Uit onderzoek blijkt (HFM talentindex) dat organisaties die aandacht besteden aan de behoeftes en het talent van de medewerkers, tweemaal hogere winst hebben per medewerker, 40% minder ongewenst verloop en 30% meer betrokken medewerkers. Gelukkige werknemers zijn tot 20% productiever dan werknemers die niet gelukkig zijn. Het stimuleren van medewerkers vraagt om meer dan alleen een gedreven manager. Alle processen en randvoorwaarden binnen een organisatie moeten er op gericht zijn medewerkers te stimuleren zich te ontwikkelen en een maximale bijdrage te leveren aan de organisatie. Medewerkers gedijen niet bij een keurslijf aan regels, maar hebben ruimte nodig om hun talenten te ontwikkelen.
Aan de stijl van leidinggeven in organisaties valt nog steeds veel te verbeteren. Er blijkt een groot misverstand te bestaan tussen de top van een organisatie en de medewerkers. Terwijl 77 procent van de leiders denkt dat ze hun werknemers genoeg motiveren, zegt 88 procent van die werknemers aandacht te missen van hogerop. Het ontbreekt bij veel organisaties aan oprecht menselijk leiderschap.
De auteur schetst in zijn boek een effectief leiderschapsmodel op basis waarvan een leider echte verbinding creëert. Om dit te bereiken moeten leiders drie kernkwaliteiten ontwikkelen: mindfulness, onbaatzuchtigheid en compassie. Organisaties die een cultuur weten te scheppen waar intrinsieke motivatie, autonomie, creativiteit en compassie voorop staan, hebben meer duurzaam succes. De ontwikkeling van dit leiderschap begint met het verbeteren van het innerlijke bewustzijn. Dit baseert hij op onderzoek uitgevoerd onder 35.000 leiders en diepte-interviews met 250 vooraanstaande bestuurders over de gehele wereld van o.m. McKinsey, Deloitte, Heineken, Accenture, Unilever, Leaseplan en Marriott.
Het is zijn conclusie dat de beste manier van leidinggeven onbaatzuchtig leiderschap is waarin zelfmanagement, begrip voor medewerkers en compassie de boventoon voeren. Hoe deze stijl het beste kan worden ontwikkeld beschrijft de auteur aan de hand van het Mindfulness, Selflessness, Compassion (MSC)-leiderschapsmodel. Het begint volgens de auteur met het ontwikkelen van zelfkennis. Goed focussen, aandachtig kunnen luisteren, controle over dwalende gedachtes en verstoringen zijn essentieel voor het leveren van een goede prestatie. Daarna volgt het beter begrijpen van mensen en het belang van onbaatzuchtig leiderschap en compassie. Het tweede gedeelte van het boek gaat hier verder op in.
Het derde gedeelte schetst de weg naar de ontwikkeling van een onbaatzuchtige en compassievolle organisatie . Het lijkt allemaal heel simpel. Leiders moeten minder aan hun eigen belang denken, minder hebberig zijn en geen politieke spelletjes spelen. Zij moeten aandacht hebben voor hun medewerkers en een hoge prioriteit geven aan de ontwikkeling van talent. Ik moest na het lezen van dit gedeelte nog even denken aan een wijze spreuk van Mandela ‘als je iets goeds ziet, geef dan een compliment. Als je iets fouts ziet, bied dan hulp aan’. Hij was een zeer uitzonderlijk leider. Het boek is overzichtelijk opgebouwd en bevat heldere stappen en oefeningen die behulpzaam zijn om de juiste vaardigheden voor het MSC-leiderschapsmodel te ontwikkelen. Wanneer ik zie dat sommige leiders zich druk maken over hun persoonlijke bonussystemen, het bezuinigen op salarissen van medewerkers en het schrappen van opleidingsbudgetten, moet er bij veel bedrijven nog veel ruimte zijn voor verbetering. Het lijkt me een goed boek voor aspirant-leiders om eens rustig tijdens de vakantie te lezen. Hoe leiders denken bevat veel oefeningen voor het ontwikkelen van compassie en verwijst naar een speciaal voor het boek ontwikkelde app.
Over Han van der Pool
Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.