Recensie

Hersenhack - Een belangrijke eerste stap naar een beter brein

Mijn hersenen konden wel een update gebruiken. Daarom viel mijn oog op HersenHack van Margriet Sitskoorn, hoogleraar klinische psychologie aan de universiteit van Tilburg.

Christel Deckers | 15 juli 2019 | 2-3 minuten leestijd

Sitskoorn waarschuwt ons in Hersenhack: ‘bescherm je besturingssysteem tegen hackers'. Dit is geen reclame voor het aanschaffen van een virusscanner of iets dergelijks. Hersenhack biedt een helder betoog, met wetenschappelijke bewijzen gestaafd, dat wat we zien niet altijd de waarheid is. Tevens zet Sitskoorn in scherpe bewoordingen uiteen waarom we zo gevoelig zijn voor nepnieuws en hoe we onszelf daartegen kunnen beschermen.

In het eerste deel van haar boek laat ze ons aan de hand van een aantal spelletjes zien wat er allemaal voor nodig is om goede beslissingen te nemen. Handig bijvoorbeeld bij het afsluiten van een hypotheek. ‘Denken is echter niet het enige wat telt', schrijft Sitskoorn. ‘Er zijn nog meer vaardigheden die je helpen bij informatieverwerking en het nemen van beslissingen.' Welke vaardigheden dat zijn beschrijft ze uitgebreid in hoofdstuk 3 (het laatste hoofdstuk van deel 1).

In het tweede deel van haar boek legt Sitskoorn uit hoe hacken van je hersenen tot problemen leidt, en hoe je die oplost.

Sitskoorn hoopt dat de kennis die ze in Hersenhack biedt niet alleen ons vooruit zal brengen, maar ook de wereld. En daar sluit ik me van harte bij aan. In de wetenschap, zoals de auteur ook zelf aangeeft, dat dit tijd, goede wil en energie van eenieder vergt. Je bent gelukkig nooit te oud om te leren.

Met het boek in de hand kunnen we in ieder geval een belangrijke eerste stap zetten. Ik was blij verrast te lezen dat onze hersenen kunnen veranderen en aanpassen aan de informatieoverload van deze tijd. Dat we onze ingesleten paadjes van goede én slechte gewoontes kunnen veranderen. Bovendien vertelt Sitskoorn in Hersenhack hoe we dat het beste kunnen aanpakken.

Christel Deckers is professioneel toezichthouder in verschillende Raden van Toezicht in de Zorg, o.a. van het Trimbos en Maxima medisch Centrum. Daarnaast is zij adviseur voor zorg- en welzijnsorganisaties. Christel is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen. Tevens doet zij onderzoek naar De juiste Bestuurder op de juiste plek vanuit de Erasmus Universiteit. Kernwoorden in haar werk zijn: met plezier naar je werk, we doen het samen en de juiste mens op de juiste plek (www.christeldeckers.nl).