Filterwereld
Hoe algoritmen onze wereld vlak maken
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789025911058Samenvatting
Kyle Chayka onthult hoe algoritmen onze online- en offline ervaringen beïnvloeden, leidend tot een wereld van eindeloze consumptie en algemene angst. Hij onderzoekt hoe menselijke ervaringen beperkt worden door technologiebedrijven die uit zijn op winst. Onze cultuur wordt vervlakt door suggesties van algoritmen die vooral gebaseerd zijn op meer van hetzelfde.
'Filterwereld' stelt urgente vragen over vrije wil en persoonlijke vrijheid in een digitaal tijdperk dat wordt gedomineerd door algoritmen. Het boek biedt inzichten om deze algoritmische wereld te begrijpen en te overstijgen.
Chaykas nieuwsgierigheid en heldere stijl zijn bewonderingswaardig. - The New York Times
Met Filterworld levert Chayka een heldere, tot nadenken stemmende beschrijving van de manier waarop het internet en de sociale media ons de afgelopen decennia hebben veranderd. - NRC
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. De opkomst van algoritmische aanbevelingen
2. De ontwrichting van persoonlijke smaak
3. Algoritmische globalisering
4. De economie van influencers
5. Filterwereld reguleren
6 Op zoek naar menselijke curatie
Tot slot
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan