DIY Goeroe - 'Dit boek is echt voor iedereen van waarde'
9 maart 2021 | Elly Stroo Cloeck

Ik krijg regelmatig recensie-exemplaren toegestuurd, maar twee exemplaren? Dat is wel erg origineel! En met opdracht van de schrijver. Dat is wel erg persoonlijk! En na het lezen concludeer ik dat dit precies DIY Goeroe van Raymond de Looze uit 2020 kenmerkt: origineel en persoonlijk.

DIY Goeroe geeft je handvatten voor persoonlijke ontwikkeling: het vinden van betekenis, of geluk (wat jij wilt), beter communiceren met anderen, effectiever werken. En doet dat op een originele manier: alsof je door een bouwmarkt loopt, op zoek naar dat ene schroefje of een nieuwe boormachine. Of, als je een vrouw bent zoals ik, lekker dwalend door alle gangpaden, gewoon om eens te zien wat ze hebben en altijd met iets nuttigs bij de kassa terechtkomend.

Zoiets nuttigs was het hoofdstuk over ruimte en leegte, dat gaat over verandering. Wat gebeurt er met je als er iets ingrijpends verandert, bijvoorbeeld als je je baan verliest? Zie jij dan heel veel leegte, van dat wat er niet meer is? Of zie je juist ruimte om iets anders te gaan doen? Houd je vast aan wat was, of pas je je aan de nieuwe situatie aan? Ruimte in je hoofd heb je vaak tijdens het (hard)lopen of onder de douche, als je ‘nergens aan denkt'. Dan komen de nieuwe ideeën. Dit hoofdstuk geeft je tips en een oefening om van leegte, ruimte te maken.

12 gangpaden
De bouwmarkt van DIY Goeroe heeft 12 gangpaden, die over de volgende onderwerpen gaan:
- Acceptatie, over de huidige situatie als vertrekpunt nemen
- Nieuwsgierigheid, over luisteren naar de ander, en inzicht in jezelf
- Ruimte - Leegte, over loslaten
- Patronen, over al dan niet effectieve gedragspatronen
- De grens tussen 2 mensen, over gedrag en emoties en verantwoordelijkheid daarvoor
- Hollow phrases, algemene waarheden veranderen in concrete acties
- Betekenis en geluk, wat is het verschil
- Invloed, niet alle oorzaken staan buiten jezelf
- Bewustzijn, observeer jezelf vanaf een afstandje
- Prettig confronteren, zaken bespreken zonder conflicten
- Overdracht, waarom je op sommige mensen heftig reageert
- Focus, hoe je je aandacht beter kunt richten

Elk hoofdstuk is zelfstandig leesbaar. Zo is er wel wat overlap tussen hoofdstukken, en cross-referenties, maar heel beperkt en zeker niet storend.

36 dilemma's
Je kunt, zoals ik, lekker door alle gangpaden dwalen, maar veel effectiever is het om met jouw dilemma's aan de slag te gaan. De Looze geeft 36 heel herkenbare voorbeelden van dilemma's en linkt ze aan de gangpaden waar je gereedschap kunt vinden om de zaken op te lossen. Voorbeelden zijn: 3. Wat wil ik nu eigenlijk? 6. Hoe kan ik beter uitleggen wat ik bedoel? 17. Hoe kan ik een moeilijk gesprek aangaan? 24. Hoe kan ik makkelijker contact leggen met anderen? 35. Hoe kom ik van mijn onzekerheid af?

Bij 35. Hoe kom ik van mijn onzekerheid af? wordt de relatie gelegd met de gangpaden Patronen en Overdracht, en daarnaast die van Acceptatie, Nieuwsgierigheid, Ruimte-Leegte, Betekenis en Geluk, Bewustzijn en Focus. Dit geeft je een route (de belangrijkste 2 eerst) door de bouwmarkt en een ruime keuze uit gereedschappen.

Ik vond dit een hele fijne, gestructureerde en behapbare aanpak om jezelf te ontwikkelen.

Structuur en humor
Binnen de gangpaden is ook veel structuur te vinden. Elk gangpad start met een levensechte dialoog, gevolgd door een uitgebreide inleiding. Daarna volgt uitleg op allerlei ‘ja-maar'-tegenwerpingen, die soms echt hilarisch zijn. Dan een paar bladzijden concretiseren van het thema, soms in de vorm van een stappenplan. De Looze geeft geen oplossingen, wel hele ritsen vragen die je jezelf moet stellen, en opdrachten om jezelf nader te onderzoeken. Hij activeert je door aan het eind van elk hoofdstuk je te nudgen om vast te leggen: Wat viel je op? Wat kun je ervan leren? Wat zou je kunnen doen? Wanneer en hoe ga je daarmee experimenteren?

De dialoog waarmee elk hoofdstuk wordt gestart is herkenbaar maar ook vaak grappig. In één van de hoofdstukken lijkt De Looze zelf aan het woord te zijn. Dat is wel persoonlijk, en dat straalt het boek ook uit: geen wijsneuzerigheid maar kwetsbaarheid. De schrijfstijl is fijn humoristisch. In het gangpad bewustzijn, omschrijft hij een gedachte die steeds terugkomt als ‘de kat van de buren die voor de derde keer die week in je tuin kakt: daar heb je hem weer!'

Onderbouwd
Het boek geeft geen uitgebreide theoretische modellen, maar is wel degelijk onderbouwd. Ik herkende heel wat uit mijn eerdere NLP-cursussen, en uit de boeken van Covey, Kahneman en andere. Hier en daar wordt een schrijver genoemd, maar er is geen overzicht van referenties of een bibliografie. Dat vind ik dan jammer, want soms wil je je graag wat verder verdiepen in een onderwerp.

Evaluatie
Dit boek is echt voor iedereen van waarde, want wat je ontwikkelbehoefte ook is, je vindt er een route door de bouwmarkt. Het leest heerlijk weg, maakt abstracte onderwerpen concreet en activeert je er ook echt wat mee te doen. De voorbeelden zijn heel herkenbaar, tegelijkertijd worden je ontwikkelbehoeften niet weggezet als ‘fouten'.

Als je DIY Goeroe bestelt, krijg je twee exemplaren: De ‘Homie-editie' om zelf te houden en de ‘Nomad-editie' om door te geven. Natuurlijk was ik, als doorgewinterd boeken-doorgever, hier erg van gecharmeerd. Het is ook een cadeau dat altijd scoort: wie heeft nu géén ontwikkelbehoefte?

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken. Abonneer je op de kwartalige nieuwsbrief.

DIY Goeroe - 'Vol lof'
3 februari 2021 | Roy de Brabander

Roy de Brabander las DIY Goeroe van Raymond de Looze. 'Ik doe een oproep aan alle instituten die leerprocessen als product bieden (opleidingsinstituten, hogescholen, coachopleidingen) om DIY Goeroe op de literatuurlijst te zetten!' schrijft hij. In zijn recensie lees je waarom.

Hoe meer ik van De Looze lees, hoe meer overtuigd ik raak van zijn talent om de meest ingewikkelde concepten uit de (organisatie-)psychologie in woorden te vangen. Ontdaan van alle franje die vakliteratuur vaak kenmerkt ("vakjargon"), blijft de betekenis in essentie over. Het gemak waarmee hij metaforen uit het dagelijks leven inzet om bijvoorbeeld een begrip als overdracht & tegenoverdracht uit te leggen... zó razend knap! De droge humor daarbij, maakt het een ‘fijn' boek om te lezen (over dit ‘fijn' later meer). In ieder hoofdstuk komt de vraag "Maar wat nou als..." terug. Het heeft het effect dat ik als lezer op scherp word gezet. In het ontwerp van zijn DIY formuleert De Looze 6 uitgangspunten waarmee hij zijn visie op leren verwoordt. De ‘Maar wat nou als...'- stukken zijn een mooie uitwerking van uitgangspunt 2: ‘Je stelt goede vragen'. Dank, Raymond!

Experimenteren
Ieder hoofdstuk zet bovendien aan tot actie, op een manier die ook echt uitnodigt om te gaan experimenteren (‘Je experimenteert', uitgangspunt 5). Misschien is het mooiste nog wel dat De Looze aanzet tot ‘ervaren', waardoor alle zintuigen worden ingeschakeld. Naast reflectie (‘Je reflecteert regelmatig', uitgangspunt 3) en zelfonderzoek zet het aan tot het betrekken van anderen bij het eigen leerproces. Als systeemdenker in hart en nieren word ik blij van de uitnodiging om in interactie te leren. Daarom ook geniaal bedacht om de Nomad-edition door te geven en de Homie-versie zelf te houden; een prachtige uitwerking van het uitgangspunt ‘je vindt geven even belangrijk als krijgen' (uitgangspunt 6).

Grote charme van dit eerste boek van De Looze (ik schat in dat er nog zeker een aantal boeken zullen volgen!), is dat het eigenaarschap (in de titel al) bij de lezer zelf belegd is. En consequent bij de lezer houdt. Betweterigheid is bovendien niet aan hem besteed, wat als effect heeft dat de informatie die ‘op de tong geproefd wordt, zo lekker naar binnen glijdt.' Dit zit vooral in de knappe prestatie om de keuze steevast bij de lezer te houden, en werkelijk belangeloos te zijn over de uitkomst. Het kan niet anders dan dat De Looze hier z'n eigen huiswerk gedaan heeft. Bravo!

Jong, oud, werk, privé

Het vakmanschap springt ervan af, wat ook merkbaar is in het gemak waarmee De Looze voorbeelden uit werkcontexten net zo makkelijk uit z'n mouw schudt als persoonlijke contexten. Hierdoor kan de lezer makkelijker betekenis geven naar de eigen context; als persoon, én/of als professional.

Een ander vormaspect betreft de wijze waarop De Looze zijn boodschap aan de young professional brengt: aansprekend, uitnodigend, prikkelend. De Looze is daarin een slimme gast: óveral kom ik hem tegen. Of het nu een artikel betreft in de ‘Womens Health', of in z'n charmante bedankjes op LinkedIn: hij laat van zich horen!

Ik mag hopen dat de ‘moderne' boodschap ook de doorgewinterde professionals bereikt, omdat de perspectiefwissel die De Looze steeds biedt, oprecht anders doet kijken. Dit uitgangspunt 4 (‘Je kijkt steeds anders - omdat het juist wisselende perspectieven zijn die je verder kunnen helpen.') ademt het hele boek.

Aanbevelingen
Vol lof, dus. Ik kan slechts een aantal aanbevelingen meegeven (het is immers niet aan mij). Waar ik deze review start met het prijzen van het taaltalent, vallen de woorden ‘fijn' en ‘tof' (die regelmatig gebezigd worden) in een heel ander vaatje. Het roept allerlei nieuwsgierige vragen op over deze formuleringen, die mijns inziens geen enkele inhoud hebben. Zelfbewust als De Looze is, heeft hij daar ongetwijfeld heel goede redenen voor. Wellicht kondigt het al een volgend boek aan..... Dit puntje van kritiek roept vooralsnog dus een glimlach op.

Van de twaalf gangpaden die De Looze beschrijft zijn wat mij betreft elf gangpaden omlijst met alle waardering waar ik hierboven rijkelijk mee strooi. Slechts één gangpad mist wat mij betreft zijn doel, gangpad 6: ‘Hollow Phrases'. Ineens proef ik tóch een beterweter, die in de taal oordelen oproept.... Hier kan ik óók nog om glimlachen....

Wat me als vakidioot stoort, is het gebrek aan bronverwijzing. Waar ik gruwelijk smul van de bijna brutale manier waarop De Looze me prikkelt, is dit gebrek aan bronverwijzing wederom een interessante keuze. Los van het feit dat verwijzing uitnodigt tot verder onderzoek, naar de bron. Gemiste kans, wat mij betreft. Gelukkig gaat de verkoop goed, heb ik begrepen, dus kan dit in de 2e druk rechtgezet worden .

Ik doe een oproep aan alle instituten die leerprocessen als product bieden (opleidingsinstituten, hogescholen, coachopleidingen) om DIY Goeroe op de literatuurlijst te zetten! Ook voor coaches, adviseurs en trainers biedt DIY mooie perspectieven, alsook ingangen voor aansluiting. Waar ik zelf een aantal teams met young professionals begeleid, verwijs ik naar bepaalde gangpaden, afhankelijk van de thema's en de leervragen. Ze worden aangezet tot leren - waarmee het succes van DIY wat mij betreft onomstotelijk bewezen is.

Tot slot
De Looze laat met dit debuut lezen hoe hij - feitelijk generatie X, maar in zijn bewustzijn veel meer een millennial - iedere leeftijd aanspreekt. Hij schrijft bovendien ‘gender-neutraal', wat mij betreft. Ik had aan de voorkant bij het lezen de nieuwsgierige vraag in hoeverre het De Looze lukt om ook (jonge) mannen aan te spreken als lezersdoelgroep. Vooralsnog is mijn indruk dat hij daar goed in geslaagd is. Mijn 24-jarige zoon, die de Nomad-versie heeft gekregen, wordt in ieder geval enorm geïnspireerd door DIY.

Roy de Brabander is zelfstandig coach & adviseur en auteur. Hij coacht en adviseert directies en managementteams in hun eigen teamontwikkeling en adviseert hen op het snijvlak van structuur en cultuur.