Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Expeditie #MB2016: Jeukwoorden nieuws
27 oktober 2015 | Pierre Spaninks

De speurtocht naar het nieuwe Managementboek van het Jaar is in volle gang. Jurylid Pierre Spaninks houdt een blog bij over zijn ervaringen. Vorige keer: Trends in het boekenaanbod (1). Deze week: Jeukwoorden!

Sommige woorden hoef je niet eerder te zijn tegengekomen om toch meteen te weten wat ze betekenen. ‘Jeukwoord’ is er zo een. Voor zover ik me kan herinneren, hoorde ik het vorig jaar voor het eerst, hoewel het toch al heel wat langer mee schijnt te gaan. Het was zelfs tijdens een bijeenkomst van de jury van het Managementboek van het Jaar, voor dat van 2015 dus.

We hadden een naar mijn mening niet onverdienstelijk boek voor ons, dat even helemaal onder op de stapel dreigde te belanden toen een van ons zijn (het is ‘het’ jurylid) exemplaar liet zien waarin allemaal ‘jeukwoorden’ vinnig omcirkeld waren. Voor zover u dat een geruststelling vindt: het boek is uiteindelijk nog best hoog geëindigd.

Het lijkt wel of ‘jeukwoord’ sindsdien de wereld heeft veroverd. Collega Marjan Brouwers uit Groningen maakte mij erop attent dat het zelfs in de nieuwe editie van de dikke Van Dale staat, met als betekenis ‘woord waarvan men de kriebels krijgt’. Waar het vandaan komt, heb ik tevergeefs proberen te achterhalen. Taalkenner Ewoud Sanders meende desgevraagd zeker te weten dat ‘jeukwoord’ afkomstig is van taalmeester Jan Kuitenbrouwer die in 1987 het onvergetelijke boek Turbotaal schreef. Maar die liet zelf weten dat dat te veel eer was.

Japke-d. Bouma, die wekelijks in de NRC onmisbare tips geeft om te overleven in de kantoorjungle, verzamelt jeukwoorden. Zij wordt daarbij naarstig geholpen door haar volgers op Twitter. Dankzij hen kunt u het niet meer hebben over ‘stuurgroepen’, ‘klankbordgroepen’ en ‘focusgroepen’ zonder op gegrinnik van uw collega’s te stuiten. Met ‘kantelen’ bereikt u al gauw het ‘kantelpunt’ waar besmuikt lachen overgaat in openlijke hilariteit. En als u per ongeluk opmerkt dat dat u door uw mental coach weer helemaal in uw kracht bent ‘gezet’, mag u pas terugkomen als u eerst Bossche Bollen heeft gehaald.

Helaas zijn ook schrijvers van managementboeken niet immuun voor de jeukwoorden-ziekte. Wat de lezer als zodanig ervaart is uiteraard zeer subjectief, en wat voor mij een jeukwoord is zal u misschien jeuken. Maar afgelopen weken heb ik een overgevoeligheid ontwikkeld voor ‘duurzaam’, ‘excellent’, ‘innovatie’, ‘passie’, ‘virtueel’, ‘lerende organisaties’, ‘start ups’ en ‘scale ups’. Het zijn sjibbolets geworden, zo vaak gebruikt en vooral misbruikt dat ze niets anders meer betekenen dan: ‘Ik hoor erbij. U toch ook, hoop ik?’

Mijn jeukste woord tot nu toe in deze editie van het Managementboek van het Jaar is ‘chunken’. Het schijnt uit de wereld van het ‘neurolinguïstisch programmeren’ te komen en betekent daar zo veel als het opdelen van een probleem zodat er behapbare brokken ontstaan waar je op kunt doorvragen. Dat kan dan, voor de echte liefhebber, ook nog eens in drie richtingen: ‘upchunken’, ‘lateraal chunken’ en ‘downchunken’.

Ik kan het niet helpen, maar dan kan niet meer verder omdat ik een allesoverheersende zucht krijg naar Chunky Monkey ijs. Heb ik me daar eenmaal ongans aan gegeten, dan wil ik best toegeven dat het boek waar het uit komt verder helemaal niet onaardig is. Sterker nog: als u worstelt met de vraag hoe u zich kunt ontwikkelen van inhoudelijk expert naar adviserend partner, kan ik u Opdrachtgever tevreden van Jan Willem van den Brink en Maarten van Os zelfs aanraden.

In Focus: 'Leidingnemen' in_focus
19 september 2013 | Nienke van Oeveren

Werken voor een opdrachtgever of manager is geen kwestie van ‘u vraagt, wij draaien’. De opdrachtgever aan het denken zetten en zo beter samenwerken, levert de organisatie en alle betrokkenen veel meer op. In Leidingnemen bieden Jan Willem van den Brink en Maarten van Os handvatten voor inhoudelijk deskundige professionals om met meer resultaat, plezier en vertrouwen samen te werken met hun opdrachtgevers en managers. Wat vinden de klanten van Managementboek van dit boek?

Sjoerd Boom
Projectmanager bij PostNL

Zoals zo vaak bij projectmanagement is de natuurlijke dwang aanwezig om snel resultaat te behalen. Het boek Leidingnemen kan helpen om met behulp van ‘zachte’ vaardigheden samen met opdrachtgever en collega snel en beter resultaat te behalen. Het boek is eerlijk en vanuit ervaring geschreven en tussendoor wordt regelmatig een brug gemaakt naar de andere literatuur. Dit is dan weer inspiratie om even te Googlen.

Het boek werkt aanstekelijk om informatie direct toe te passen in de praktijk. Het is bovendien de aanbeveling om het boekje te delen met directe collega’s en opdrachtgevers. Leidingnemen is een waardevolle en leuke aanvulling op verschillende projectmanagementtheorieën, zoals Prince 2.

7,5

Simon Voogd
Businessconsultant bij Conceptsales

Ik heb Leidingnemen gekocht omdat ik tevreden was over de voorganger Opdrachtgever gezocht. Over dit boek ben ik nog tevredener. De inhoud is rijk; veel bestaande en enkele nieuwe modellen komen voorbij. Gelukkig zijn ze logisch geordend zodat je kunt skippen en terugvallen.

Hoewel ik Leidingnemen als naslagwerk zal gebruiken, leest het nu ook makkelijk en snel. De theorie is niet droog en wordt leuk toegepast. En de stukjes zijn niet onnodig lang. Verder is de bronvermelding duidelijk; wil je je verdiepen, dan kun je zo verder. Die verdieping heb ik niet nodig gehad; ik kende het model al of vond de korte uitleg afdoende.

Het helpt mij enorm om mijn eigen positie als adviseur duidelijk in te nemen, zonder tekort te doen aan mijn klanten, mezelf of mijn baas. Professioneel in je rol staan; een rol waarover toch wel wat onduidelijkheid bestaat. Met dit boek als gestructureerd setje handvatten wordt het veel grijpbaarder.

9

Ger Hoofwijk
Trainer, adviseur, inhoudelijk deskundige en eigenaar HOOFWIJK Professioneel Begeleiden (HPB)

Tijdens mijn overstap van een dienstverband naar het zelfstandig ondernemerschap heb ik de workshop ‘Weet Wat Je Wilt’ gevolgd. Eén van de trainers (Maarten van Os) gaf toen aan bezig te zijn met een boek over acquireren terwijl dat niet je core business is. Samen met Jan Willem van den Brink heeft hij een logisch vervolg geschreven met Leidingnemen.

Je proeft in de doorleefdheid van de ervaringen van de auteurs, die hun groeiproces beschrijven en op boeiende wijze veralgemeniseren. Daarbij weten ze eigen en andermans ervaringen en inzichten overzichtelijk te presenteren en theorie en praktijk leerzaam te verbinden.

Ze bieden met Leidingnemen leerpunten, eye-openers en stof tot nadenken (L.E.S.) en de spreekwoordelijke Aha-Erlebnissen volgen elkaar snel op. Ik beveel het iedereen aan die zich in een dienstbare positie bevindt (binnen een bedrijf of als zzp’er) en zijn eigen invloed optimaal wil inzetten. En met plezier en voldoening meerzijdig partijdig en duurzaam wil samenwerken.

8,5

Jan van der Kuil
Adviseur en trainer Kwaliteitsmanagement bij Quality Business Support

Het is niet altijd makkelijk om plezier te beleven aan je adviseurswerk: je bent begonnen aan een vage opdracht, de belangen van betrokkenen conflicteren en het lijkt alsof ze niet willen luisteren naar jouw goede raad. Lees dan het boekje Leidingnemen.

Bovenstaand advies heb ik geformuleerd volgens de Kijk – Want – Dus methode die Jan Willem van den Brink en Maarten van Os bespreken om overtuigender over te komen. Het is één van de vele methoden die zij introduceren. Op hun website geven de auteurs aan zeven Billy’s aan managementboeken in hun bezit te hebben. Deze hebben ze overzichtelijk en plezierig leesbaar samengevat. Veel nieuwe methoden heb ik niet gelezen, maar ze zijn nu wel in de context van de adviseur geplaatst. Ik zal het boek daarom vast nog wel eens ter hand nemen als ik de leiding over een opdracht kwijt ben. Een handige ingang dus voor iedereen die een langdurige vertrouwensrelatie met zijn omgeving wil opbouwen.

8

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden