Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Generaties! Werk in uitvoering

Nuttig! Dat is het eerste wat bij mij opkwam na het lezen van het boek 'Generaties! Werk in uitvoering' van Aart C. Bontekoning. Generatiemanagement is een factor om rekening mee te houden, in het bijzonder waar het gaat over de denkbeelden van generaties. Organisaties kunnen hier duidelijk hun voordeel mee doen en hiermee inspelen op dilemma's die continue naar voren komen in deze dynamische wereld. Het boek is lezenswaardig voor mensen die diversiteit in generaties willen benutten voor het teweegbrengen van cultuurverandering.

Richard van der Lee | 16 april 2012

'Generaties! Werk in uitvoering' is goed leesbaar. Het komt professioneel over en bevat duidelijke illustraties en bronvermeldingen. Naast de generaties worden ook de bijbehorende tijdsbeelden geschetst. Dat geeft een goed beeld van de invloed van de buitenwereld op de denkwijze en het ontwikkelpad van de betreffende generatie. Tevens beschrijft Bontekoning hoe werknemers uit andere generaties denken over de beschreven generatie. Het mooie is dat diverse beelden best herkenbaar zijn. De omschrijving van de protestgeneratie die, in tegenstelling tot hun idealen, feitelijk te weinig open heeft gestaan voor de feedback en vernieuwingsimpulsen van de jongere generaties, was verhelderend voor mij. 'Babyboomers te lang aan de macht!' en 'Zij hebben afgebroken wat zij zelf hebben opgebouwd' schrijft Bontekoning. Ik wil niet generaliseren maar in mijn beleving zit hier zeker een kern van waarheid in, zeker wanneer je kijkt naar de top van het bedrijfsleven. Wat opvalt is dat cultuurverandering binnen organisaties feitelijk langzamer verloopt dan gewenst door de generaties die deze veranderingen willen inzetten. Neem command & control. Dit is feitelijk een cultuurpatroon dat hardnekkig terugkomt wanneer er in de buitenwereld sprake is van enige druk en feitelijk teruggaat tot de stille generatie en de generaties daarvoor. Voor mij is het duidelijk dat command & control-denken losstaat van de denkbeelden van generaties. Ook een besluitvormer van generatie X of Y past command en control naar hartelust toe, wanneer dit nodig wordt geacht. Dit ondanks de opvoeding die zij hebben genoten en leerweg die is gevolgd. De context en de ingeslepen collectieve gedragspatronen zijn en blijven dus van groot belang voor het handelen van leiders, uit welke generatie dan ook. Spijtig maar waar! De auteur sluit af met trends en daarna de zes werkprincipes in het multigenerationele verkeer. De trends zijn het lezen meer dan waard en schudden belanghebbenden wakker. Het genoemde feit dat de afstand tussen leidinggevenden en medewerkers iedere generatie verder verkleint, is niet nieuw maar wel iets om nog eens goed na te denken. Daarnaast komt de auteur terug op het belang van het benutten van diversiteit tussen generaties. Hierbij komt bijvoorbeeld een afgeleide van HNW naar voren, maar dan met de benaming 'Het Nieuwe SamenWerken'. Kortom, we doen het niet naast elkaar maar met elkaar. Helemaal mee eens, weg met het eilandjesdenken tussen afdelingen, hiërarchische niveaus en zeker tussen generaties. Aart C. Bontekoning heeft een interessant boek geschreven over het belang van generatiemanagement, in relatie tot cultuurverandering en leiderschap binnen organisaties. Verhelderend is wat mij betreft het bijpassende woord. Ik kan als recensent niets negatiefs aanmerken op dit boek. Leesadvies: Dit boek is een aanrader voor managers en een must HR-professionals en zal zeker in mijn boekkast blijven staan.

Over Richard van der Lee

Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden