
Lees verder
Astrid Schutte (1960) is oprichter van StoryVentures. Zij ontwikkelt, implementeert en verspreidt narratieve concepten die als doel hebben de communicatie van een organisatie scherper, sneller en saillanter te maken.
Meer over de auteursElke organisatie heeft een verhaal nodig, een corporate story. Een verhaal waarin duidelijk wordt wie u bent, hoe u zo geworden bent en waar u nu op weg bent.
Goede corporate stories zijn verhalen van vlees en bloed. Rond een held met een streven. Met helpers en tegenslag. En bovenal: met een ommekeer, waardoor begin, midden en einde zichtbaar worden. Goede verhalen worden doorverteld. Veelal omdat de lezer of toehoorder de waarachtigheid ervan herkent en een verbinding aangaat met het verhaal.
Een corporate story over de organisatie is bovenal een verhaal van de organisatie. Door medewerkers en klanten te betrekken bij het ontwikkelen van de corporate story, komt het verhaal tot leven. Commitment van de leiding staat centraal. Leidinggevenden zijn de Chief Storytellers van de organisatie. Communicatieprofessionals zijn vanuit hun deskundigheid hun secondanten.
Dit boek vol voorbeelden uit de Nederlandse praktijk helpt u met het verwoorden, vertellen en verankeren van het verhaal van uw organisatie.
storytelling corporate story communicatie organisatiecultuur organisatieidentiteit identiteit organisatieverandering leiderschap verhaalstructuur narratieve factor narratieve communicatie verankeringsfactor corporate identity doorvertelfactor corporate branding held-obstakel-structuur organisatiekunde strategisch management verankering framing klantgerichtheid merkwaarden medewerkersbetrokkenheid merkbeleving verandermanagement reputatiemanagement bedrijfscommunicatie strategische communicatie co-creatie implementatiestrategie positionering interne communicatie stakeholdermanagement organisatie-identiteit authentiek leiderschap marketingcommunicatie externe communicatie praktijkvoorbeelden greimas identiteitsontwikkeling implementatiefasen monomythe aristoteles corporate communicatie betekenisgeving narratologie overtuigingskracht schrijftechnieken visualisatie communicatiemodel transparantie catharsis mission statement waarachtigheid identificatie actantenmodel vertelcirkels cultuurverandering zingeving schrijfsessies dialoog narratieve identiteit peripetie authenticiteit mimesis gemeenschappelijke vertrekpunten merkidentiteit reclame story outline bedrijfswaarden verantwoordelijkheid