Werkmakers - Van solliciteren naar werk creëren
11 mei 2017 | Brigitte Koehler

Ben je (bijna) afgestudeerd? Dan ben je niet automatisch verzekerd van een baan. De huidige arbeidsmarkt is een stuk minder vriendelijk dan hij ooit was en oude zekerheden zoals vaste contracten en banen voor het leven zijn al lang verleden tijd. Met Werkmakers leert Henk Verhoeven ons hoe je van een werkzoeker een werkmáker wordt.

Henk Verhoeven heeft ruim twintig jaar ervaring opgedaan als bedrijfspsycholoog en brengt deze ervaring nu over op de nieuwe generatie. Waar hij zelf na zijn studie in een baan met vast contract rolde heeft de huidige generatie studenten het niet gemakkelijk. De arbeidsmarkt zoals die er ooit was is er al lang niet meer. De spelregels zijn veranderd en dit vraagt een andere aanpak. De nadruk ligt nu veel meer op het verwerven van opdrachten en niet meer op het vinden van die ene baan. Verhoeven merkte dat niet iedere student zich daar van bewust is. Voor hen is dit boek geschreven. Verhoeven wil met zijn boek Werkmakers hbo’ers en academici handvaten bieden om op deze veranderende arbeidsmarkt opdrachten te verwerven en dus werk te ‘maken’.

Het boek is kort, bondig en vlot geschreven. Alleen het eerste hoofdstuk gaat over de veranderingen in de huidige maatschappij. In de hoofdstukken daaropvolgend neemt Verhoeven je stap voor stap mee waardoor zich een aanpak ontvouwt waar je wat aan hebt. ‘Werkmakers’ is nadrukkelijk geschreven als handleiding, je gaat direct praktisch aan de slag. Belangrijkste stappen hiertoe zijn ‘netwerken’ en zorgen dat je bij een beslisser aan tafel komt. Zo leer je het verschil tussen werk ‘zoeken’ en werk ‘maken’. Voor sommige lezers is het boek misschien te bondig. Wellicht zouden aanvullende oefeningen of casussen niet misstaan. Maar dan is het gelijk geen handleiding meer.

Verhoeven heeft zijn boek Werkmakers geschreven voor (pas) afgestudeerde hbo’ers en academici. Maar deze handvaten zijn toepasbaar door iederéén die wil leren hoe je werk maakt in plaats van zoekt. Want of je het nu leuk vindt of niet, als je nu nog denkt voldoende te hebben aan een ferme handdruk, nette brief en CV dan kom je op deze arbeidsmarkt bedrogen uit.

Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.

Werkmakers - Van solliciteren naar werk creëren, van werkzoeker naar werkmaker
6 april 2017 | Ineke Smits

Was het vroeger heel vanzelfsprekend dat je na je studie een baan in rolde en er tot je pensioen (of VUT) in bleef hangen, tegenwoordig is dat bijna ondenkbaar. Een 40-jarig jubileum is een zeldzaamheid.

Nu we in een tijd leven waarin we vaker van baan wisselen, is het ook steeds belangrijker geworden om te kijken hoe je nu de baan vindt die het beste bij je past. Het boek Werkmakers beschrijft hoe je met de juiste tools passend werk kan vinden, mede door dat zelf te creëren.

Solliciteren nieuwe stijl

Door keuzes die we maken, privéomstandigheden, door groei in persoonlijke ontwikkeling of de vraag om uitdaging, veranderen we sneller van baan. Maar ook door de veranderende arbeidsmarkt, de tijdelijke contracten, reorganisaties en de financiële situaties zijn bedrijven genoodzaakt eerder afscheid te nemen van medewerkers. Hoe houd je je staande als werknemer of werkzoekende in deze nieuwe arbeidsmarkt? Hoe pak je het aan en werp je je in het doolhof van netwerken, concurrentie en toenemende eisen?

Het boek Werkmakers geeft je inzicht in de mogelijkheden die deze uitdaging je kan bieden. Niet met allerlei lijstjes of voorbeeldbrieven, maar door met een andere blik te zoeken naar werk. De blik van de ondernemer. Tegenwoordig kiezen velen voor het werken als ZZP-er. Je kunt immers je eigen baan creëren. Kies je voor een baan in loondienst dan geldt volgens de auteur ook dat je je eigen baan kunt máken.

De werkzoekende als ondernemer

De auteur vergelijkt het vinden van een juiste opdracht door een ZZP-er met het vinden van de juiste baan als werkzoekende. De uitdaging zit hem in het creëren van werk dat jou gelukkig maakt. Er zijn werkzoekenden die kiezen voor een studie waarin baanzekerheid voorop staat. Toch biedt het werk doen, of de opleiding kiezen, waarin je passie ligt meer garantie op succes. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor degene waarvoor jij werkt, de werkgever of opdrachtgever.

Door deze overeenkomsten te bekijken krijg je als lezer inzichten die je kunnen helpen met het vinden van je droombaan. Voorop staat dat je ondernemend bent, het beste uit jezelf wilt halen, een uitdaging durft aan te gaan en de klant duidelijk wilt helpen met jouw expertise (lees: oplossing). Je wordt immers succesvol wanneer je de werkgever of opdrachtgever helpt op een onwaarschijnlijk goede manier. Het streven naar een juiste match tussen oplossing en probleem biedt voor alle partijen een win-win.

Resultaat met meer lef!

Het boek geeft praktische tips en laat je zien dat je door het nemen van initiatief en met een ondernemende geest invloed kunt uitoefenen en het verschil kunt maken bij het vinden van werk. Werkzoekers die lef tonen en zich buiten de gebaande paden (van de traditionele sollicitatieprocedure of acquisitiemethode) begeven zullen in de toekomst meer resultaat behalen. Werkmakers is een boek dat je aan het werk zet!

Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB.