Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
14 februari 2011 | Géza Laqueur

In de (zakelijke) pers worden de successen van Apple, Google & Facebook bewierookt. Als toonbeelden van innovatie en vernieuwing steken deze organisaties hun concurrenten de loef af. Maar het moderne bedrijfsleven beperkt zich natuurlijk niet enkel tot consumentenelectronica, internetapplicaties en web 2.0. Managementgoeroe C.K. Prahalad en coauteur M.S. Krishan herinneren hun lezers eraan dat innovatie een breed thema is dat in alle sectoren van het bedrijfsleven van levensbelang is.

Hun boek 'The New Age of Innovation' bevat twee centrale ideeën die al meteen in het eerste hoofdstuk aan bod komen. Het eerste idee, samengevat als N=1, stelt dat waardecreatie gebaseerd is op de unieke, gepersonaliseerde ervaring van de consument. Via co-creatie zullen consumenten steeds meer hun eigen ervaring vormgeven. Daarom moet zelfs een bedrijf met miljoenen klanten zich focussen op het individu.

Het tweede concept is R=G ('Resources are Global'). Bedrijven zullen hun bedrijfsprocessen steeds verder moeten diversifiëren als ze aan de wensen van hun individualistische consumenten tegemoet willen komen. De auteurs menen dat ondernemingen gebruik moeten maken van een globaal ecosysteem van grote en kleine ondernemingen om verschillende inputs bij elkaar te brengen. Talent, kapitaal, technologie, grondstoffen, geen enkel bedrijf is nog langer in staat om deze hulpbronnen allemaal zelf binnenshuis te herbergen.

Deze twee concepten (N=1 & R=G) zetten de bedrijfsprincipes van de 20ste eeuw op hun kop. De verticaal geïntegreerde conglomeraten gericht op massaproductie zullen zich grondig moeten aanpassen. De tijden waarin een automaker zoals Ford alle inputs voor het productieproces onder een dak bracht, zijn vervlogen. Ford geloofde ook niet in de individualisering van zijn eerste massaproduct, de model T: 'You can have it in any color, as long as its black.'

De auteurs beschrijven in de rest van hun boek enkele voorbeelden van bedrijven die op een succesvolle manier opereren in de wereld van N=1 & R=G. Goede voorbeelden zijn Apple en Google, bedrijven die hulpmiddelen onttrekken uit heel de wereld en diensten of producten leveren die in verregaande mate aangepast worden aan de wensen van de klant.

Maar ook spelers uit minder voor de hand liggende bedrijfstakken passen zich aan. UPS vroeg zijn klanten lange tijd om hun pakketjes op centrale punten aan te leveren om te kunnen versturen. Dit bedrijfsproces is op zijn kop gezet. Klanten kunnen nu zelf aangeven waar en wanneer een UPS-medewerker hun pakketje kan komen ophalen. Deze verschuiving van een interne focus naar aandacht voor de individuele wens van elke klant illustreert hoe UPS zich aanpast aan de nieuwe realiteit. Een ander bedrijf, bandenfabrikant Continental, is bezig om zijn grootste klanten gepersonaliseerde diensten aan te leveren. Door sensoren aan te brengen hun banden kan Continental allerhande data verzamelen over gebruik en slijtage. Deze data wordt gebruikt om specifieke producten te ontwikkelen voor een bepaalde klant.

'The New Age of Innovation' is een makkelijk leesbaar boek dat een beschrijving geeft van een dynamisch ondernemingslandschap. Prahalad en Krishan zijn ervan overtuigd dat de transformatie die ze beschrijven, zal doorzetten en onontkoombaar is. Voor een jonge adviseurs een mooie boodschap om mee te nemen in de loop van hun loopbaan. De onmiddellijke toepasbaarheid van het gedachtengoed is voor een junior adviseur misschien niet al te groot, maar het boek bevat dan ook geen stappenplan of iets dergelijks. Het zet je aan het denken, niet meer, maar zeker ook niet minder.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden