Steven Mannens is onderwijsadviseur. Hij werkt bij Leren Vlaanderen. Dit netwerk van schoolontwikkelaars ondersteunt (team)leren en leren organiseren in Vlaanderen, Brussel en Nederland.
Meer over Steven MannensLeren centraal
De kunst van leergericht werken en organiseren
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789463376068Samenvatting
Het belang van leren wordt in onze maatschappij vaak benadrukt. Leren is cruciaal voor verdere ontwikkeling. Hedendaagse schoolteams besteden meer en meer aandacht aan effectief leren. Dat is voor de leraren(teams) en hun leidinggevende (teams) een uitdaging. Het veronderstelt leergericht werken en leergericht organiseren. Door dit bewust te implementeren bouw je aan een LEER-krachtige omgeving.
Maar hoe zet je het leren centraal? Wat houdt dat juist in? Wie heeft welke rol te spelen? Hoe zorg je voor een duurzame leer- en schoolontwikkeling? Het zijn stuk voor stuk vragen die deskundige Steven Mannens in dit boek beantwoordt.
Mannens neemt je stapsgewijs mee in een model van leren. Dit model start in de kern, bij het bewust weten waar de lerende zich in zijn leren bevindt. Het formatief handelen draagt daartoe bij, wat een continu en gericht ontwikkelingsproces inhoudt. Het LEER-model omvat naast een kern ook verschillende bouwstenen. Die versterken elkaar wederzijds. De bouwstenen hebben een pertinente plaats in het leerproces. Verder expliciteert de auteur de rollen; de ontwikkeling van de lerende is namelijk een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Dat veronderstelt zichtbaar gedrag.
Kortom, Leren centraal brengt een onderbouwd verhaal, verrijkt met veel voorbeelden uit de klaspraktijk. Een aantal Vlaamse en Nederlandse schoolvoorbeelden — basis- (primair) en secundair (voortgezet) onderwijs — toont hoe je schoolontwikkeling in de praktijk duurzaam kunt vormgeven.
Dit boek is geschreven voor leraren, leidinggevenden en geïnteresseerden met een schoolontwikkelende mindset.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Steven Mannens
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1. Kern van leren 19
1.1 Centraal in leren 21
1.2 Formatief handelen 23
1.3 Formatief handelen als kern van leren 33
Hoofdstuk 2. Wat het leren versterkt 47
2.1 Instructie 49
2.2 Differentiatie 59
2.3 Effectieve feedback 65
2.4 Peer- en zelfevaluatie 73
2.5 Samenwerkend leren 76
2.6 Leerstrategieën 81
Hoofdstuk 3. Rollen in een LEER-krachtige omgeving 91
3.1 Lerenden 95
3.2 Leerkrachtenteam 104
3.3 Leidinggevend team 116
3.4 Gemeenschap van leren 133
Hoofdstuk 4. Verder versterkende factoren in een LEER-krachtige omgeving 145
4.1 Positief, veilig en rijk leerklimaat 150
4.2 Betekenisvol leren 151
4.3 Rijke ondersteuning en interactie 152
Besluit. LEER-gericht werken en organiseren 155
Dankwoord 159
Bijlagen 161
Over de auteur 165
Referenties 167
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan