Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Achtergrond

Movels: nieuw publiek, nieuwe schrijf- en uitgeefmodellen

Een 'movel' is een samentrekking van de woorden 'mobile' en 'novel'. In Japan is de 'movel' ('keitai shousetsu') al een paar jaar een grote hit, vooral onder 'mobiele jongeren'. De populaire titels zijn dan ook geschreven door jonge auteurs, en wel op hun mobiele telefoons. In tweede instantie zijn 'movels' pas als boek uitgegeven.

Bertrand Weegenaar | 10 april 2008 | 1-3 minuten leestijd

Een belangrijk voordeel is de tekentaal die in Japan gebruikt wordt natuurlijk. Onlangs was ik in gesprek met vertegenwoordigers van de ‘klassieke’ uitgeverijen. We kwamen te spreken over movels. Wij (Flabber met de titels Laudo - fictieve fragmenten uit fictieve boeken en Endandit - entertaining nieuws) kijken naar dit fenomeen met de bril op van de interactieve uitgever en zien met name mogelijkheden om modellen uit te werken om mobiele 'auteurs' te betrekken in het creatieproces. Ook om de jonge lezers (want die jongeren lezen zich suf, alleen niet meer de krant of het 'betere' boek) te benaderen. Uitgevers zijn vooral geïnteresseerd in het vergroten van de omzet op bestaande titels en denken sterk in push-modellen. En mobiele uitgaven 'kannibaliseren' natuurlijk op het gedrukte woord. Ik denk overigens dat ze zich daar in vergissen. In de tussentijd groeit er een industrie waar ze nauwelijks meer grip op kunnen krijgen.

Er zijn dus nogal wat voordelen om literatuur eens mobiel te verkennen: een brede lezersgroep, geen apart apparaat als een Kindle of iets dergelijks, simpel instapmodel (bijvoorbeeld een eerste hoofdstuk), nieuwe schrijfmodellen, andere interessante afreken/verdienmodellen, en integratie van internet interactiemodellen als reageren en stemmen.

Als voorbeeld twee modellen waar ik aan loop te denken. Een 'doorvertelverhaal'. Een eerste hoofdstuk(je) wordt gepubliceerd en mensen kunnen deze lezen en deelnemen door een vervolg te schrijven. Deze verschillende hoofdstukken zijn gedurende een periode te lezen en er is op te stemmen. De meest populaire is weer de start voor het volgende hoofdstuk. Succesvolle auteurs kunnen hun eigen verhaallijnen verder uitwerken en zo een wolk aan verhalen schrijven. En een 'mobiele scheurkalender', omdat scheurkalenders enorm populair zijn. Waarom dan niet een mobiele variant. Dit biedt nogal veel voordelen voor de auteur, mensen kunnen hun eigen suggesties op een thema sms'en en als inspirator of co-auteur fungeren, of vragen stellen aan de auteurs.

In Nederland worden sinds vorig jaar 'movels' op de kaart gezet door The Saints. Zij hebben een mobiel platform ontwikkeld waarop 'movels' gepubliceerd kunnen worden. Kijk op movels.eu en lees de movels-weblog.

Linkjes:
Movels – handleiding (filmpje)
Artikel movel-succes in Japan

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden