Nadia van der Vlies is (samen met Anne de Jong) eigenaar van opleidingsinstituut NONONS. Ze was manager bij diverse organisaties.
Meer over Nadia van der VliesNo-nonsense leidinggeven
Hoe je effectief coachend leidinggeeft
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789024415458Samenvatting
'Direct toepasbaar in mijn werk. Een must-read voor managers die het meeste uit zichzelf en uit het team willen halen.' – Joris Herremans, Manager Digital Grandvision Benelux
- Leidinggeven is leuk. En lastig.
- Soms kost het bergen energie.
Moet je je medewerkers vaak uitleggen hoe ze hun werk moeten doen? Ga je moeilijke gesprekken weleens uit de weg? Weet je soms niet hoe je moet omgaan met medewerkers die klagen, ruziën of onderpresteren? En hoe help je een medewerker die zich graag wil ontwikkelen?
Er zijn genoeg boeken en theorieën over wat leiderschap is. Die beschrijven zelden HOE je effectief leiding geeft. Dit boek doet dat wel.
No-nonsense leidinggeven helpt je zelfbewust coachend leiding te geven. Coachend leidinggeven is een verrassend effectieve managementstijl. Je medewerkers nemen meer verantwoordelijkheid, zodat jij meer tijd en energie hebt voor je belangrijke leidinggevende taken. Het boek helpt je om je reflexen en valkuilen te herkennen en te vermijden. Je leert coachende vaardigheden en handige gesprekstechnieken. De praktische handvatten en de vele praktijkvoorbeelden helpen je om er direct mee aan de slag te gaan. Je zult al snel ervaren dat je meer uit je medewerkers haalt. En uit jezelf.
'Aanrader! Dit boek geeft op een praktische manier de do's en don’ts van leidinggeven weer. Leuke combinatie van zelfreflectie en bruikbare handvatten.' – Hugo de Koning, oprichter/eigenaar Young Capital
'Het boek leest prettig en snel, maar het belangrijkste is het niet alleen aanzet tot nadenken, maar ook tot nieuw gedrag. Superbruikbaar.' – Tanya Leedekerken, Vice President Marketing MTV
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Nadia van der Vlies
Inhoudsopgave
1. No-nonsense leidinggeven 11
1.1 Mature leidinggeven 11
1.2 Het mature-model in communicatie 12
1.3 De mama, de macho en de mol 15
1.4 Omgaan met hulpvragen 28
1.5 Samenvatting 32
2. Wat je moet kunnen als leidinggevende 33
2.1 Situationeel leidinggeven 33
2.2 Verantwoordelijkheid nemen 38
2.3 Het grote geheel voor ogen houden 44
2.4 Gespreksvaardigheden voor mature leidinggeven 45
2.5 Samenvatting 51
3. Leider, manager, coach 53
3.1 De rollen leider, manager en coach 54
3.2 Samenvatting 56
4. Leider 59
4.1 Leider: draagt missie, visie en strategie uit 59
4.2 Leider: kent en deelt de waarden van de organisatie 61
4.3 Leider: enthousiasmeert en inspireert 64
4.4 Samenvatting 67
5. Manager 69
5.1 Manager: vertaalt visie naar doelstellingen 69
5.2 Manager: monitort en bespreekt resultaten en gedrag 70
5.3 Manager: beoordeelt en stuurt bij 78
5.4 Samenvatting 86
6. Coach 89
6.1 Coach: stimuleert de ander om zijn eigen oplossingen te vinden 90
6.2 Coach: helpt een ander (zonder vraag) zich te ontwikkelen 96
6.3 Coach: helpt de ander (met een vraag) zich te ontwikkelen 100
6.4 Samenvatting 112
7. Reflexen 113
7.1 Wat zijn reflexen? 114
7.2 Bekende ingrijpreflexen van leidinggevenden 115
7.3 Ingrijpen als keuze, niet als reflex 118
7.4 Hoe deal je met deze (soms onhandige) reflexen 119
7.5 Samenvatting 120
8. Lastige situaties 121
8.1 Transactionele Analyse 121
8.2 TA in interactie 123
8.3 Een passieve medewerker 125
8.4 Een medewerker die niet doet wat je wil 127
8.5 Een zeurende medewerker 128
8.6 Een populaire medewerker die het niet goed doet 131
8.7 Een slecht functionerende medewerker 133
8.8 Een heel goed functionerende medewerker 134
8.9 Een medewerker die vaak ziek is 136
8.10 Een gestreste medewerker 138
8.11 Een geëmotioneerde medewerker 140
8.12 Ruziënde medewerkers 142
8.13 Omgaan met je eigen (lastige) leidinggevende 144
8.14 Samenvatting 146
Extraatje 1: No-nonsense leidinggeven in een paar open deuren 147 7
1. Reflecteren = leren 147
2. Het antwoord op bijna alle vragen is: maak het bespreekbaar 147
3. Als je wat wil zeggen, zeg het dan; als je wat wil vragen, vraag het dan 147
4. Als jij hard werkt, hoeft de ander dat niet te doen 148
5. Nieuw gedrag leer je door te doen, doen, doen 148
Extraatje 2: Verklarende woordenlijst 149
Dankwoord 157
Literatuurlijst 159
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan