan binnen te zwemmen. We zien het vier-actieskader en het zespadenkader waarmee we zelf gelijk aan de slag kunnen. Voorbeelden van trajecten zoals die gelopen zijn bij organisaties in verschillende sectoren geven inzicht in hoe het bij ons kan zijn. Wat ik een beetje mis, is inzicht in eigenschappen van leiders binnen organisaties om met deze methode te werken. Ik schat in dat wanneer mensen 'vastgeroest' zitten in oud denken het lastig is om de vrijheid te vinden om echt buiten de box te denken. Er wordt van organisaties verwacht dat mensen zelf op onderzoek uitgaan en niet klakkeloos de onderzoekgegevens van buitenaf meenemen. Maar niet iedereen kan en wil de juiste vragen stellen. Het eigen belang bij stilstaan wordt niet voldoende belicht in het boek. Wel zijn de voorbeelden een aanzet om aan de slag te gaan zodra er een groep mensen is die de wil heeft om zelf een blauwe oceaan te maken binnen hun organisatie. Al met al een mooi boek om te lezen over mogelijkheden die er zijn. Met wat mij betreft net iets te weinig echte handvatten om er zelf direct mee aan de slag te kunnen.

Over José Otte

Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden