Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

BHAG: Big Hairy Audacious Goal

Een BHAG (Big Hairy Audacious Goal) is een gedurfd, uitdagend langetermijndoel dat een organisatie richting en inspiratie geeft. Het concept werd geïntroduceerd door Jim Collins en Jerry Porras en is uitgegroeid tot een essentieel element in strategische planning. Een goede BHAG is ambitieus maar haalbaar, inspirerend voor medewerkers en helder geformuleerd om de organisatie voor langere tijd focus te geven.

Jim Collins
Het vliegwieleffect
Jim Collins, die het BHAG-concept introduceerde, legt in 'Het vliegwieleffect' uit hoe ambitieuze doelen bijdragen aan duurzame groei. Hij beschrijft hoe BHAGs vaak voortkomen uit het vliegwieleffect en hoe ze helpen om het momentum in een organisatie vast te houden.

Hoe formuleer je een effectieve BHAG?

Een effectieve BHAG moet precies de juiste balans hebben: voldoende uitdagend om te inspireren, maar niet zo onrealistisch dat mensen er niet in geloven. Het moet een doel zijn dat de organisatie voor 10-30 jaar richting geeft en dat mensen in beweging brengt. Verschillende auteurs hebben hun eigen methoden ontwikkeld om organisaties te helpen bij het formuleren van hun BHAG.

Gwen Dudok van Heel
In 10 stappen Grip op Groei & Grilligheid
In 'In 10 stappen Grip op Groei & Grilligheid' biedt Gwen Dudok van Heel praktische handvatten voor het formuleren van een krachtige BHAG. In stap 3 wordt uitgebreid uitgelegd welke verschillende typen BHAGs er zijn en hoe je deze zo formuleert dat ze daadwerkelijk richting geven.

Een goed geformuleerde BHAG kan de motor zijn achter innovatie en groei. Het geeft niet alleen richting aan de strategische keuzes van een organisatie, maar helpt ook om medewerkers te motiveren en verbinden rond een gemeenschappelijk doel.

Annelies Huisingh
Impact door innovatie
Annelies Huisingh laat in 'Impact door innovatie' zien hoe een BHAG kan dienen als fundament voor innovatie. Het boek bespreekt hoe een inspirerende, uitdagende doelstelling teams kan helpen om out-of-the-box te denken en baanbrekende innovaties te realiseren.

SPOTLIGHT: Jim Collins

Jim Collins is de bedenker van het BHAG-concept en een van de meest invloedrijke bedrijfsdenkers van onze tijd. In zijn baanbrekende boeken 'Built to Last' (met Jerry Porras) en 'Good to Great' introduceerde hij het idee van de Big Hairy Audacious Goal als een van de kenmerken van uitzonderlijk succesvolle bedrijven. Collins' onderzoek toont aan dat organisaties met een duidelijke BHAG vaak beter presteren op de lange termijn. Meer over Jim Collins
"Een BHAG is niet zomaar een doel. Het is een game changer, een krachtpatser die mensen wakker schudt en in beweging brengt. Het is helder, dwingend en heeft een zekere 'wow-factor' die mensen enthousiast maakt om eraan bij te dragen." Uit: Het vliegwieleffect

BHAG in de praktijk

Veel succesvolle organisaties hebben hun groei te danken aan krachtige BHAGs. Denk aan het beroemde voorbeeld van President Kennedy's doel om 'voor het einde van het decennium een man op de maan te zetten en veilig terug te brengen'. Of aan Microsoft's oorspronkelijke missie: 'Een computer op elk bureau en in elk huis'. Deze doelen waren op het moment van formuleren bijna onmogelijk te bereiken, maar gaven wel richting aan alle beslissingen binnen de organisatie.

MT/Sprout Alex van der Hulst
Bouw een Killer Groeistrategie - Sprout Groeigids voor startups en scaleups
De 'Sprout Groeigids voor startups en scaleups' wijdt een volledig hoofdstuk aan het bepalen van je ultieme doel. Alex van der Hulst legt uit hoe startups en scaleups een BHAG kunnen formuleren die niet alleen inspireert maar ook daadwerkelijk stuurt bij strategische beslissingen.
De 7 Sleutels voor Zakelijk Succes Een goede BHAG moet voelbaar zijn door de hele organisatie. Bart van den Belt leert ons dat een Groot Harig Brutaal Doel alleen effectief is als het door iedereen wordt begrepen en gedragen. Het moet niet alleen in de bestuurskamer leven, maar juist op de werkvloer energie geven aan dagelijkse activiteiten.

BHAG als onderdeel van strategische planning

Een BHAG staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van een breder strategisch kader. Om effectief te zijn, moet een BHAG aansluiten bij de kernwaarden en missie van de organisatie, en vertaald worden naar kortetermijndoelen die de weg ernaartoe markeren.

Verne Harnish
Mastering de Rockefeller Habits
Verne Harnish, bekend van 'Scaling Up', toont in 'Mastering de Rockefeller Habits' hoe een BHAG past binnen een groter geheel van strategische planning. Hij legt uit hoe je een langetermijndoel vertaalt naar kwartaaldoelen die teams helpen om stap voor stap vooruitgang te boeken.
Edwin Kersten
De Business Board Methode
Edwin Kersten integreert in 'De Business Board Methode' het BHAG-concept van Jim Collins in zijn praktische aanpak voor strategische planning. Het boek biedt handvatten om een BHAG te verankeren in de dagelijkse bedrijfsvoering.

BHAG in marketing en communicatie

Een krachtige BHAG kan ook een belangrijk element zijn in de marketingstrategie van een organisatie. Het communiceert niet alleen intern maar ook extern waar de organisatie voor staat en naartoe werkt.

Ment Kuiper
Marketingplan op 1 A4
Ment Kuiper behandelt in 'Marketingplan op 1 A4' het BHAG-concept als een van de vier succesfactoren voor een effectief marketingplan. De auteur laat zien hoe een ambitieus langetermijndoel richting kan geven aan alle marketinginspanningen.
Marcel van Wiggen
Slimmer leidinggeven
Marcel van Wiggen's 'Slimmer leidinggeven' is een klassieker als het gaat om het praktisch toepassen van BHAG's. Het boek was een van de eerste Nederlandse werken dat concrete voorbeelden gaf van succesvolle BHAGs en hun effect op leiderschapsstijlen.
Marcel van Wiggen
Slimmer leidinggeven
Marcel van Wiggen's 'Slimmer leidinggeven' is een klassieker als het gaat om het praktisch toepassen van BHAG's. Het boek was een van de eerste Nederlandse werken dat concrete voorbeelden gaf van succesvolle BHAGs en hun effect op leiderschapsstijlen.

Boeken over 'bhag' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'bhag'

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden