Gelukkig is daar dan het boek van Roel Wolbrink om iedereen verder te helpen. In 99 concrete tips geeft hij in 'Businessetiquette' aan waar u op kunt letten en hoe de zakelijke etiquette in elkaar steekt. Duidelijk omschreven en uitgediept waar nodig. Voor de mensen die nog enigszins sceptisch tegenover 'etiquette' staan, is de eerste tip al direct waardevol. In het kort: blijf vooral uzelf en pas alleen uw gedrag aan aan de context. Zo... geen reden meer om niet verder te lezen.
Voordat u met uw etiquette 'echt' van start kunt in de buitenwereld, is het tijd voor een stuk zelfkennis. De basis van goed presteren, als je het mij vraagt. Wat straalt u uit en wat wilt u uitstralen, dat is de vraag. Heeft u een duidelijke (bedrijfs)missie en waar liggen uw talenten? Terechte aandacht is er in 'Businessetiquette' ook voor het stemgebruik en lichaamstaal; beide worden nog te vaak onderschat. Hier ligt de grootste kracht van uw uitstraling, zorg er dus voor dat u authentiek en stralend overkomt.
Dat maakt het een stuk makkelijker om eenmaal in die buitenwereld een juiste indruk te maken. Want daar heeft u het weer druk met de inhoud. Hoe creëert u een klik met de ander? Vertelt u hoe fantastisch u en uw bedrijf zijn? Of toont u eerlijke interesse in de ander, bijvoorbeeld door het woord aan hem of haar te laten en goed te luisteren? Het lijkt simpel... en is het vaak ook. Wat het boek extra interessant maakt, is het hoofdstuk over kleding; hét visitekaartje van u als persoon. 'Er goed uitzien, betaalt zich uit' lees ik en ik geloof er onmiddellijk in.
De juiste kleur en pasvorm van het pak, de rok, overhemden, jasjes en andere kledingstukken doen veel voor een persoon. En bedenk ook dat accessoires een bepaalde indruk geven. Roel Wolbrink, kenner waar het gaat om zakelijke kleding, zet alles op een rij. Van de officiële kledingvoorschriften voor bijeenkomsten tot Casual Friday. En over bijeenkomsten gesproken, ook daar gaat het boek uitgebreid op in. Hoe gedraagt u zich bijvoorbeeld als gastheer of gastvrouw? Tot in detail wordt het uitgelegd. Programma's van bijeenkomsten, tafelmanieren, het komt allemaal aan de orde. Voor wie het wat minder groots aanpakt, staan er ook veel tips in voor het 'gewone' zakendoen. Wat doet u en wat doet u vooral niet in uw communicatie naar de klant?
Netwerken en presentaties geven, verkoopgesprekken en relatiebeheer. Van A tot Z leiden diverse tips en tricks u door het zakendoen heen. En voor wie zich op internationaal zakelijk terrein begeeft: er is een apart hoofdstuk waarin diverse landen en hun culturen ter sprake komen. 'Businessetiquette' is compleet boek dat prettig leest. Bij veel tips staan handige checklists die je er snel nog even bij pakt voordat je aan de slag gaat. De informatie is uitgebreid, dus echt een boek dat je regelmatig weer even ter hand neemt. Een aanrader!
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.