
Lees verder
Joost Gordijn heeft meer dan 40 jaar ervaring in leidinggegeven en managen: eerst als officier in de landmacht en later als manager in de informatievoorziening bij diverse organisaties van Defensie. Na 20 jaar stapte hij over naar het bedrijfsleven, waar hij verschillende (ad interim) managersfuncties heeft vervuld. De laatste zes jaar was hij managing director van Le Blanc.
Meer over Joost GordijnJe eerste dag als nieuwe manager. Je draagt de verantwoordelijkheid voor veel mensen en het is aan jou om resultaten te behalen. Wat tref je aan? Hoe krijg je snel overzicht? Hoe word je in alle hectiek de betrouwbare manager die je medewerkers verdienen? En niet onbelangrijk: hoe krijg jij de ruimte van jóuw manager om zaken te veranderen?
Onmisbaar voor je succes als manager is dat je een sociaal veilige omgeving schept. Dit betekent dat je doet wat je belooft, dat je verantwoordelijkheid neemt voor je acties en beslissingen en dat je medewerkers en andere belanghebbenden op een eerlijke en respectvolle manier behandelt. Dit alles draagt bij aan een positief werkklimaat en leidt tot betere resultaten en loyaliteit van de medewerkers. Kortom, dat je betrouwbaar bent. Alleen dan kun je je ontwikkelen tot een dienend leider. De ultieme fase waarin je medewerkers inspireert op basis van waarden, hen de ruimte geeft en faciliteert in hun ontwikkeling.
In dit boek neemt Joost Gordijn je mee in de ontwikkeling van leidinggevende naar dienend leiderschap. Hij doet dat aan de hand van drie fases die je in elke managementfunctie doorloopt. Ruimhartig deelt Joost voorbeelden uit zijn lange praktijkervaring. Hij laat je zien welke stappen je kunt nemen om de vele uitdagingen aan te gaan. Daarbij stelt hij zich niet op als alwetend manager, maar als faciliterend mentor.