Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het Senseo-effect

De BeerTender van Heineken en Krups, de Sony Ericsson-mobieltjes, de espresso-apparaten van diverse fabrikanten met de Nespresso-cupjes van Nestlé, Airbus Industries: het zijn fraaie voorbeelden van succesvolle allianties. De voordelen van allianties zijn groot. De risico's worden beperkt en de gezamenlijke competenties leiden tot een sterkere concurrentiepositie en betere bedrijfseconomische resultaten.

Max Kohnstamm | 16 mei 2013

Reden voor veel kleine en grote ondernemingen om actief op zoek te gaan naar partners. Maar welke vormen van partnership bestaan er allemaal? Wanneer zijn partnerships kansrijk, hoe organiseer je partnerships en hoe maak je goede afspraken over de financiële aspecten? En bovendien: wat kan er allemaal fout gaan? Want er zijn natuurlijk ook heel wat allianties die tot niets blijken te leiden. De Telegraaf en SBS 6 bijvoorbeeld. En de concurrentiepositie van Saab is sinds het partnership met General Motors alleen maar verzwakt, om over de rokende puinhopen van onze financiële instellingen nog maar te zwijgen... Alfred Griffioen heeft in 'Het Senseo-effect' helder beschreven welke stappen er gezet moeten worden om tot succesvolle samenwerking te komen. Hij maakt ook duidelijk dat allianties heel ver kunnen gaan (fusie of overname) maar ook in een heel los verband tot succes kunnen leiden. Griffioen is onmiskenbaar een in het onderwerp gespecialiseerd consultant, werkzaam bij Alliance experts. En Alliance experts, waar zouden die nu in gespecialiseerd zijn? Juist! Het boek is daardoor wel erg in 'consultantstaal' geschreven. Het leest niet lekker weg en de illustraties zijn een stuk vrolijker en toegankelijker dan de tekst. Meer voorbeelden en verklaringen voor de vele geheel of gedeeltelijk mislukte allianties hadden wellicht waardevolle lessen kunnen opleveren. Maar een goede handleiding voor de totstandkoming van allianties vormt het boek zeker. Een aanrader voor diegenen die nauw zijn betrokken bij het aangaan van allianties. Maar als u niet tot de doelgroep behoort, dan hoeft u dit boek ook niet te lezen.

Over Max Kohnstamm

Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden