Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management De data-economie
De data-economie
Viktor Mayer-Schönberger

Viktor Mayer-Schönberger is een gerenommeerd wetenschapper op het gebied van big data, auteur van meer dan honderd artikelen en acht boeken (waarvan het meest recente veel media-aandacht kreeg: Delete: The Virtue of Forgetting in the Digital Age).

Meer over de auteurs
Viktor Mayer-Schönberger: ‘We moeten bij big data ingrijpen voor het te laat is’ Hans van der Klis 24 januari 2018 In zijn nieuwe boek De Data-economie schrijft hoogleraar Viktor Mayer-Schönberger dat big data de rol van geld en prijs gaat overnemen als belangrijkste indicator voor de markt. Bedrijven die als een marktplaats opereren, blijken veel beter te functioneren dan de traditionele hiërarchisch gestructureerde ondernemingen. Maar die ontwikkeling is niet zonder gevaar, zegt hij. Het gebruik van big data moet aan strakke regels worden onderworpen. Lees het volledige artikel
Viktor Mayer-Schönberger, Thomas Ramge

De data-economie

Waarom data geld gaat vervangen, wat dit betekent voor onze economie en hoe je hierop in kunt spelen

Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789492493330
4 stemmen
Voormalig top 100Totaal 28 dagen
Paperback | NL € 25,00 E-book | NL € 14,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
25,-
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Hoe ontstaat welvaart en hoe wordt die verdeeld? Aan de hand van deze twee vragen beschreef Karl Marx in Das Kapital de opkomst en de gevolgen van het kapitalisme. 150 jaar later stellen Viktor Mayer-Schönberger (Oxford Internet Institute) en Thomas Ramge (The Economist) dezelfde vragen en komen tot een radicaal nieuw inzicht: onze op geld gebaseerde economie verandert in sneltreinvaart in een economie die gebaseerd is op data.

Dit boek is een mijlpaal in de economische literatuur: het laat zien hoe data de rol van geld aan het overnemen is. Op heldere en toegankelijke wijze verklaren de auteurs waarom de macht van traditionele multinationals en banken afneemt en waarom digitale marktplaatsen als Booking.com, Uber, Amazon en Alibaba zo stormachtig groeien. Bovendien beschrijven ze de opkomst van een geheel nieuwe sector, die vergelijkbaar is met de financiële industrie, maar dan vol met handelaren en tussenpersonen die slim omgaan met data.

Welkom, dus, in de data-economie: een spannende en uitdagende omgeving boordevol kansen voor ondernemers, die uiteindelijk resulteert in een betere verdeling van de welvaart voor iedereen.

Trefwoorden

data-economie   datarijke markten   big data   economie   artificiële intelligentie   datakapitalisme   algoritmes   machine learning   toekomst   innovatie   financieel kapitalisme   geld   maatschappij   digitale transformatie   marktplaatsen   organisatie   arbeidsmarkt   besluitvorming   kunstmatige intelligentie   platformeconomie   informatie-economie   automatisering   banken   samenwerken   bedrijfsmodellen   supersterbedrijven   feedback   marktconcentratie   duurzaamheid   privacy  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789492493330
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:280
Uitgever:Maven Publishing
Druk:1
Verschijningsdatum:2-2-2018
Hoofdrubriek:Strategisch management

Expertrecensies (2)

recensie
De Data-economie- 'Actueel en relevant'
Sjors van Leeuwen | 12 april 2018
  Wie de berichten leest over zelfrijdende auto’s, inlichtingen- en privacywetten (sleepwet), hacken door buitenlandse mogendheden, gepersonaliseerde gezondheidszorg en datalekken en datamisbruik door commerciële partijen als Facebook kan er niet meer om heen: data is het nieuwe goud.
Lees verder
recensie
De Data-economie - 'Nu al in mijn top 10 voor 2018'
Freija van Duijne | 27 februari 2018
De laatste jaren verschijnen er ontelbare boeken over digitalisering, robotisering, machine learning en big data. Dat ‘data het nieuwe goud’ is, hebben we ook al vaak gehoord. Zulke boeken zijn ofwel barstend van enthousiasme ofwel waarschuwend en bewust van dreiging.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
4 stemmen
3
0
1
0
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (3)

interview
Viktor Mayer-Schönberger: ‘We moeten bij big data ingrijpen voor het te laat is’
Hans van der Klis 24 januari 2018 In zijn nieuwe boek De Data-economie schrijft hoogleraar Viktor Mayer-Schönberger dat big data de rol van geld en prijs gaat overnemen als belangrijkste indicator voor de markt. Bedrijven die als een marktplaats opereren, blijken veel beter te functioneren dan de traditionele hiërarchisch gestructureerde ondernemingen. Maar die ontwikkeling is niet zonder gevaar, zegt hij. Het gebruik van big data moet aan strakke regels worden onderworpen.
Artikel lezen
nieuws
Zijn we wel klaar voor de data-economie?
Hans van der Klis 23 januari 2018 Het knetterde flink tijdens de avond die uitgeverij Maven Publishing had georganiseerd ter gelegenheid van de verschijning van het nieuwe boek van Viktor Mayer-Schönberger, De Data-economie. Volgens Maxim Februari gaat Mayer-Schönberger in zijn boek volledig voorbij aan de meer fundamentele kwesties over big data en algoritmes: van wie zijn de data eigenlijk?
Artikel lezen
nieuws
De datarevolutie
Pierre Pieterse 22 januari 2018 Gisteren (21 januari) mocht Viktor Mayer-Schonberger acte de présence geven in Buitenhof. Om Nederland te waarschuwen wat er onvermijdelijk aankomt: een heuse datarevolutie!
Artikel lezen

Over Viktor Mayer-Schönberger

Viktor Mayer-Schönberger is een gerenommeerd wetenschapper op het gebied van big data, auteur van meer dan honderd artikelen en acht boeken (waarvan het meest recente veel media-aandacht kreeg: Delete: The Virtue of Forgetting in the Digital Age). Hij adviseert onder meer Microsoft en het World Economic Forum op dit gebied.

Andere boeken door Viktor Mayer-Schönberger

Bekijk alle boeken

Over Thomas Ramge

Thomas Ramge is correspondent technologie en schrijft voor The Economist. Hij geeft regelmatig lezingen en schreef tien boeken, waarvan enkele Der Spiegel-bestsellers, over big data en digitalisering.

Andere boeken door Thomas Ramge

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

1. Het nieuwe kapitalisme 7
2. Communicatieve coördinatie 25
3. Markten en geld 45
4. Datarijke markten 69
5. Bedrijven en controle 99
6. Het bedrijf in de toekomst 123
7. Het verval van kapitaal 149
8. Feedbackeffecten 175
9. Het ontbundelen van werk 199
10. De menselijke keuze 227

Woord van dank 247
Noten 251
Over de auteurs 280

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • The Intelligent Investor
    Benjamin Graham
    The Intelligent Investor
    € 28,04
  • Aan de slag met duurzame bedrijfseconomie
    Joost Bakker
    Aan de slag met duurzame bedrijfseconomie
    € 62,95
  • Kwaliteitsmanagement, met MyLab NL
    Ron Emmerik
    Kwaliteitsmanagement, met MyLab NL
    € 52,50
  • Kinderen van de staat
    Hélène van Beek
    Kinderen van de staat
    € 9,95
  • Principles
    Ray Dalio
    Principles
    € 40,87
  • UX for Dummies
    Donald Chesnut
    UX for Dummies
    € 33,75

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De data-economie

        De data-economie
        Viktor Mayer-Schönberger , Thomas Ramge
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        De data-economie

        Verwijder uw beoordeling