Echt! Paul Moers zegt in zijn boek De wet van de paracetamol terecht dat veel directies traag reageren doordat ze met de waan van de dag bezig zijn. Het is broodnodig dat u om u heen gaat kijken om te vernieuwen. Hoe u dat doet zet hij uiteen in dit vlot lezende boek vol modellen, tips en voorbeelden.
Over die modellen gesproken, dat zijn er nogal wat. Het KlantInzichtCanvas bijvoorbeeld, geeft u drie vragen om te ontdekken waar pijnpunten liggen, waar uw klanten blij van worden en waar u ze mee kunt verrassen en ze zelf nog niet aan hadden gedacht. Het WaardePropositiePanorama, het Toegevoegde Waarde Model en de WaardePropostieLadder gaan – zoals u snapt – over waarde. En laat dat nou net hetgeen zijn waar u in de huidige tijd en nabije toekomst daadwerkelijk onderscheidend mee kunt zijn. Wie geen zinvolle waarde weet te bieden, gaat het heel lastig krijgen om zich staande te houden. Als dat al lukt. Overigens miste ik de ecologische waarde, waarover tegenwoordig toch volop te horen is. In meerdere hoofdstukken pakt de auteur de modellen beet en laat zien wat u in ieder geval op orde moet hebben en beter moet doen dan een ander. Stap voor stap komt u vervolgens tot het inzicht wat uw product uniek maakt. Hij staaft dit met diverse voorbeelden. Sommige zijn al veelvuldig in boeken aangehaald, zoals Polaroid en Nokia. Andere geven weer nieuwe ideeën, zoals de Floriade, Ekoplaza, Harley Davidson en Vanilia. Die laatste is een waar pareltje voor klantgerichtheidsjunks zoals ik.
Maar goed, voorbeelden en modellen zijn interessant. Veel boeiender wordt het natuurlijk als u de handen uit de mouwen steekt, letterlijk en figuurlijk. Begin bijvoorbeeld met een safari of inspiration room, om eens wat verfrissends te noemen. Daarbij bekijkt u uw vraagstukken vanuit meerdere invalshoeken en leert u van andere marktsegmenten. Door de expertise van Moers in het speelveld van fabrikanten en retailers is De wet van de paracetamol grotendeels op hen gericht. Dat neemt niet weg dat ook managers uit andere branches al lezend kunnen vertalen hoe zij hun business toekomstproof maken. De acht stappen van innovatie van de waardepropositie zijn voor ieder bedrijf dat wil vernieuwen de beste basis. En wie zou dat niet willen? Om met de woorden van Moers af te sluiten: succes van morgen moet meer dan ooit worden afgedwongen.
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.