Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Stop het zwijgen

Adviezen voor het voorkomen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag in organisaties

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 9789024458967
Voormalig top 100Totaal 52 dagen
Verkooppositie 5974Hoogste positie: 47
Direct te downloaden

Samenvatting

1,7 miljoen werknemers in Nederland krijgen jaarlijks te maken met integriteitsschendingen of ongewenst gedrag. In iedere organisatie komt het voor. Grote, spraakmakende schandalen, zoals The Voice geven dit probleem steeds meer bekendheid. Veel organisaties worstelen echter met de vraag hoe ze het beste met dit onderwerp kunnen omgaan.

'Stop het zwijgen' schetst een praktische marsroute om een sociaal veilige werkomgeving te creëren. Het laat zien hoe je daadkrachtig omgaat met situaties waarin het toch misgaat. Het boek geeft organisaties de kennis en het handelingsrepertoire om het zwijgen over dit lastige onderwerp te kunnen doorbreken. Dat helpt de gevolgschade van grensoverschrijdend gedrag te verminderen. En hoe wrang ook, de kostenpost voor werkgevers van ruim 3 miljard euro op jaarbasis te reduceren.

Voor ondernemers, bestuurders en hr-professionals die actief met het onderwerp grensoverschrijdend gedrag aan de slag willen en tot verbetering willen komen in hun eigen organisatie.

Zwijgen leidt tot een omgeving waarin grensoverschrijdend gedrag kan ontstaan, kan gedijen, waarin niets gebeurt om mensen te beschermen. Maar niets doen is geen optie. En met het handelingsperspectief dat wordt geboden in dit boek, is daar ook geen excuus meer voor. Dus stop het zwijgen en ga in gesprek! – Mariëtte Hamer, Regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld

Specificaties

ISBN13:9789024458967
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:208
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:2-11-2023
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Stop het zwijgen - ‘Nuttig boek over belangrijk onderwerp’
Henk Jan Kamsteeg | 12 januari 2024
Het ene na het andere boek over psychologische veiligheid rolt van de persen. En gelukkig maar, want er is binnen veel bedrijven nog werk aan de winkel. Ook Karin Bosman en Frank Peters leveren een nuttige bijdrage met ‘Stop het zwijgen’.
Lees verder
recensie
Stop het zwijgen - Toegankelijk en praktisch
Nico Jong | 9 januari 2024
Grensoverschrijdend gedrag is een onderwerp dat sinds het schandaal bij The Voice of Holland regelmatig opduikt in het nieuws. Grote organisaties zijn een afspiegeling van de samenleving, dus wat daar voorkomt, gebeurt ook in organisaties. Lang is dat onbesproken gebleven, maar nu is de geest uit de fles en dat is maar goed ook.
Lees verder

Lezersrecensies

4.7 van de 5
10 stemmen
9
0
0
1
0

Interviews en artikelen (1)

preview
Stop het zwijgen - Voorkomen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag
27 oktober 2023 'Stop het zwijgen' schetst een praktische marsroute om een sociaal veilige werkomgeving te creëren. Het laat zien hoe je daadkrachtig omgaat met situaties waarin het toch misgaat. In hun preview vertellen Karin Bosman en Frank Peters wat daar allemaal bij komt kijken.

Over Karin Bosman

Karin Bosman is oprichter van Report App en ervaringsdeskundige. Ze helpt organisaties een blijvende impact te realiseren voor een gezonde en veilige werkplek.

Andere boeken door Karin Bosman

Over Frank Peters

Frank Peters is oprichter en mede-eigenaar van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Vanuit zijn bureau VIRTUS Communications geeft Frank strategisch advies aan opdrachtgevers in het bedrijfsleven, non-profit en de overheid. Daarnaast adviseert hij individuele bestuurders en family offices. Frank is onder meer lid van de raad van advies van SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) van de Universiteit van Amsterdam en voormalig bestuurslid van SIRE (Stichting Ideële Reclame) en de Beroepsvereniging voor Communicatie (Logeion). Frank doceert op zijn vakgebied aan een aantal universiteiten en business schools in binnen- en buitenland. Eerder verschenen van hem de boeken Reputatie onder druk, What are they saying about you?, Mediatraining voor iedereen, Crisiscommunicatie voor iedereen, Reputatiemanagement voor iedereen, Spanning rond de boardroom samen met Eric Heres, Het Juiste Doen als Niemand Kijkt en Van Winst naar Waarde.

Andere boeken door Frank Peters

Inhoudsopgave

Voorwoord 9
Inleiding 11

DEEL 1 GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG VOORKOMEN 16
01 Geen pardon voor excuusbeleid 18
02 Luister naar gevoel van urgentie en frustratie 21
03 Gemeenschappelijke vertrekpunten basis voor gedrag en cultuur 24
04 Borg de vertrekpunten voor ieders handelen 26
05 De gedragscode als gezamenlijk kompas 28
06 Filters zijn niet toegestaan 32
07 Het vraagt gewoon om lef 35
08 Kijk verder dan wat er al op papier staat 37
09 De betekenis van zichtbaarheid 42
10 Creëer een sociaal veilige cultuur 46
11 Springplank naar een veilige werkomgeving 49
12 Het belang van onafhankelijk medewerkersonderzoek 52
13 Niet stutten maar bouwen 56
14 Betrek iedereen bij de beleidsvorming 59
15 Doe het juiste als niemand kijkt 62
16 Psychologische barrières en verandering van mindset 66
17 Zorg voor voorbeeldgedrag in de organisatie 68
18 Er is continu werk aan de winkel 70
19 Faciliteer medewerkers in hun rol 74
20 Koester het beleid 77
21 Verbind de organisatie met menselijke communicatie 79
22 Aan de slag met verhalen 82
23 Luisteren is voorwaarde voor een open cultuur 85
24 Weet wat er speelt in je organisatie 88
25 Zo herken je een ‘giftige’ bedrijfscultuur 90
26 Ondersteun en empower de organisatie 92
27 Het belang van een goede feedbackloop 95
28 Positie van vertrouwenspersonen 98
29 Kenmerken van een geschikte vertrouwenspersoon 104
30 Houd altijd rekening met afwijkingen 108
31 Ruim rotzooi uit het verleden op 110

DEEL 2 GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG AANPAKKEN 114
32 Bepaal de juiste aanpak 116
33 Sta direct op als het spannend wordt 119
34 Breng slecht nieuws altijd zelf 122
35 Denk en handel vanuit het belang van de betrokkenen 125
36 Toon leiderschap in crisiscommunicatie 127
37 Stel de belangen van slachtoffers centraal 130
38 Het proces van een feitenonderzoek 132
39 Feiten zijn de basis voor besluiten en communicatie 136
40 Werkgeversrol naar slachtoffer en vermeende pleger 139
41 Houd rekening met grote persoonlijke druk 141
42 Organiseer actieve tegenspraak 143
43 Schuldig of onschuldig? 146
44 Je kunt altijd over het proces communiceren 148
45 Communiceer eerst binnen en dan buiten 151
46 De gouden regels voor crisiswoordvoering 154
47 Blijf beleidsacties toelichten om vertrouwen te behouden 159

DEEL 3 LEREN VAN GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG 162
48 Trek lessen uit de crisis 164
49 Bouw actief aan herstel en optimalisatie 166
50 Zichtbare acties zijn cruciaal voor geloofwaardigheid 168
51 Houd grensoverschrijdend gedrag op de agenda 170

ADVIEZEN VANUIT DE GROTE CASES 175
Twintig belangrijke lessen 177
Blijf het gesprek voeren 183
Geraadpleegde en inspirerende literatuur 185
Over de auteurs 189
Dankwoord 191

BIJLAGEN 193
Privacyrecht en grensoverschrijdend gedrag 195
Arbeidsrecht en grensoverschrijdend gedrag 199
Nuttige adressen en relevante wet- en regelgeving 203

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Stop het zwijgen