Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Joost Minnaar en Pim de Morree: ‘Pioniers geven medewerkers hun vrijheid terug’ interview
24 juni 2020 | Peter Spijker

Onlangs verscheen Corporate Rebels, het boek waarin Joost en Pim met leesbaar plezier verslag doen van hun ontmoetingen met bijzondere, rebelse ondernemers en bestuurders die het roer radicaal durfden om te gooien.

In 2015 besloten Joost Minnaar en Pim de Morree hun werkgever vaarwel te zeggen. Ze vonden hun werk weliswaar interessant en uitdagend, maar baalden van het strakke keurslijf, de 9-tot-5-mentaliteit en de verouderde werkwijze. Het tweetal, op de universiteit al geïnspireerd geraakt door ondernemers die pionierden, stelde een bucketlist samen met ruim honderd namen van inspirerende mensen en organisaties. Ze noemden zich voortaan Corporate Rebels gingen op bezoek bij een groot aantal van hun helden en blogden daar over. Onlangs verscheen Corporate Rebels, het boek waarin Joost en Pim met leesbaar plezier verslag doen van hun ontmoetingen met bijzondere, rebelse ondernemers en bestuurders die het roer radicaal durfden om te gooien.

Jullie reisden de hele wereld over om inspirerende pioniers te spreken. Wat maakt deze mensen zo fascinerend?
Dit zijn mensen en organisaties met ballen die het echt anders aanpakken en die laten zien dat werk leuk en lonend kan zijn. Ze geloven in positieve verandering, streven naar het bereiken van een hoger doel met daaraan gekoppeld goede kernwaarden en streven niet uitsluitend naar het maken van winst. Pioniers weten mensen te motiveren door af te rekenen met bureaucratische regels, controlemechanismen; ze schrappen alles wat overbodig is en wat de handelingsvrijheid van medewerkers beperkt. Ze durven ergens voor te staan en zetten zo nodig radicale stappen als ze daarmee het belang van hun medewerkers dienen. Wat wij zien, is dat hun medewerkers gelukkiger, meer betrokken, meer gemotiveerd en een stuk productiever zijn dan mensen in traditionele organisaties.

Waarom splitsen progressieve organisaties die groeien de bestaande organisatie op in zelfstandig opererende teams?
Omdat ze begrijpen dat medewerkers behoefte hebben aan autonomie en vertrouwen om goed te kunnen presteren. Traditionele organisaties die groeien, gaan vaak centraliseren. Ze benoemen managers, bedenken formele regels en procedures, vormen functionele afdelingen en schrijven beleidsplannen. Progressieve organisaties laten bij groei geen controlemechanismen los op hun medewerkers, maar geven ze juist meer vrijheid en verantwoordelijkheden door ze samen te brengen in zelfstandig opererende teams die vaak functioneren als een minibedrijfje. Deze teams zijn resultaatverantwoordelijk, hebben direct contact met klanten en lossen voorkomende problemen zelf op. Een succesvoorwaarde is dat ze gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren en toegang hebben tot informatie. Bij thuiszorgorganisatie Buurtzorg zijn de ruim duizend zelfsturende teams verplicht aangesloten op intranet. Ze vragen daar andere teams om hulp en delen er relevant nieuws. Het computersysteem geeft de teams ook informatie over prestaties, ziektedagen, vakantiedagen, de klanttevredenheid en de werklast.

Buurtzorg beheerst de kunst van het weglaten van alles wat niet bijdraagt aan het kernproces, het leveren van de best mogelijke zorg?
Een van de oprichters van Buurtzorg, Jos de Blok, gelooft dat vakmensen heel goed zelf kunnen bepalen hoe ze hun werk doen. Daar hebben ze geen managers voor nodig. Buurtzorg heeft die dus niet en op het hoofdkantoor vind je ook geen hr- of marketingafdeling. De teams runnen hun eigen toko; plannen zelf hun werk, bepalen zelf wie waar verantwoordelijk voor is en werven en ontslaan zelf collega’s. Ze regelen ook zelf hun kantoorruimte, beheren hun eigen financiën en vinden zelf nieuwe klanten. Wij spraken in Zeeland enkele zeer gemotiveerde verplegers, die het gevoel hadden weer helemaal in control te zijn en zich bevrijd voelden van een frustrerende bureaucratie.

Wat onderscheidt de topmensen in pioniersbedrijven van meer traditionele leiders?
Pioniers bezitten een vrij unieke combinatie van eigenschappen. Ze zijn zwaar rebels en durven heel erg lompe besluiten te nemen om hun bedrijf of organisatie in de gewenste richting te sturen. Als leiders houden ze ook graag een vinger in de pap bij belangrijke beslissingen en nemen verantwoordelijkheid voor hun handelen. Tegelijkertijd proberen ze de macht zo veel terug te geven aan de medewerkers en focussen ze op vrijheid, vertrouwen en openheid. Pioniers maken daarom korte metten met prikklokken en bureaucratische procedures, maar ook met statussymbolen en privileges zoals gereserveerde parkeerplaatsen. Ze zetten vaak ook het mes in de gespecialiseerde afdelingen op het hoofdkantoor en veranderen hun functionele rol. Pioniers handelen op basis van geloof en intuïtie, met als doel het creëren van een echt menselijke werkomgeving.

Sommige progressieve organisaties doen aan radicale transparantie. Waarom zijn de medewerkers in deze organisaties beter gemotiveerd en meer betrokken?
Diverse pioniers die we bezochten, maken alle belangrijke informatie openbaar. In deze bedrijven zagen we dat naarmate medewerkers meer vertrouwen krijgen in hun leiders, ook hun betrokkenheid toeneemt. Ze krijgen toegang tot alle informatie, weten hierdoor veel beter wat er speelt in hun bedrijf en nemen betere besluiten. Wij zien dat radicale transparantie leidt tot meer werkgeluk en mensen productiever maakt. Het versterkt ook de onderlinge verbondenheid; we doen dit allemaal samen. Een mooi voorbeeld is Gravity Payments in Seattle, waar zo’n tweehonderd mensen werken. Vanwege de coronocrisis zijn de opbrengsten van Gravity gehalveerd en directeur Dan Price zag zich geconfronteerd met een dilemma: twintig procent van de medewerkers ontslaan óf faillissement aanvragen. Hij vroeg zijn werknemers om advies en uiteindelijk besloten ze een deel van hun salaris in te leveren en vielen er geen ontslagen.

Als je kijkt naar het ‘wow’-gevoel, welke pionier heeft dan de meeste indruk gemaakt op jullie?
Frank van Massenhove, voorzitter van het Ministerie van Sociale Zekerheid in Brussel. Onder zijn leiding bepalen ambtenaren daar zelf waar, wanneer en zelfs hoeveel uur ze werken. Hij is er in een geslaagd om een wegkwijnend, verwaarloosd en slecht lopend ministerie waar niemand wilde werken te veranderen in een uitstekend presterende, resultaatgerichte organisatie. Jonge ambtenaren staan nu in de rij om hier aan de slag te gaan. Van Massenhove schafte alle statussymbolen af. Door te bouwen aan een cultuur van vertrouwen en vrijheid gaf hij zijn ambtenaren weer de regie over hun leven terug. Hun productiviteit nam vervolgens enorm toe, net als hun tevredenheid. Het ministerie kent het laagste ziekteverzuim van alle organisaties in België.

Corporate Rebels nieuws
27 mei 2020 | Bertrand Weegenaar

Het jeukt en het kriebelt. De boodschap van Joost Minnaar en Pim de Morree in Corporate Rebels. Wat zij opschrijven, is niet nieuw, en ook niet innovatief. En toch lijkt het nodig om ‘de boodschap’, in een modern jasje weliswaar, weer op te schrijven en uit te gaan dragen.

De auteurs brengen ‘de boodschap’ als een opstandige jongensdroom: schrijf je droom op een bierviltje in de Spaanse zon, geef je baan op, en reis de wijde wereld in. Zalig wakker worden in een camper op het strand van Ventura in Californië op zoek naar de geheimen van outdoor-merk Patagonia.

De kritiek die Joost en Pim in dit boek neerleggen - niet-inspirerende werkomgevingen, stroperige processen, trage besluitvorming, slecht functionerende managers enzovoort enzovoort - is al vaak beschreven. Naast de klachten zijn ook voorbeelden van inspirerende oplossingen en daadkrachtige visionairs al decennia bekend. Waarom lukt het dan niet? Op deze vraag geven Joost en Pim niet echt een antwoord. Medewerkers, managers en eigenaren komen vaak pas in actie als ze met de rug tegen de muur staan.

Dus gingen de auteurs van Corporate Rebels gingen op ontdekkingsreis en beschrijven in acht thema’s hun ontdekkingen. Deze reis bracht ze over de hele aardbol, van kleine coöperaties in Spanje tot grote conglomeraten in China en Zuid-Amerika. Overal troffen ze andere leiderschapsstijlen aan, innovatieve bedrijfsinrichtingen, maar vooral gelukkige medewerkers in hun kracht. Vaak kwamen deze bedrijven uit een diep dal, of constateerden de nieuwe eigenaren/managers wat er allemaal mis was.

Sommige bedrijven, vaak in de IT, gingen gewoon experimenteren omdat de oprichters ook niet beter wisten. Personeel kan zich vrij voelen hun mening te geven, hun werk goed en naar eigen inzicht in te richten. Verantwoordelijkheid te voelen en te nemen. Direct en indirect dragen ze daarmee bij aan de kwaliteit van het product, de winst, het werk, en hun eigen ontwikkeling.

Is Corporate Rebels geen overbodig boek? Je kunt namelijk ook Semco-stijl lezen, Buurtzorg: menselijkheid boven bureaucratie erbij halen, Gooi het roer om! toepassen, en/of De buitenbeentjeseconomie naar binnen halen. Behalve dat Corporate Rebels lekker avontuurlijk met schwung is geschreven en opgemaakt, is het zeker actie gericht. Na ruim vier jaar rondtrekken, reflecteren en schrijven hebben de auteurs er ook een bedrijfsmodel omheen gebouwd. Ze geven lezingen, krijgen opdrachten uit hun community en gaan natuurlijk als werkgevers van hun netwerkorganisatie het inspirerende voorbeeld geven. Of dit allemaal op dit bierviltje stond dat op het terras in Barcelona de aanleiding voor deze reis was, weten we helaas niet.

Actief en rebels meedoen: https://corporate-rebels.com/

Corporate Rebels - Making Work More Fun preview
2 april 2020 | Joost Minnaar

Joost Minnaar en Pim de Morree zijn op een missie om een revolutie te ontketenen in de manier waarop we werken. Ze schreven een boek: Corporate Rebels. In hun preview benoemen ze alvast 8 trends. In hun boek gaan ze daar dieper op in.

De manier waarop we momenteel werken, werkt niet. Ook nu, kijk bijvoorbeeld naar de onzinnige thuiswerkprotocollen in deze crisistijd, zien we dat de meeste bedrijven hun medewerkers nog steeds als kleine kinderen behandelen. Het gevolg: ruim 80% van de medewerkers voelt zich niet betrokken, 23% ervaart burn-out klachten en 37% gelooft niet dat hun baan van enig maatschappelijk nut is: het is duidelijk dat we iets verkeerd doen.

Het goede nieuws? Het kan anders. Radicaal anders. We namen ontslag van onze veelbelovende maar frustrerende banen om ons werk - en dat van jou - leuker te maken. We gingen niet alleen op zoek naar vooruitstrevende organisaties, maar ook naar ondernemers, goeroes, schrijvers en wetenschappers van verschillende pluimage. Niet alleen de usual suspects of enkel jonge techbedrijven of hippe start-ups. We willen voor eens en altijd bewijzen dat werk - welk werk dan ook- leuk en betekenisvol kan zijn.

1 bucketlist, 100 pioniers, een wereldwijde revolutie
In ons boek nemen we je mee op onze reis. We hebben vijf werelddelen en meer dan dertig landen bezocht, ruim honderd pioniers bezocht en meer dan duizend interviews afgenomen; een wereldreis die laat zien hoe werk zou moeten zijn.

Zo leer je over een Chinees bedrijf waar 70.000 medewerkers hun eigen leidinggevende kiezen. Of een organisatie in Stockholm met vele honderden medewerkers - en geen enkele baas. En een Belgisch ministerie waar ambtenaren zelf bepalen waar, wanneer en hoeveel uren ze werken.

Ook leer je van radicale en non-conformistische academici, grensverleggende schrijvers en excentrieke maar vooraanstaande denkers. Of rebelse CEO's en ondernemers, van Australië tot New York en van Sao Paulo tot Dubai. Kortom: inzichten van pioniers over de hele wereld over hoe we werk anders - en beter - kunnen organiseren. We ontdekten 8 trends:

1. Van winst naar doelen en waarden
Vergeet die eenzijdige focus op winst en richt je organisatie op een nobel doel en inspirerende waarden. De pioniers op onze bucketlist laten zien: purpose pays off. Het zorgt voor motivatie en betrokkenheid en houdt direct verband met betere financiële resultaten.

2. Van de hiërarchische piramide naar een netwerk van teams
Een Zweedse bank, Chinese koelkastfabrikant, Braziliaans IT bedrijf, en Noord-Hollandse ambtenaren, allemaal namen ze afscheid van de welbekende hiërarchische piramidestructuur. In plaats daarvan richtten ze een ‘netwerk van teams' op waarin medewerkers in kleine teams samenwerken alsof ze hun eigen bedrijfje runnen.

3. Van directief naar supportive leiderschap
Bazen die vertellen wat je moet doen en hoe je je werk moet doen zijn niet alleen irritant, maar ook nog eens slecht voor motivatie en succes. Daarom laten pioniers zien hoe je een cultuur van supportive leiderschap creëert. Verkozen managers, afschaffen van privileges en statussymbolen, of zelfs het afschaffen van managersrollen, de mogelijkheden zijn groots.

4. Van plannen en voorspellen naar experimenteren en aanpassen
We kunnen niet voorspellen wat er volgend jaar gaat gebeuren, dus heeft het ook geen zin om dat te proberen. Weg met die jaarlijkse budgetrondes en gedetailleerde vijfjarenplannen. Zonde van de tijd!

5. Van regels en controle naar vrijheid en vertrouwen
Schaf al die achterhaalde regels, protocollen en controlemechanismen af en geef mensen vrijheid. Laat mensen floreren door ze autonomie te geven. Laat ons zelf keuzes maken over hoe, waar, en wanneer we werken.

6. Van gecentraliseerde naar gedeelde besluitvorming
Organisaties houden vast aan het verleden, met structuren en processen die ontworpen zijn voor een wereld die niet langer bestaat. Dat geldt ook voor besluitvorming. Het idee dat de CEO alles het beste weet is verleden tijd. Laat medewerkers zoveel mogelijk zelf beslissingen nemen.

7. Van geheimzinnigheid naar radicale transparantie
Gebruik transparantie om medewerkers te motiveren. Deel de doelen, salarissen, beoordelingen, en financiën van de gehele organisatie. Het zorgt voor meer begrip, betrokkenheid en ondernemerschap.

8. Van functies naar talent en ontwikkeling
Stop met die achterhaalde functieomschrijvingen en opgeblazen functietitels. Laat mensen zelf bepalen waar ze het liefst aan werken en geef ruimte om ze hun grootste talenten te laten ontwikkelen.

Make work more fun
Dit boek is voor iedereen die weet dat werk beter kan, en beter moet. Of je directeur bent, een rebel die is onderdrukt door corporate dogma, of een manager die vast zit in het verrotte systeem: dit boek is voor jou! We willen niet beweren dat het een kant-en-klare oplossing biedt, een toverspreuk om jouw werkomgeving in een paradijs te veranderen. Gebruik wat je denkt nodig te hebben. Dit boek zit vol mogelijkheden, tips en ideeën, geen doctrines om slaafs te volgen. Maak ervan wat je wilt; we hopen dat je geniet van de reis.

Joost Minnaar en Pim de Morree zijn bekend als Corporate Rebels. Hun blog wordt gelezen in meer dan honderd verschillende landen en ze publiceerden onder andere in The New York Times, Forbes, The Huffington Post, The Guardian, Het Financieele Dagblad, NRC Handelsblad en op BBC.com. Ze hebben twee nominaties van Thinkers50 op hun naam staan, en wonnen in 2019 de Thinkers50 Radar Award. Ze zijn de auteurs van Corporate Rebels - Making Work More Fun.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden