Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Zakendoen van hier tot Tokio

Slagen of falen bij cultuurverschillen

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 1e druk 9789463192194
Direct te downloaden

Samenvatting

Organisatietalent, samenwerkend vermogen en een vermaarde handelsgeest. Met deze typische kwaliteiten boeken de meeste Nederlandse professionals veel succes bij het internationaal zakendoen. Tegelijk hebben zij de neiging om anderen hun normen op te leggen bij het oplossen van problemen en het nemen van verantwoordelijkheid.

Nederlanders gaan opmerkelijk eigenzinnig en tot op zekere hoogte naïef te werk in het buitenland. Zij zijn te goed van vertrouwen en dit kan leiden tot een verkeerde inschatting van de buitenlandse partner of zakelijke situatie. Ook hebben Nederlanders weinig gevoel voor verhoudingen en decorum, terwijl dit in veel culturen belangrijk wordt gevonden.

Het boek laat aan de hand van vele herkenbare, en soms hilarische praktijkvoorbeelden zien waar we de plank misslaan en hoe we de kans op buitenlandse successen kunnen vergroten, zowel ver weg als dichter bij huis. Want ook in eigen polder is het kunnen omgaan met cultuurverschillen een ‘must'.

'Ik heb dit boek met genoegen gelezen en, ondanks dat ik over de grens mijn best deed, heb ik toch weer moeten vaststellen dat ik de nodige vergissingen heb gemaakt. Die had ik kunnen voorkomen als dit boek eerder was verschenen.' - Prof. dr. Leen Pape RA RO CIA, Nyenrode Business Universiteit

'Dit boek biedt een schatkist vol praktische tips en verhalen over cultuurverschillen en hoe hiermee om te gaan. Niet eerder kwam ik een boek over internationaal zakendoen tegen met zoveel herkenning. Een niet te missen onderdeel kennis en kunde voor iedere Nederlander die zaken doet – of wil doen – in het buitenland.' - Maria van der Heijden, directeur MVO Nederland

'Elke interactie van twee culturen vormt een krachtenveld. Als je als onderneming en persoon succesvol wilt zijn met internationaal ondernemen, zorg er dan voor dat je dit krachtenveld in kaart brengt en leert managen. Dit heldere boek verschaft je veel inzicht en duidelijkheid om je wijze lessen mee te geven op weg naar bewust bekwaam leiderschap.' - Bart Jan Koopman, directeur Evofenedex

Specificaties

ISBN13:9789463192194
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:196
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:12-10-2020
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Zakendoen van hier tot Tokio - 'Met humor en respect geschreven'
Nandini Bedi | 16 november 2020
Bent u een manager of een business professional die internationaal zaken doet? En wilt u voorkomen dat datgene wat uw grootste kracht is, zich tegen u keert? Als u deze beide vragen met ‘ja' beantwoordt, dan is Esther Janssens Zakendoen van hier tot Tokio een boek dat u niet mag missen.
Lees verder
recensie
Zakendoen van hier tot Tokio - 'Verplichte literatuur'
Rob van Nes | 10 november 2020
Zo af en toe schrijf ik een managementboek en als dat af is dan is er een idee voor een volgende, al duurt het dan weer een paar jaar voordat het er is. Het volgende thema dat ik op mijn lijstje had is een boek over het internationaal ondernemen vanuit een zakelijk cultureel perspectief...
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (1)

preview
Zakendoen van hier tot Tokio - Slagen of falen bij cultuurverschillen
Esther Janssen 16 oktober 2020 Al vanaf Wuustwezel en Winterswijk slaan Nederlanders geregeld de plank mis in het zakelijke verkeer. Er ligt niet voor niets een grens tussen twee landen en de verschillen kunnen onverwacht groot zijn.

Over Esther Janssen

Esther Janssen is founder en managing director van Culture-Inc., een trainings- en consultancybureau dat expats, zakenreizigers en teams ondersteunt bij het werken met andere culturen. Ze heeft ruim 30 jaar ervaring met internationaal werken, van Amerika tot Azië, woonde in China en begeleidde ambtenaren, bewindspersonen en ondernemers naar verre oorden.

Andere boeken door Esther Janssen

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

DE NEDERLANDSE CULTUUR IN PERSPECTIEF
1. De Nederlandse cultuur
1.1 Van VOC tot Singapore aan Zee: de oorsprong van de Nederlandse handel
1.2 Het Nederlandse DNA
1.3 De vijf beginselen

2. Een internationale vergelijking
2.1 De Nederlander door een buitenlandse bril
2.2 Culturen wereldwijd: het Lewis-model
2.3 Nederland en zijn buren: België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland
2.4 Over de grens

SUCCES EN FALEN IN HET BUITENLAND
3. Afspraak is afspraak
3.1 Succesfactor: Betrouwbaarheid
3.2 Faalfactor: Naïviteit

4. Gewoon doen
4.1 Succesfactor: Handelsgeest
4.2 Faalfactor: Geen gevoel voor verhoudingen

5. Eerlijk is eerlijk
5.1 Succesfactor: Sociaal betrokken
5.2 Faalfactor: De Nederlandse directheid

6. Dat lossen we op
6.1 Succesfactor: Open-minded en creatief
6.2 Faalfactor: Probleemgericht

7. Regel het maar
7.1 Succesfactor: Organisatievermogen
7.2 Faalfactor: Delegeren van verantwoordelijkheid en initiatief verwachten

TOEKOMSTBESTENDIG
8. Van VOC naar Singapore aan zee: De polder internationaliseert
8.1 Koploper in internationaal ondernemen
8.2 Nieuwe Nederlanders

9. Cultureel verantwoord ondernemen
9.1 Culturele dimensies
9.2 Cross-culturele competenties
9.3 Aanpassen of niet?

Bronvermelding
Dankwoord

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Zakendoen van hier tot Tokio