‘Twintig jaar lang hebben we ervaring opgedaan in uiteenlopende organisaties, tijdens coachingsgesprekken, workshops, trainingen en complexere ontwikkeltrajecten. En geleidelijk ontstond toen een droom: we wilden de ideale toolkit ontwikkelen om jezelf en anderen te coachen naar succes. Zo is dit spel ontstaan.’ Dat beide dames en passant ook uitstekende marketeers zijn, blijkt onder meer uit het feit dat ze ‘succesmanagement’ meteen maar tot soortnaam hebben verheven. ‘Succesmanagement is het bewust hanteren van (zelf)managementprincipes om sturing te geven aan je leven en werk,’ schrijven ze in de begeleidende brochure, waarin ook de spelregels worden uitgelegd, ‘zodanig dat je jouw doelen realiseert, waarbij je gericht bent op continu leren en ontwikkelen. Het gaat hierbij over het hele scala aan doelen dat je kunt hebben: van de zogenaamde ‘grote levensdoelen’ tot de invulling van je agenda van dag tot dag.’ Dat klinkt als Covey, en dat is het ook. In het Dankwoord bekennen de auteurs dat zij in hun spel een groot aantal theorieën en inzichten over efficiënt en effectief (samen)werken, timemanagement, communiceren en ontwikkelen hebben verwerkt en daartoe behoren onder meer de inzichten die Stephen Covey wereldwijd tot een ‘all time guru’ hebben gemaakt. Andere inspiratiebronnen zijn Knoope, Kolb en Tiggelaar, maar dat merk je pas als je het spel gaat spelen.
Het SuccesManagementSpel gaat uit van vier essentiële sturingsprincipes: Richting, Ruimte, Rekenschap, en Resultaat. Wie succesvol(ler) wil zijn in zijn leven, moet zich allereerst afvragen met welke van deze principes hij aan de slag wil. Vervolgens moeten deze vertaald worden naar kwaliteiten en ontwikkelpunten, eventuele belemmeringen geïdentificeerd en tenslotte wordt een ontwikkelingsplan opgesteld. Dit plan doorloop je met behulp van Coachkaarten op het klokvormige spelbord.
Van de vier sturingsprincipes spraken Resultaat en Richting mij het meest aan en ik besloot van de nood een deugd te maken door via het spel te onderzoeken hoe ik de effectiviteit van mijn eigen functioneren groter kon maken. (Hoewel ik daar op zich helemaal niet zo ontevreden over ben.) Uit de Themakaarten die bij het principe Richting horen, koos ik de thema’s Plannen en Kiezen. Ik zie namelijk nog wel eens meer uitdagingen dan er mogelijkheden blijken zijn. Bij ieder thema horen twaalf zogenaamde ‘to do-kaarten’ die even zo vele aspecten van het thema vertegenwoordigen. Die moet je verdelen over drie categorieën: kwaliteiten, ontwikkelpunten en ‘neutrale’ kaarten (niet goed en niet slecht). Mijn belangrijkste ontwikkelpunt was Keuzes maken, de koop doorhakken, dat is soms inderdaad zo verdraaid moeilijk. Prima, zegt de handleiding bij het spel dan, onderzoek nu maar eens wat je belemmert bij het maken van keuzes. Weet je niet goed wat je wilt, zitten bepaalde overtuigingen in de weg, vind je het lastig bepaalde dingen te zeggen of te regelen of vind je het moeilijk om door te zetten?
En daar liep ik vast. Het lukte mij niet in m’n eentje mijn blinde vlekken op te sporen, laat staan dat ik erin slaagde ze kleiner te maken. Daarvoor heb ik toch echt iemand nodig die mij streng maar rechtvaardig bevraagt. Waarschijnlijk zijn de Coachkaarten bedoeld om in die behoefte te voorzien, maar het lijkt me sterk dat je met een set van twaalf kaartjes dezelfde resultaten bereikt als met een deskundige coach. ‘Het SuccesManagementSpel’ bleek dus geen ideale toolkit om mijzelf te coachen naar succes.
De teamvariant daarentegen werkt wel. De vele keuzemomenten waarmee het spel je confronteert, zorgen steeds voor stevige discussies. Succes blijkt uiteindelijk niet alleen behaald te worden in termen van eindresultaat, ook procesmatig is er na het spelen heel wat gebeurd. Daar verdient dit spel dan ook zijn plaats: niet in de categorie persoonlijke effectiviteit maar tussen de teamspellen. En daar komt het meteen binnen met stip.
Over Bert Peene
Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.