Richard Engelfriet, auteur van boeken ‘Hoe vang ik een rat’en ‘Zo simpel kan het zijn’, ging een paar jaar geleden aan de slag met het onderwerp ‘succes’ in relatie tot managementtheorieën. Begin dit jaar resulteerde dat in het boek ‘De succesillusie’, waar waarschijnlijk menig managementgoeroe niet zo blij mee is. Maar zoals zo vaak in het dagelijks leven mag de waarheid niet onbesproken blijven. Ook als daarmee bepaalde illusies worden doorgeprikt en dat doet Richard Engelfriet volop in dit boek.
Inkopers en succes
Niets menselijks is inkopers vreemd. Ook wij zijn driftig op zoek naar methodieken, werkwijzen en/of hulpmiddelen die hen ondersteunen bij het succesvol uitvoeren van hun dagelijkse werkzaamheden. Dus bezoeken wij congressen, seminars, trainingen in de hoop dat zij daar wijzer van worden. Wie niet zou je zeggen? Afgelopen jaren trad bijvoorbeeld managementgoeroe Ben Tiggelaar op voor een groot aantal inkopers tijdens de Nevi Inkoopdag 2015, een van de nieuwjaarsbijeenkomsten 2017 en later dit voorjaar nogmaals op het Noord Nederlands inkoopcongres van de Nevi.
Niemand wordt ontzien
Een mooi voorbeeld dus van iemand die volle zalen trekt, maar zich daarbij volgens Richard Engelfriet bedient van methodes, technieken en/of hulpmiddelen die in de verste verte niet gestoeld zijn op wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken. Op de hem bekende manier, ironisch en met humor, fileert hij niet alleen auteurs, maar ook de methoden, technieken en/of hulpmiddelen. Hieronder valt onder andere het SMART definiëren van doelen, het hebben van mission statements en een focus, het toepassen van SCRUM, de 10.000 uren regel, het 7-s model, de Net Promotor Score en het hebben van een Waarom.
Heilige huisjes zijn geen heilige huisjes meer
Nagenoeg niets blijft overeind staan in dit boek dat is opgebouwd uit drie delen. In het eerste deel komt de algemene werkwijze van Richard Engelfriet aan de orde om de illusies door te prikken. Hij begint dat deel met een beschrijving van het faillissement van V&D en wat bekende goeroes daarover in de pers te melden hadden. Vaak maakt hij daarbij gebruik van Bol.com en Action om te laten zien hoe ongefundeerd en onwaar de reacties zijn geweest. Ook de haarscherpe analyse van het boek ‘Hoe bouw je een HPO (High Performance Organisatie)’ van André de Waal mag er zijn. Ontluisterend om te lezen hoe dit boek gebaseerd is op het bekende drijfzand en hoe de auteur daarmee omgaat.
Het naslagwerk van de succesillusie
In het tweede deel, genaamd ‘Het Grote Managementsprookjesboek’, komen vervolgens alle methoden, werkwijzen en theorieën aan de orde waar Richard Engelfriet als auteur iets op aan te merken heeft. Dat tweede deel vormt dus een prima naslagwerk als je zelf weer zo’n succesformule krijgt gepresenteerd en wilt weten wat je daar nu mee aan moet. Na de verwarring van de eerste twee delen, helpt de auteur je in het derde deel tenslotte weer overeind met een aantal tips over boeken die je wel kunt lezen en beantwoordt hij kritische vragen van lezers van zijn boek.
Aanzetten tot kritisch denken
Vooropgesteld: Richard Engelfriet wil niemand het recht en het plezier ontnemen om de theorieën van de hiervoor genoemde schrijvers en sprekers tot zich te nemen. Hij geeft alleen aan dat veel succesverhalen gebaseerd zijn op onderzoeken die niet goed of zelfs helemaal niet zijn uitgevoerd en daarnaast ook geen garantie bieden op succes. Al is het alleen maar omdat bij heel veel acties die je onderneemt om een succesvolle prestatie te leveren, er teveel factoren zijn waarop je geen enkele invloed kunt uitoefenen. Om met zijn eigen woorden te spreken ‘Zo simpel kan het zijn’ als je er rustig en logisch over nadenkt. Met zijn boek wil Richard Engelfriet je aanzetten tot zelf kritisch nadenken en niet alles klakkeloos voor waar aannemen.
Eindoordeel
Na het lezen van het boek De succesillusie ziet de wereld van de managementboekenlezer en de congressen- en seminarbezoeker er nooit meer hetzelfde uit. Je leest vanaf dat moment alles met een gezonde dosis wantrouwen, je bent in staat iedere nieuwe werkwijze of theorie op zijn waarde te beoordelen. Of je dat wilt, is een vraag die alleen jij als managementboekenlezer en congressen- en seminarbezoeker zelf kunt beantwoorden. Mocht je willen blijven geloven in de illusies die als waarheid worden verkocht, sla dit boek dan over. Blijf een of meerdere van de vele succes garanderende boeken kopen of inspirerende congressen of seminars bezoeken. Wil je dat niet, dan verdien je de investering in dit boek van Richard Engelfriet in een veelvoud terug door geen overbodige managementboeken meer aan te schaffen en dure congres- of seminarbezoeken achterwege te laten.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.