Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Gesprekken in organisaties

Paperback Nederlands 2022 9789001299880
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 1663Hoogste positie: 30
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

- Behandelt zowel twee- als groepsgesprekken;
- elk gespreksonderwerp wordt apart behandeld waardoor het modulair ingezet kan worden;
- bevat veel opdrachten.

'Gesprekken in organisaties' heeft de afgelopen decennia duidelijk zijn waarde bewezen. Het wordt bij tientallen opleidingen in het hoger onderwijs gebruikt en is hét standaardwerk in Nederland en België over professionele gespreksvoering in organisaties.

Gesprekken in organisaties bestaat uit drie delen:
In deel I worden de basisvaardigheden behandeld. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen luistervaardigheden, zendervaardigheden en regulerende vaardigheden;

In deel II komen verschillende soorten tweegesprekken aan bod, zoals interviews, selectie-, sollicitatie-, functionerings-, begeleidings-, loopbaan,- advies-, verkoop- en slechtnieuwsgesprekken;

Deel III is gewijd aan groepsgesprekken en behandelt onderwerpen als vergaderen, besluitvorming, conflicthantering, onderhandelen en presenteren.
Om de modulaire opzet van het leermateriaal te vergroten wordt elk hoofdstuk met opdrachten afgesloten. Daarnaast is de online ondersteuning uitgebreid.

In deze nieuwe, zevende editie zijn de personages die werkzaam zijn in de fictieve organisatie Emprimee B.V. meer in overeenstemming gebracht met de huidige personeelssamenstelling in een dergelijke organisatie. Zo zijn er in de praktijkvoorbeelden meer vrouwen in leidinggevende posities en zijn er meer personen met een verschillende culturele achtergrond.

Gesprekken in organisaties is geschreven voor hbo- en wo-opleidingen die in hun curriculum aandacht besteden aan communicatieve vaardigheden en gespreksmodellen. Aankomende professionals leren tijdens hun studie om projectteams voor te zitten, mensen te motiveren, lastige gesprekken te voeren, taken te delegeren en overzicht te houden.

Digitaal
De bij het boek horende online omgeving bevat bronnenmateriaal zoals video’s, opdrachten, begrippentests en een uitgebreide interactieve toetsenbank. Alle content is afgestemd op de leerstof van het boek. Uw studenten kunnen zich hiermee perfect voorbereiden op lessen en tentamens.

Docenten krijgen toegang tot het docentenmateriaal, plus de optie om extra opdrachten en toetsen in te plannen voor studenten, zodat u hun studiegedrag kunt volgen en bijsturen. Studenten krijgen toegang tot de website via een unieke code in hun nieuwe studieboek die twee jaar geldig is na activatie.

Specificaties

ISBN13:9789001299880
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:296
Uitgever:Noordhoff
Druk:7
Verschijningsdatum:18-3-2022
ISSN:

Expertrecensies (2)

Gesprekken in organisaties
Christel Deckers | 19 december 2018
Je bent nóóóit te oud om te leren en dat geldt ook voor mij! Gesprekken in organisaties van Yvonne Gramsbergen-Hoogland en Henk van der Molen is een handboek voor het voeren van gesprekken.
Lees verder
Gesprekken in organisaties
Irma Meerlo | 21 mei 2008
Voor ervaren managers zullen veel van de gesprekken gesneden koek zijn: luistervaardigheid, presenteren, selectiegesprekken, functioneringsgesprekken en vergaderen. Maar Yvonne Gramsbergen-Hoogland en Henk van der Molen behandelen in 'Gesprekken in organisaties' ook minder gebruikelijke vaardigheden als interviewen en gesprekken over persoonlijke problemen. Hierbij volgen ze het samenwerkingsmodel, waarin de werknemer de ruimte krijgt om met de werkgever over zijn problemen te praten en samen met hem of haar op zoek gaat naar een oplossing. Gedurfd en prijzenswaardig om deze materie op te nemen in een boek voor aankomende managers.
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
4 stemmen
0
4
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Yvonne Gramsbergen-Hoogland

Yvonne Gramsbergen-Hoogland is persoonlijkheidspsycholoog en heeft ervaring in het opzetten en uitvoeren van trainingen in communicatieve vaardigheden. Zij is mede-auteur van 'Conflicten in organisaties', 'Persoonlijke kwaliteit' en 'Professioneel communiceren'.

Andere boeken door Yvonne Gramsbergen-Hoogland

Over Henk van der Molen

Prof. dr. Henk T. van der Molen is hoogleraar psychologie bij het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam en bij de Faculteit Psychologie van de Open Universiteit Nederland. Zijn leeropdracht Arbeid en Onderwijs heeft onder meer betrekking op de ontwikkeling van innovatieve vormen van vaardigheidstraining en de beoordeling van de effecten daarvan. Momenteel is hij decaan van de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Erasmus Universiteit. Voorheen was hij gedurende 8 jaar voorzitter van het Nederlands Instituut van Psychologen. Hij promoveerde in 1985 bij Gerrit Lang en Adriaan de Groot cum laude op een onderzoek naar de effecten van cursussen voor verlegen mensen.

Andere boeken door Henk van der Molen

Inhoudsopgave

Inleiding 9
Situatiebeschrijving uitgeverij Emprimee BV 15

Deel 1 Basisgespreksvaardigheden 18
1 Luistervaardigheden 21
1.1 ‘Niet’-selectieve luistervaardigheden 22
1.2 Selectieve luistervaardigheden 25
Samenvatting 33
Oefeningen 34

2 Zendervaardigheden 37
2.1 De zender neemt het initiatief 38
2.2 De zender reageert 47
Samenvatting 50
Oefeningen 51

3 Regulerende vaardigheden 55
3.1 Openen van het gesprek, doelen stellen 56
3.2 Verloop van het gesprek sturen 57
3.3 Terugkoppelen naar (begin)doelen 57
3.4 Afsluiten van het gesprek 58
Samenvatting 59
Oefeningen 60

Deel 2 Tweegesprekken 62
4 Interviewen 65
4.1 Drie interviewtypen 66
4.2 Voorbereiding op het open interview 68
4.3 Afname van het open interview 68
4.4 Voorbereiding op het half-gestandaardiseerde interview 69
4.5 Afname van het half-gestandaardiseerde interview 71
Samenvatting 73
Oefeningen 75

5 Selectiegesprek 77
5.1 Doelen van het selectiegesprek 79
5.2 Methode bij het selectiegesprek 80
5.3 Basishouding van de selecteur 81
5.4 Vaardigheden in de verschillende fasen van het gesprek 82
Samenvatting 87
Oefeningen 88

6 Sollicitatiegesprek 91
6.1 Voorbereiding op het sollicitatiegesprek 92
6.2 Vaardigheden bij het voeren van een sollicitatiegesprek 94
Samenvatting 100
Oefeningen 101

7 Functioneringsgesprek 105
7.1 Plaats binnen het gehele personeelsbeleid 106
7.2 Doel en voorwaarden van het functioneringsgesprek 108
7.3 Voorbereiding op het functioneringsgesprek 109
7.4 Rollen in het functioneringsgesprek 109
7.5 Beoordelingsfouten 109
7.6 Een gespreksmodel met vaardigheden 111
Samenvatting 118
Oefeningen 119

8 Loopbaangesprek 121
8.1 Doelen van het loopbaangesprek 122
8.2 Onderscheid tussen loopbaangesprek en functionerings- en beoordelingsgesprek 123
8.3 Voorbereiding op het loopbaangesprek 124
8.4 Verloop van het loopbaangesprek 129
Samenvatting 133
Oefeningen 134

9 Gesprek over persoonlijke problemen 137
9.1 Diagnose-receptmodel versus samenwerkingsmodel 138
9.2 Een gespreksmodel met vaardigheden 142
Samenvatting 151
Oefeningen 152

10 Verkoopgesprek 157
10.1 Voorbereiding op het verkoopgesprek 159
10.2 Structuur van het verkoopgesprek 159
10.3 Vaardigheden bij het voeren van een verkoopgesprek 164
Samenvatting 166
Oefeningen 167

11 Adviesgesprek 169
11.1 Tell-and-explain-variant 170
11.2 Tell-and-listen-variant 171
11.3 Dilemma-counseling-variant 174
11.4 Valkuilen voor de adviseur 177
Samenvatting 178
Oefeningen 179

12 Slechtnieuwsgesprek 181
12.1 Twee slechtnieuwssituaties 183
12.2 Fase 1 Slecht nieuws meteen brengen 183
12.3 Fase 2 Omgaan met reacties 185
12.4 Fase 3 Zoeken naar oplossingen 188
Samenvatting 190
Oefeningen 191

Deel 3 Groepsgesprekken 194
13 Vergaderen 197
13.1 Doel van de vergadering 198
13.2 Rollen van deelnemers aan een vergadering 199
13.3 Taakgericht en mensgericht gedrag 199
13.4 Taken voor, tijdens en na de vergadering 201
13.5 Structuur van de vergadering 205
13.6 Ontwikkelingen in ‘vergaderland’ 208
Samenvatting 209
Oefeningen 211

14 Besluitvorming 215
14.1 Voor- en nadelen van gezamenlijke besluitvorming 216
14.2 Fasen in het besluitvormingsproces 217
14.3 Een verkorte versie van het besluitvormingsproces 221
14.4 Voetangels en klemmen 222
14.5 Drie technieken om oplossingen te ontwikkelen 224
Samenvatting 226
Oefeningen 227

15 Conflicthantering 229
15.1 Kenmerken van de conflictsituatie 230
15.2 Conflicthanteringsgedrag 233
15.3 Gedrag dat conflicten oproept 236
15.4 Conflicthanteringsgesprek 238
15.5 Conflicthantering met behulp van een bemiddelaar (mediator) 239
15.6 Mediation als beroep 240
15.7 Model voor een conflicthanteringsgesprek 240
Samenvatting 243
Oefeningen 244

16 Onderhandelen 255
16.1 Onderhandelaarsgedrag 256
16.2 Onderhandelingsruimte 257
16.3 Onderhandelingssituaties 259
16.4 Onderhandelingsvaardigheden 260
16.5 Harvard-methode 263
16.6 Model voor een onderhandelingsgesprek 265
Samenvatting 268
Oefeningen 269

17 Presenteren 273
17.1 Voorbereiding van de presentatie 274
17.2 Een presentatie houden 278
17.3 Ingaan op reacties 281
Samenvatting 283
Oefeningen 284

Aanbevolen literatuur 286
Literatuur 288
Register 290
Over de auteurs 295

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Gesprekken in organisaties