Lees verder
Annelies Huisingh RM MBA heeft ruim 25 jaar ervaring als manager, directielid en adviseur in Marketing en Innovatie bij toonaangevende bedrijven als Henkel, Unilever, FrieslandCampina, RedBull en SaraLee/DE. Met haar passie voor vernieuwing heeft zij inmiddels vele bedrijven ondersteund met het vergroten van hun innovatiekracht. Annelies is auteur van Impact door Innovatie.
Meer over Annelies HuisinghImpact door innovatie
Praktisch handboek om juist nu te vernieuwen
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789089655530Samenvatting
Als manager ben je vaak vooral druk met vandaag. Maar je weet: 'morgen' verdient ook aandacht. Je wilt vernieuwen, je moet vernieuwen, maar je blijft hangen in het nu. Want er zijn tegenvallers, nieuwe spelers op de markt, crises en doelstellingen die niet worden gehaald. Ze vragen allemaal om aandacht. Vandaag nog. Maar heb je wel genoeg in huis om ook morgen impact te maken? Ben je zo wendbaar dat je in kunt spelen op het onverwachte? En weet je wat innovatie voor jou of je organisatie kan betekenen?
'Impact door Innovatie' is een onmisbaar handboek voor iedereen die actief met vernieuwing aan de slag wil: als directeur, professional, mkb-ondernemer of zzp’er. Het brengt innovatie dichterbij en laat zien dat innovatie niet moeilijk maar vooral leuk is. Een toegankelijk boek dat doorspekt is met enthousiasmerende voorbeelden en verhalen over successen en missers. Een werkboek met praktische methodes, vragen en opdrachten om stap voor stap de innovatie in je eigen organisatie vorm te geven.
- Innovatie van A tot Z praktisch vertaald vanuit je strategie. Met tools, tips en templates om te vernieuwen, innovatief te werken en innovatie(f) te organiseren.
- Meet je innovatiekracht en die van je organisatie en zie hoe je die kracht kunt versterken.
- Check of jouw innovatie voldoet aan de acht basisprincipes van waardevolle innovatie en vergroot zo je kans op succes.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Annelies Huisingh
Inhoudsopgave
1 Wat kan innovatie voor jou betekenen? 16
1.1 Innoveren, waarom eigenlijk? 17
1.2 Think Big: maak werk van je missie 19
1.3 Een kader om je visie vorm te geven 22
1.4 Het wat en het hoe: jouw bedrijfsstrategie en de rol van innovatie 26
Vragen en opdrachten bij hoofdstuk 1 29
2 Acht basisprincipes van waardevolle innovatie 32
2.1 Innovatie is groei 33
2.2 Innoveren is onbeperkt nieuwsgierig zijn 34
2.3 Innoveren is teamwork 36
2.4 Innoveren ligt soms gewoon op je deurmat 37
2.5 Altijd relevant 39
2.6 Met unieke waarde 41
2.7 Meten, weten, falen en weer doorgaan 42
2.8 Marktbewerking is de sleutel tot succes 43
Vragen en opdrachten bij hoofdstuk 2 47
3 Maak van je organisatie een jaloersmakende innovatiemachine 50
3.1 Innovatie als onderdeel van je bedrijfscultuur 51
3.2 Innovatief werken: het werk of de samenwerking anders inrichten 54
3.3 Het innovatieproces zo ontwerpen en inrichten dat het voor jou werkt 63
Vragen en opdrachten bij hoofdstuk 3 68
4 De kickstart in de wereld van vernieuwing: ontwerp je ‘innovatiehuis’ 73
4.1 Het dak: het startpunt van jouw innovatie 74
4.2 Pilaar I: soorten innovaties 76
4.3 Pilaar II: groeidomeinen 77
4.4 Pilaar III: kerncompetenties 84
4.5 Het fundament 88
Vragen en opdrachten bij hoofdstuk 4 89
5 Inzichten, ideeën en oplossingen 91
5.1 Inzichten verzamelen 92
5.2 Ideeën genereren 93
5.3 Van idee naar oplossing 100
Vragen en opdrachten bij hoofdstuk 5 103
6 Het businessmodel van jouw innovatie: van een oplossing naar een concept 105
6.1 De essentie van je businessmodel 106
6.2 Het is de toon die de muziek maakt 121
6.3 De journey: van koper tot trouwe klant 123
6.4 Social selling 129
6.5 Winst maken 131
Vragen en opdrachten bij hoofdstuk 6 135
7 Doe de check: voldoet je innovatie aan de acht basisprincipes van waardevolle innovatie? 139
7.1 De scheidslijn tussen succes en falen 140
7.2 Succes uit het verleden is geen garantie voor de toekomst 141
7.3 Een case waar het écht misging 143
7.4 De spiegel: acht vragen 145
Vragen en opdrachten bij hoofdstuk 7 148
Nawoord en dank 150
Een aantal handige templates 153
Geraadpleegde literatuur en online bronnen 164
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan