Laurens Vreekamp (1980) is oprichter van de Future Journalism Today Academy en mentor bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Hij werkte eerder als News Lab Teaching Fellow voor Google. Was daarvoor docent User Experience Design & onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht, faculteit Communicatie & Journalistiek.
Meer over de auteursThe Art of AI
Een praktische introductie in machine learning voor mediamakers
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789463562669Samenvatting
Er wordt op dit moment veel gesproken over Artificiële Intelligentie (AI). Dat is ook niet zo gek, want de mogelijkheden met AI en machine learning zijn eindeloos, ook voor creatief werk. Je kunt videobeelden zoeken en monteren alsof je een tekst wijzigt in Word, illustraties genereren, alternatieve krantenkoppen bedenken of automatisch transcripties maken van tientallen geluidsopnames tegelijk. AI biedt een wereld aan mogelijkheden, maar je moet er soms ook voor uitkijken.
'The Art of AI' is dé praktische en toegankelijke introductie in machine learning en kunstmatige intelligentie. Het legt je alles uit over AI, zonder dat je daar programmeerkennis voor nodig hebt. Je leert wat je er allemaal mee kunt, maar ook wat de valkuilen zijn. Het boek biedt een overzicht en uitleg van meer dan zeventig applicaties die je assisteren bij de verschillende fasen van creatieve producties. Het bevat twaalf interviews met AI-pioniers uit de creatieve industrie, waaronder Nadia Piet (Head of Creative Technology bij DEPT) en industrieel ontwerper Dasha Simons (AI & AI ethics, IBM).
Je kunt met machine learning boven je onderwerp gaan hangen, voorbij de anekdote. - Coen van de Ven, journalist voor De Groene Amsterdammer
Creativiteit is niet iets wat hoeft te worden opgelost. - Vincent Koops, RTL Nederland
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Laurens Vreekamp
Over Marlies van der Wees
Inhoudsopgave
1 Machine learning in een notendop
De belangrijkste definities
Data
ML-algoritmen
ML in de praktijk
ML-toepassingsgebieden
Interview met Serena Westra
2 Creativiteit en AI
Wat is creativiteit?
Het creatieve proces
Het ML-ontwikkelproces
Kunnen machines creatief zijn?
Resumerend
Interview met Tessel Bogaard
3 Discover
Onderzoek & strategie
AI voor praktisch onderzoek gebruiken
Zelf bouwen
Resumerend
Interview met Vincent Koops
4 Define
Wat is je doel?
Tekstanalyse
Beeldanalyse
Sentimentanalyse
Analyseservices
Contentmoderatie
Interview met Jan Jagers
Verificatie van mis- en desinformatie
Resumerend
Interview met Nadia Piet
5 Develop
Hulp bij creatie
Starten met (vrijwel) niets
Nuanceringen voor creatie met AI
Resumerend
Interview met Janne Spijkervet
6 Deliver
Teksthulp bij contentcreatie
Beeld
Video
Geluid
Audio-/videomontage
Audio-/videosynthese
Deepfakes maken: het eerlijke verhaal
Resumerend
Interview met Nathalie Post, Yaël van Engelen en Lisa Vork
7 Retrospective: Rol en betekenis van ML in het creatieve proces
AI-denken toevoegen aan het creatieve proces
Nieuw ontwerpmodel voor de huidige praktijk
Naar het volgende hoofdstuk
Interview met Dasha Simons
8 Tussen dys- en utopie
Synthetische media
Ethiek
Acties om te ondernemen
De citaten uit de introductie
Resumerend
Interview met Casper Schipper
9 De toekomst van creatief werk
Verwachtingen uit de industrie
Cijfers
Uitdagingen
Initiatieven
Nieuw werk
Nieuwe creatieve functies
Mens-machinerelaties
Algoritmische geletterdheid
Wat je nu kunt doen…
Interview met Hannes Cools
10 Tien tips
Interview met Coen van de Ven
Begrippenlijst
Dankwoord
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan