

De data-economie
Waarom data geld gaat vervangen, wat dit betekent voor onze economie en hoe je hierop in kunt spelen
Paperback Nederlands 2018 9789492493330Samenvatting
Hoe ontstaat welvaart en hoe wordt die verdeeld? Aan de hand van deze twee vragen beschreef Karl Marx in Das Kapital de opkomst en de gevolgen van het kapitalisme. 150 jaar later stellen Viktor Mayer-Schönberger (Oxford Internet Institute) en Thomas Ramge (The Economist) dezelfde vragen en komen tot een radicaal nieuw inzicht: onze op geld gebaseerde economie verandert in sneltreinvaart in een economie die gebaseerd is op data.
Dit boek is een mijlpaal in de economische literatuur: het laat zien hoe data de rol van geld aan het overnemen is. Op heldere en toegankelijke wijze verklaren de auteurs waarom de macht van traditionele multinationals en banken afneemt en waarom digitale marktplaatsen als Booking.com, Uber, Amazon en Alibaba zo stormachtig groeien. Bovendien beschrijven ze de opkomst van een geheel nieuwe sector, die vergelijkbaar is met de financiële industrie, maar dan vol met handelaren en tussenpersonen die slim omgaan met data.
Welkom, dus, in de data-economie: een spannende en uitdagende omgeving boordevol kansen voor ondernemers, die uiteindelijk resulteert in een betere verdeling van de welvaart voor iedereen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Interviews en artikelen (3)
Over Viktor Mayer-Schönberger
Over Thomas Ramge
Inhoudsopgave
2. Communicatieve coördinatie 25
3. Markten en geld 45
4. Datarijke markten 69
5. Bedrijven en controle 99
6. Het bedrijf in de toekomst 123
7. Het verval van kapitaal 149
8. Feedbackeffecten 175
9. Het ontbundelen van werk 199
10. De menselijke keuze 227
Woord van dank 247
Noten 251
Over de auteurs 280
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan