FOPO: Fear of People's Opinions
De eerste regel van succes: maak je niet druk om wat anderen van je vinden
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789049204884Samenvatting
FOPO, je constant druk maken over wat anderen van je vinden, is irrationeel en contraproductief; dit boek leert je de verwachtingen van anderen los te laten om je ware potentieel te ontketenen
Voor de lezers van Sander Aarts, Thijs Launspach en Mark Manson
Als je mensen aan het eind van hun leven vraagt waar ze spijt van hebben, zeggen ze vaak dat ze zich minder hadden moeten aantrekken van de meningen van anderen. En terecht: FOPO (Fear of People’s Opinions) is een van de grootste belemmeringen van succes.
Evolutionair is het goed te verklaren: mensen zijn sociale wezens en duizenden jaren geleden maakte onze wens om goed in de groep te liggen onze voorouders voorzichtig en slim. Maar met de invloed van sociale media, de enorme prestatiedruk en onze afhankelijkheid van externe beloningen en bevestiging doet onze hang naar acceptatie tegenwoordig meer kwaad dan goed.
Ons constant zorgen maken over wat anderen van ons vinden is irrationeel en contraproductief, en toch is het alomtegenwoordig. Je ziet het in leiders die geen moeilijke beslissingen durven nemen, in CEO’s die voor kortetermijnsucces gaan, in die goede vriend(in) die uit onzekerheid een grote kans aan zich voorbij laat gaan. En waarschijnlijk zie je het ook in jezelf: als je zwijgt uit angst om iets doms te zeggen, als je niet durft te solliciteren op je droombaan, als je geen nee durft te zeggen of constant het gevoel hebt dat je anderen teleurstelt.
Dit is de crux: als je minder aandacht besteedt aan wat anderen van jou vinden, en meer aan wat jou jóú maakt – jouw talenten, jouw waarden en jouw doelen – zul je je realiseren dat je veel meer kunt bereiken dan je dacht.
"Of ons streven nu is om de beste te zijn in het zakenleven, het ouderschap of de sport, Michael Gervais helpt ons aandacht te besteden aan dingen die we kunnen beïnvloeden, in plaats van onze focus en energie te verspillen aan dingen buiten onze macht." - Satya Nadella, CEO van Microsoft
"Met elke pagina begeleidt Gervais ons zachtjes naar een bevrijdend besef: onze waarde wordt niet bepaald door de oordelen en meningen van anderen, maar door ons eigen zelfbewustzijn, en onze passie en toewijding aan het vak." - Misty Copeland, prima ballerina, American Ballet Theatre
"Dit boek is een masterclass over naar binnen kijken om onze eigen waarde te bepalen." - Apolo Ohno, achtvoudig olympisch medaillewinnaar
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Beethovens geheim 23
Deel 1. Ontmaskeren
2. De mechanismen van fopo 37
3. Angstfactoren 55
4. Identiteit: een voedingsbodem voor fopo 75
5. Eigenwaarde outsourcen 101
6. De neurobiologie van fopo 115
Deel 2. De situatie beoordelen
7. Barry Manilow en het spotlighteffect 127
8. Weten we echt wat iemand anders denkt? 135
9. We zien de dingen zoals we zijn 153
10. Sociale wezens die zich voordoen als een afgescheiden zelf 165
Deel 3. Herdefiniëren
11. Wanneer er getwijfeld wordt aan onze diepgewortelde overtuigingen 185
12. Kijk wie het zegt 193
13. De lakmoesproef 199
Noten 209
Register 2 21
Dankbetuiging 229
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan