Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
4 maart 2015 | Sebastiaan van der Valk

De titel ‘Red de Winkel’ suggereert dat dit boek een ondernemer met een fysieke winkel helpt om vanuit een slechte business op te krabbelen en door te groeien naar een bloeiende business. Dit is echter niet de daadwerkelijke kern van het boek.

Cor Molenaar betoogt in ‘Red de Winkel’ juist een volledig nieuw retailmodel dat verder gaat dan de fysieke winkel an sich. In zijn betoog wordt naast de ondernemer ook de gemeente, de vastgoedbranche, de fabrikanten en de klant zelf betrokken en aangesproken. Alle partijen wordt gevraagd stappen te zetten in de richting van het nieuwe retailmodel. Daarbij zouden internet- en fysieke winkels naar elkaar toe moeten groeien, zou een intensievere toepassing van technologie moeten worden toegepast en zou het businessmodel moeten inspelen op het nieuwe klantengedrag.

‘Red de Winkel’ is geschreven vanuit een hoger doel, een visie op hoe de toekomstige retailmarkt er uit zou moeten zien. Ik vind het jammer dat er bij deze visie gekozen is om te schrijven vanuit de positie van de ondernemer met een fysieke winkel (zie bijvoorbeeld de titel en inleiding). Volgens mij had het nieuwe retailmodel namelijk net zo goed neer gezet kunnen worden zonder het kiezen van deze positie. Het boek benadert de veranderingen in de markt als een negatief iets wat op de betrokken partijen af komt. Dit had ook anders benaderd kunnen worden. Een titel als: ‘Het nieuwe retailmodel’ en vervolgens een positief en vanuit mogelijkheden gedacht betoog over het retailmodel in de toekomst, had mij meer aangesproken denk ik. Dus juist schrijven waar we naar toe moeten in plaats van de focus op waar we vandaan komen.

Als je je best doet om door bovenstaande punten heen te lezen, merk je dat het boek prikkelt. Het prikkelt alle betrokken partijen en schetst een situatie waarin al deze partijen stappen moeten zetten om met veranderende markt mee te bewegen. Dan zie je ook allerlei kansen en mogelijkheden. Gezamenlijk aan tafel om te kijken hoe je als stad de kansen kunt benutten die benoemd worden in het boek. Ieder met zijn eigen aandeel en vanuit zijn eigen positie in de markt. Een goed voorbeeld van het prikkelen vind ik de ‘eenduidige prijzen’ (pagina 70): waarbij fabrikanten de uiteindelijke retailprijs bepalen zodat er geen concurrentie omtrent prijs meer onstaat. Maar juist concurrentie op aspecten als service, klantbeleving en locatie. Ik ben het met deze stelling eens als je hem benadert vanuit de kant van een (internet)winkelier. De markt gaat kapot door de prijsconcurrentie, waar uiteindelijk niemand (ook niet de klant) beter van wordt. Vanuit de klant gezien vind ik het concept van ‘eenduidige prijzen’ een minder goed concept. Ik zou toch ook het gevoel willen hebben dat ik erg een goede koop heb gedaan, ook op het aspect prijs. Los van mijn mening, prikkelt dit soort zaken de lezer!

Wanneer je door de eerder benoemde kritieken heen kunt lezen en je gaat verdiepen in het nieuwe retailmodel, word je geprikkeld en wil je het boek toch uitlezen. Het boek krijgt van mij 3 sterren.


Van winkelbel tot noodklok
21 december 2012 | Hans van der Klis

Anderhalf jaar na zijn succesvolle boek Het einde van winkels? komt Cor Molenaar medio januari met een opvolger: Red de winkel!. Hij heeft zijn analyse verdiept en de boodschap is alleen maar urgenter geworden: het is de hoogste tijd voor actie!

In nog geen drie jaar tijd, sinds de verschijning van Het nieuwe winkelen in 2009, heeft Cor Molenaar een nieuw imago gecreëerd: van internetprofessor is hij winkelprofessor geworden. Geen onlogische ontwikkeling, want zoals Molenaar zelf ook betoogt: internet is de basis van ons leven geworden. We communiceren met behulp van internet, we werken met internet, we vermaken ons op internet én we kopen op internet.

In zijn nieuwe boek, Red de winkel!, maakt hij duidelijk hoe ingrijpend de veranderingen zijn. Het aantal mensen dat online koopt is in 2012 met 6 procent gestegen tot 8,5 miljoen, de online bestedingen namen in de eerste helft van 2012 toe tot 4,6 miljard euro, een stijging van 9 procent ten opzichte van de eerste helft van 2011. De online verkoop van producten voor interieur en tuin steeg met 29 procent, de online verkoop van speelgoed met 25 procent.

Die cijfers laten weinig aan duidelijkheid te wensen over. De storm van protest die in de vastgoedsector opstak, toen Molenaar anderhalf jaar geleden voorspelde dat binnen vijf jaar een derde van de winkels verdwenen zou zijn, lijkt daarom vooral ingegeven door angst. Misschien dat hij er een paar jaar naast zit, maar het is wel de toekomst. Dat de fysieke retail zwaar te lijden heeft onder de opkomst van de webwinkels is duidelijk. Aan de randen van Nederland hebben de stadscentra al te kampen met leegstand, bijna alle cd-winkels zijn al verdwenen en de elektronicawinkels, de modesector en de boekenbranche lijken de volgende slachtoffers. Die ontwikkeling gaat Molenaar duidelijk aan het hart: hij vreest voor de leefbaarheid. In dit boek richt hij zich daarom niet alleen op winkeliers, maar ook op vastgoedexploitanten en gemeenten, die een cruciale rol vervullen.

Maar de winkeliers zullen zelf het voortouw moeten nemen. Juist omdat webshops zo goed zijn in het verleiden van klanten, moeten zij in actie komen. Van oudsher konden zij toe met het aanbieden van een goed assortiment, maar op dat punt zullen zij de strijd met de webwinkeliers nooit kunnen winnen. Meer dan in zijn vorige boek zet Molenaar uiteen welke kant het volgens hem op zou moeten gaan: de volledige incorporatie van internettechnologie in de bedrijfsvoering, gecombineerd met het creëren van beleving en het prikkelen van de zintuigen. Hij verwacht dat de smartphone de winkels kan redden, met zijn social media, location based services en andere toepassingen. De uitgebreide en diepgravende manier waarop Molenaar zijn ideeën onderbouwt maakt zijn visie zeer urgent.

‘Red de winkel!’ lijkt met 191 pagina’s geen overdreven dik boek, maar door de hoge informatiedichtheid vergt Molenaars betoog veel concentratie. Telkens komt hij met voorbeelden en suggesties om verbeteringen aan te brengen. De aansporingen spatten van de pagina’s af: wie blijft wachten tot de deurbel klingelt, heeft de noodklok niet willen horen.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden