Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nooit meer te druk

Rent u net als veel andere leidinggevenden van de ene vergadering naar het andere overleg? Probeert u ondertussen via de mail nog een paar zaken onder controle te houden, om aan het eind van de dag zich te realiseren dat u weer niet bent toegekomen aan de dingen die er voor u toe doen? Dan is Nooit meer te druk van Tony Crabbe wat voor u. Hij laat zien hoe u weer grip op uw leven kunt krijgen.

Yolanda van Heese | 8 april 2016 | 3-4 minuten leestijd

Veel leidinggevenden en kenniswerkers hebben het druk. Ze rennen van de ene vergadering naar het andere overleg, en proberen ondertussen via de mail nog een paar zaken onder controle te houden. Om zich aan het eind van de dag te realiseren dat ze helaas weer niet zijn toegekomen aan de dingen die er voor hen toe doen...

Tony Crabbe laat met zijn boek Nooit meer te druk. Een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld zien dat het ook anders kan. Dit boek is letterlijk een ‘zelfhulpboek': Crabbe werkt als psycholoog voor onder andere Microsoft en Disney, en ging op zoek naar manieren om weer grip op zijn leven te krijgen. De psychologische inzichten die hij daarbij heeft opgedaan heeft hij verwerkt in dit boek. Hij gaat daarmee verder dan veel andere timemanagementboeken: terwijl zij zich vaak op een methode richten, heeft Crabbe de focus op uw persoonlijkheid en drijfveren.

Om weer grip te krijgen op uw leven geeft Crabbe drie pijlers. Allereerst, beheers niet uw tijd, maar uw aandacht. In een tijd waarin alles en iedereen schreeuwt om aandacht, moet u selectief met uw aandacht omgaan. Vergeet dus maar dat u alle mails kunt lezen, vragen kunt beantwoorden of zelfs alle vergaderingen bijwonen. Het is onmogelijk om alles te doen - maak een keus en stuur uw aandacht op de dingen die ertoe doen. Wees streng voor uzelf: het is echt niet nodig om alles te lezen of te weten.

Ten tweede: onderscheid u van de massa
In het begin van uw loopbaan was hard werken wellicht een mooie manier om u te onderscheiden van andere jonge collega's. Maar wees eerlijk: naarmate u dichter bij de top komt is dat geen onderscheidend middel meer. U werkt net als ieder ander hard en ook uw collega's zijn in het weekend bereikbaar. Bovendien, of u wel genoeg uren maakt is niet langer bepalend voor succes: het gaat erom of u de gewenste resultaten behaalt en uw team tot een hoger niveau te brengen. Dat zijn andere criteria dan 'de mail hebben gedaan'. Zorg dat u zich op die manier onderscheidt van de rest.

En de derde pijler: hanteer een nieuwe definitie van succes
We weten het eigenlijk wel: de echte bron van geluk zit niet in materiële en uiterlijke waarden, zoals geld of een carrière. Je wordt juist gelukkig van innerlijke waarden: diepe en warme relaties met anderen, je eigen koers kunnen varen, gezond en fit zijn.
Wilt u gelukkig worden, dan zijn dat ook de 'Kritische prestatie Indicatoren' waarop u moet sturen. Laat u niet opjagen door anderen die uiterlijke waarden nastreven, maar volg uw eigen koers.

Crabbe schrijft prettig en helder, en de voorbeelden die hij geeft zijn bijzonder herkenbaar: soms denk je dat hij stiekem heeft meegekeken hoe je werkt... Ieder hoofdstuk sluit hij af met de kernpunten en adviezen om mee aan de slag te gaan.

Daarmee is dit boek geschikt voor elke leidinggevende en kenniswerker die weer grip op zijn agenda en leven wil krijgen, en niet langer wil antwoorden ‘Druk' wanneer iemand vraagt hoe het met hem gaat. Maar let op: u moet wel bereid zijn tijd en aandacht te investeren. Crabbe's aanpak gaat veel verder dan het opnieuw indelen van de mailbox en vraagt de nodige zelfreflectie. Gelukkig heeft Crabbe ook enkele effectieve praktische tips om tijd te winnen, zoals het schrappen van een vergadering, of ruim op tijd met een klus te beginnen zodat uw brein onbewust gaat nadenken. Dus begin maar vast met lezen van Nooit meer te druk. Een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld en zet uw brein aan het werk - dan kunt u later met de drie pijlers aan de slag!

Yolanda van Heese coacht leidinggevenden en hun teams naar een betere samenwerking. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken, zelf schreef ze het boek Leaders online, social media voor leiders die willen bijblijven. Tevens is zij oprichter van Leaders Online.

Over Yolanda van Heese

Yolanda van Heese is coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online. Leaders Online informeert leidinggevenden over relevante ontwikkelingen (zoals social media, de nieuwe generatie medewerkers) en geeft hen daarbij concrete handvatten hoe ze de mogelijkheden ervan - samen met hun team - kunnen benutten voor hun eigen organisatie. Dat doet Leaders Online onder andere met workshops, presentaties en online cursussen. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden