Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Shaping company culture

Zo bouw je een groeicultuur

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789463107785
Direct te downloaden

Samenvatting

Een krachtige bedrijfscultuur is een wezenlijk element voor een gezonde bedrijfsvoering. 'Shaping company culture' is een praktisch werkboek voor start-ups, scale-ups en ook voor gevestigde bedrijven die op zoek zijn naar handvatten om dit te realiseren.

Sommigen durven wel eens met de ogen te rollen als het over bedrijfscultuur gaat, wegens te ongrijpbaar of te fluffy. Maar het opbouwen van een bedrijfscultuur is geen hocus pocus; het is een kwestie van duidelijk definiëren wat je fundamenten zijn, welke waarden je nastreeft en wie je wilt zijn, en dat te vertalen naar concrete praktijken en te verweven in alles wat je doet.

'Shaping company culture' maakt het onderwerp 'bedrijfscultuur' heel tastbaar door het in duidelijke stappen op te delen, elke fase kort maar krachtig te beschrijven en door oefeningen aan te reiken waarmee je meteen zelf aan de slag kunt.

Specificaties

ISBN13:9789463107785
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:200
Uitgever:Pelckmans
Druk:1
Verschijningsdatum:6-11-2024
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Ingrid De Clercq

Ingrid De Clercq is chief people officer bij Deliverect, een van de vier Belgische unicorns. Het snelgroeiende bedrijf telt vijfhonderd werknemers en twaalf kantoren over de hele wereld. Met haar consultancybedrijf Ouzia heeft Ingrid onder andere gewerkt aan projecten voor het bouwen van een entrepreneurial cultuur, het ontwikkelen, lanceren en coachen van innovatieprogramma’s voor grotere bedrijven, en het begeleiden van het management in jonge, innovatieve bedrijven. Ze was gastdocent over entrepreneurial team composition voor het Imperial College in Londen, de Vrije Universiteit Brussel en de Erasmus Hogeschool in Brussel. Daarnaast was ze keynotespreker en facilitator op innovatieconferenties in binnen- en buitenland. Ingrid heeft een Graduate Certificate in Creativity and Change Leadership van de State University of New York, Buffalo, is een FourSight Master Trainer in Mindset Certification en een gecertificeerde MBTI-trainer Type I & II.

Andere boeken door Ingrid De Clercq

Inhoudsopgave

Voorwoord 9
Intro 12
Een partituur voor bedrijfscultuur 15

HOOFDSTUK 1 SETTING THE SCENE
1. Cultuur is… 21
2. Belang van een sterke cultuur 26
3. Organisaties heruitvinden 32
4. Een wit blad papier 35

HOOFDSTUK 2 DIT IS PURPOSEFUL SCALING
1. De dubbele betekenis van ‘purposeful’ 39
2. Maak je purpose expliciet 41 .
3. Bouw je organisatie heel bewust 46

HOOFDSTUK 3 ONTWERP JE IDENTITEIT
1. De lagen van identiteit 53
2. Van ‘ik’ naar ‘wij samen’: je gedeelde purpose 54
3. Expliciet maken van purpose(s) 56
4. Je visie op ‘way of working’ 61.
5. Inspiratie uit je intuïtie 66

HOOFDSTUK 4 BOETSEER JE WAARDEN EN CULTUUR
1. De creatie van een krachtige cultuur 75
2. Zoektocht naar de waarden 77
3. Waarden vertalen naar concreet gedrag 85
4. Waarden vertalen in je leidinggeven 88
5. Waarden doen leven 91.
6. Een ‘glocal’ cultuur bouwen 97
7. De cultuur opfrissen 99

HOOFDSTUK 5 STEL JE TOPTEAM SAMEN
1. De kracht van diversiteit 105
2. Op zoek naar co-founders en een kernteam 112
3. De kunst van het vragen, luisteren en aanwerven 117
4. Onboarding 132

HOOFDSTUK 6 SMEED DE TEAMDYNAMIEK
1. Omgaan met teamdynamieken 137
2. Vertrouwen bouwen 141.
3. Constructief conflict 153
4. Engagement 158
5. Elkaar ter verantwoording durven te roepen 162
6. Gaan voor teamresultaten 165

HOOFDSTUK 7 ONTWIKKEL DE ORGANISATIEPRAKTIJKEN
1. Praktijken in lijn met je cultuur 171.
2. Doelen zetten en ze monitoren 179
3. Correctieve feedback 1-op-1 188
4. Positieve feedback 1-op-1 196
5. Elkaar feedback geven in groep 202
6. Rollen en groeipad 211.
7. Functioneringsgesprekken 217
8. Ontwikkelingsgesprekken 221.
9. Leerondersteuning 223
10. Loopbaanpaden 225
11. Loslaten 228

HOOFDSTUK 8 TEKEN HET ORGANISATIEDESIGN
1. Teken de organisatie 235
2. Modellen om mee te bouwen 238

HOOFDSTUK 9 ONTWERP DE WERKOMGEVING
1. Design van de werkomgeving 253
2. Post-COVID-19 256
3. Post-clean desk 258

Dankwoord 263
Appendix 265
Bibliografie 273
Eindnoten 275

OEFENINGEN
OEFENING 1 Zorgen voor een expliciete en gedeelde purpose 56
OEFENING 2 Een sterke identiteit creëren 62
OEFENING 3 ‘Way of working’-opstelling met LEGO-blokken en Playmobilpoppetjes 68
OEFENING 4 Bepalen van de kernwaarden 78
OEFENING 5 Lokale waarden vertalen in lokaal gedrag en de inspiratie uit een kinderboek 98
OEFENING 6 Actualiseren van de kernwaarden aan de noden van de tijd 100
OEFENING 7 Verdeel de componenten van de CEO-rol 119
OEFENING 8 ‘Me-Sheet’ 143
OEFENING 9 Maak een POINT voor een constructieve discussie 154
OEFENING 10 Adviesproces in groep 155
OEFENING 11 Focus op een gezamenlijk doel 166
OEFENING 12 Beschrijf je dagelijkse praktijken in lijn met je waarden 172.
OEFENING 13 BESC-script voor correctieve feedback 1-op-1 189
OEFENING 14 AAAA-script voor als feedback 1-op-1 niet werkt 194
OEFENING 15 BE-script voor positieve feedback 1-op-1 197
OEFENING 16 Empathy Map Sessions 202
OEFENING 17 Feedback carrousel 207
OEFENING 18 Functioneringsgesprek met de medewerker 217
OEFENING 19 Ontwikkelingsgesprek met de medewerker 221
OEFENING 20 Ontslaggesprek 231

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Shaping company culture