Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
15 april 2008 | Anne-Mieke Vermeer

Jos Burgers is een veelgevraagd gastspreker en is auteur van een aantal succesvolle boeken, waaronder 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!'. Met 'No Budget Marketing' schreef hij 'het slimme alternatief voor het vinden en binden van klanten'. 'No budget' betekent met minder geld meer bereiken. En 'slim' houdt in dat u moet gaan nadenken over hoe u uw klanten zo tevreden maakt, dat ze vanzelf reclame voor u gaan maken. Dit boek probeert u te overtuigen van de noodzaak daarvan en helpt u op weg bij dat denkproces.

Regelmatig verbaas ik me erover: een bedrijf, waarvan ik weet dat ze kapitalen uit moeten geven aan allerlei vormen van reclame, behandelt me zo bedroevend dat ik het liefst meteen naar een ander zou gaan. Dat bedrijf zou de adviezen die Jos Burgers geeft in 'No Budget Marketing' ter harte moeten nemen. In vijf hoofdstukken legt Burgers uit wat no budget marketing is en hoe het werkt, waarom deze vorm van marketing steeds belangrijker wordt, wat de vijf pijlers zijn waarop het gebaseerd is, hoe u de strategie kunt optimaliseren en ten slotte hoe u no budget marketing kunt ondersteunen met traditionele middelen.

'Dit is geen boek tegen reclame', zo begint Burgers het eerste hoofdstuk, om vervolgens in het tweede hoofdstuk uitgebreid alle tekortkomingen en negatieve trends op een rijtje te zetten. Burgers ziet meer heil in de mond-tot-mondreclame die de klant u vanzelf en gratis gaat leveren, vooropgesteld dat u hem koestert. En dat koesteren doet u door middel van de vijf pijlers onder no budget marketing. Het leveren van onderscheidende klantwaarde, het overtreffen van de verwachtingen, het investeren in ambassadeurs, de eerste kennismaking onvergetelijk maken en laat potentiële klanten vooral ervaring met u opdoen. U kunt dit alles nog optimaliseren door met uw klanten in gesprek te gaan en klachten om te zetten in complimenten. Als u dat allemaal goed doet, kunnen traditionele middelen (met meer effect) ingezet worden.

Aan de schrijfstijl van het boek is te merken dat Burgers een ervaren spreker is: helder ingedeeld, een logische redeneertrant en het leest alsof hij tegen je spreekt. Door het boek heen staan cases en citaten uit vakbladen die de theorie onderbouwen. Omdat ze in grijze blokjes door de tekst gestrooid staan, verstoren ze nergens de lijn of de helderheid van het betoog. Hij gebruikt geen ingewikkelde modellen, maar heeft een uiterst pragmatische 'gezond verstand' benadering. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een vragenlijstje waarmee u de eigen organisatie onder de loep kunt nemen en conclusies kunt trekken over het te voeren marketingbeleid.

Dit boek lijkt het zoveelste boek voor de marketingafdeling, maar schijn bedriegt. Als u goed leest, is het geschreven voor het management. Zoals Burgers zelf zegt: 'U kunt moeilijke keuzes niet langer uit de weg gaan. Om waardevol te zijn voor klanten, moet u heldere keuzes maken over te bedienen doelgroepen, te leveren meerwaarde, serviceniveaus, assortimentsamenstelling, werkwijze, bedieningsconcepten et cetera. Dat soort keuzes is vaak pijnlijk en levert dus nog al eens 'kiespijn' op. Marketing wordt daarmee meer een 'strategische activiteit' die op een hoger niveau in de organisatie een plaats moet krijgen.'

Marketingmanager: geef dit boek cadeau aan uw management en ga met ze aan de slag. Uw klanten zullen u dankbaar zijn.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden