Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Advieswerk in verwaarloosde organisaties

Theorie en praktijk voor externe en interne adviseurs

Paperback Nederlands 2020 9789462763296
Voormalig top 100Totaal 52 dagen
Verkooppositie 512Hoogste positie: 22
Op voorraad | Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

‘Joost Kampen laat je kennismaken met een universum vol verwaarlozingsdynamiek. Hij beschrijft rijp en groen van zijn praktijk en je kijkt over zijn schouder mee. Ik denk dat dat waardevol is: ervaringskennis delen zonder het te versimpelen. Want veranderen verlangt ambachtelijkheid.’ – uit het voorwoord van Hans Vermaak

In 2005 introduceerde Joost Kampen de term verwaarloosde organisaties. Het beschrijft organisaties die in wanorde, mismanagement en angst opereren, een situatie die hij als adviseur regelmatig tegenkwam. De term komt oorspronkelijk uit de orthopedagogiek, maar door hem ook voor organisaties te gebruiken, maakte Joost Kampen inzichtelijk dat veranderingen en verbeteringen in dergelijke extreme omstandigheden om een andere aanpak vragen.

In 2011 werd zijn proefschrift over dit onderwerp genomineerd voor de Societal Impact Award en werd het boek Verwaarloosde organisaties door de Orde van Organisatiekundigen bekroond tot boek van het jaar. Vijftien jaar na het eerste artikel later zoomt Joost Kampen in op de rol van de (interne en externe) adviseur in verwaarloosde organisaties. Ook dat vereist een andere aanpak dan advieswerk in normale omstandigheden en stelt andere eisen aan de adviseur.

In Advieswerk in verwaarloosde organisaties wordt ruim twintig jaar aan praktijkervaring en wetenschappelijk onderzoek gedeeld, waarmee de complexe en veeleisende taak voor adviseurs inzichtelijk wordt gemaakt.

Joost Kampen is veranderkundige en verbonden aan de Ambachtsschool voor Organiseren en Veranderen en de Vrije Universiteit en doceert aan de Universiteit Twente, sioo, de Business School Nederland en aog School of Management. Eerder schreef hij Verwaarloosde organisaties (2011, Ooa Boek van het Jaar, in 2015 in Engelse vertaling uitgegeven door Palgrave MacMillan als Emotional Abuse and Neglect in the Workplace) en Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties (2017). Advieswerk in verwaarloosde organisaties is het derde boek waarin hij studie naar, en ervaringen in, verwaarloosde organisaties deelt.

Specificaties

ISBN13:9789462763296
Trefwoorden:Adviseren, adviseur
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:268
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:31-3-2020
Hoofdrubriek:Advisering
ISSN:

Expertrecensies (1)

De adviseur als pedagoog
Bert Peene | 8 juni 2020
Een adviseur geldt al jaren als een expert, een facilitator, een therapeut of een coach. Althans, die rollen worden doorgaans in de literatuur onderscheiden. Wie er serieus werk van maakt, vindt er zelfs nog meer, maar één rol is daar hoe dan ook niet bij: die van pedagoog. Die rol typeert met name het advieswerk in verwaarloosde organisaties: de adviseur in een verwaarloosde organisatie is een opvoedkundig adviseur. En dat is een rol die volgens Joost Kampen heel specifieke eisen stelt, zo schrijft hij in Advieswerk in verwaarloosde organisaties.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

interview
Joost Kampen: ‘Advieswerk in verwaarloosde organisaties is niet voor iedereen weggelegd’
Bert Peene 26 juni 2020 Een verwaarloosde organisatie is een buitengewone leerschool voor iedere adviseur. Dat is een van de belangrijkste lessen die Joost Kampen met zijn nieuwste boek aan zijn collega’s wil meegeven. Behalve een stevige professionele identiteit en een adequaat interventie-instrumentarium heb je een dikke huid nodig, want veel waardering voor je werk krijg je niet; zeker niet in het begin. Dit boek, dat vooral geschreven is voor in- en externe adviseurs, wil helpen om de werkelijkheid van het advieswerk in verwaarloosde organisaties beter te begrijpen.
preview
Advieswerk in verwaarloosde organisaties
Joost Kampen 18 maart 2020 Advieswerk in verwaarloosde organisaties van Joost Kampen is geschreven voor de extern en intern adviseurs die werken in verwaarloosde organisaties. Want advieswerk in verwaarloosde organisaties is anders dan in gezonde organisaties. In zijn preview licht Joost Kampen dat toe aan de hand van 9 punten.

Over Joost Kampen

Joost Kampen is veranderkundige en adviseert in organisaties met ontwikkelingsproblemen. Hij heeft een achtergrond als organisatiesocioloog en promoveerde in 2011 bij professor doctor Léon de Caluwé op het concept van de verwaarloosde organisatie. Hij is verbonden aan de Ambachtsschool voor Organiseren en Veranderen en de Vrije Universiteit en doceert aan de Universiteit Twente, sioo, de Business School Nederland en aog School of Management. Hij publiceert regelmatig, ook internationaal, verzorgt een eigen leergang en doceert aan de Vrije Universiteit, Universiteit Twente, Sioo, Business School Nederland en AOG School of Management. Boeken van zijn hand zijn 'Verwaarloosde organisaties' (2011, O.a Boek van het Jaar, in 2015 in Engelse vertaling uitgegeven door Palgrave MacMillan als Emotional Abuse and Neglect in the Workplace) en 'Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties' (2017). 'Advieswerk in verwaarloosde organisaties' is het derde boek waarin hij studie naar, en ervaringen in, verwaarloosde organisaties deelt.

Andere boeken door Joost Kampen

Inhoudsopgave

Voorwoord door Hans Vermaak 9
Inleiding 11

Hoofdstuk 1 Advieswerk in een verwaarloosde organisatie 15
1.1 Een adviesopdracht als raamvertelling 15
1.2 Wat is een verwaarloosde organisatie 16
1.3 Taal en begrippen van advieswerk in verwaarloosde organisaties 19
1.4 Naar de plek der moeite 22
1.5 Wat vind je in dit boek? 25
Verder lezen 27

Hoofdstuk 2 Model van adviesstijlen voor organisatieontwikkeling 29
2.1 Oplossingsgericht advieswerk 30
2.2 Participatief advieswerk 32
2.3 Ontwikkelingsgericht advieswerk 35
2.4 De adviseur als dader, destructief advieswerk 38
2.5 Ervoor-adviesvragen 40
2.6 Erna-adviesvragen 42
Verder lezen 45

Hoofdstuk 3 Advieswerk in de geleefde werkelijkheid 49
3.1 Introductie in het adviseren in de geleefde werkelijkheid 49
3.2 Het organisatiesociologisch perspectief 50
3.3 De schaduwkanten van organisaties 52
3.4 Veranderkundig handelen van de adviseur: patronen in groepen 61
3.5 Het begrijpen van en betekenis geven aan de werkelijkheid in organisaties 65
3.6 De moeite van het leren 73
Verder lezen 79

Hoofdstuk 4 Wat is anders aan advieswerk in verwaarloosde organisaties? 85
4.1 Een ongemakkelijke waarheid 86
4.2 Verwaarloosde jeugd: de kern 87
4.3 De adviseur en de straatcultuur in een verwaarloosde organisatie 90
4.4 Hechtingstheorie 97
4.5 Het andere van advieswerk in verwaarloosde organisaties 101
Verder lezen 107

Hoofdstuk 5 Hoe ziet advieswerk in een verwaarloosde organisatie eruit? 109
5.1 Definitie van opvoedkundig advieswerk 110
5.2 Adviesstijlen en leiderschapsstijlen 111
5.3 Voorwaarden voor een succesvol adviestraject 114
5.4 Contractering van de verwachtingen 123
5.5 Het adviesproces in verwaarloosde organisaties 123
5.6 Schaalgrootte van interveniëren en waarmee beginnen 125
5.7 De intensiteit en duur van het adviesproces 134
5.8 Werkrelaties tussen adviseur en cliëntsysteem 138
5.9 Opdrachtgeverschap 139
5.10 Opdrachtnemerschap 144
5.11 Doorgaan of de opdracht teruggeven 146
5.12 Samenvattend kenmerken van het advieswerk in verwaarloosde organisaties 147

Hoofdstuk 6 Handreikingen voor begeleiding van het collectief leerproces voor herstel van
gestagneerde organisatieontwikkeling 153
6.1 Werken als reflective practitioner 153
6.2 Onderzoekend interveniëren 155
6.3 De methode van organisatieontwikkeling en hoe die te begeleiden 157
6.4 Begeleiding van de leerprocessen per doelgroep 168
Verder lezen 173

Hoofdstuk 7 De positie en rollen van de intern adviseur 177
7.1 De positie van de intern adviseur 177
7.2 De agendering van verwaarlozing 178
7.3 De rollen van de intern adviseur 180
7.4 De samenwerking van extern en intern adviseur 181

Hoofdstuk 8 HR-aspecten van het advieswerk in verwaarloosde organisaties 185
8.1 Competenties voor advieswerk in verwaarloosde organisaties 185
8.2 Ervaring 188
8.3 Risico’s en hoe daarmee om te gaan 191
8.4 De adviseur die zelf verwaarloosd wordt: hoe blijf je fit 195

Hoofdstuk 9 Tot besluit 197
9.1 Let op! 197
9.2 Waarom is het alle moeite waard?! 198
9.3 Maatschappelijke verantwoordelijkheid van de adviseur 202
Verder lezen 205

Over de auteur 207
Met dank aan 209
Lijst van tabellen en figuren 211

Bijlage I Werkmateriaal begeleiden organisatieontwikkeling 213
Bijlage II Fragmenten uit het Journaal van de adviseur 245

Register 263

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Advieswerk in verwaarloosde organisaties