OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 726 van 19.536 resultaten
recensie
Werk en loopbaan
14 maart 2012
Mara Spruyt
'Mooi werk', het boek van Mark van Vuuren en Luc Dorenbosch, begint goed met het advies om het meteen weer weg te leggen en je agenda erbij te pakken. Om vervolgens eens te kijken wat je allemaal aan het doen bent op werkgebied. En... of het je bevalt wat je aan het doen bent.
recensie
Organisatiekunde
14 maart 2012
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Pakweg een jaar of tien geleden was procesmanagement een hype. BPR spatte van de managementpagina’s. De hype mag dan misschien als storm zijn gaan liggen, het belang van procesmanagement wordt er niet minder om, zo betogen de auteurs van het boek Verbeteren & Beheersen.
recensie
Internet en social media
14 maart 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Adjiedj Bakas’ recente en uitvoerige verkenning van de IT-wereld heeft geresulteerd in zijn nieuwe boek Het einde van de privacy. De boodschap die in het bonte, kleurrijk uitgegeven werk besloten ligt, is er niet direct een om vrolijk van te worden, zo veel maakt de titel wel duidelijk.
recensie
Internet en social media
14 maart 2012
Brigitte Koehler
Elke keer als je je bonuskaart gebruikt, je hotmail checkt of een website bezoekt, laat je een spoor van gegevens achter. Op zichzelf lijken deze gegevens misschien onbelangrijk, maar als deze gegevens worden gecombineerd dan geef je veel meer prijs dan je misschien zou denken. In zijn boek 'De Datameesters' laat Stephen Baker zien hoe wiskundigen en computerwetenschappers bezig zijn om wiskundige modellen te maken om ons gedrag in kaart te brengen. En wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
recensie
Personeelsmanagement
14 maart 2012
Richard van der Lee
Soms kom je ze wel eens tegen. Boeken die snel en makkelijk lezen en de aanwezige kennis in sneltreinvaart opfrissen. Het boek of eigenlijk boekje 'Gemotiveerde medewerkers' met de subtitel 'De bonus van Het Nieuwe Werken' van de auteur Patries Quant is hier een mooi voorbeeld van. Het Nieuwe Werken (HNW) is tenslotte één van de 'hot topics' van deze tijd, waarbij de werknemers de belangrijkste rol spelen. De werknemers zijn in dit geval de leidinggevenden en de medewerkers. Rode draad in het boek is in ieder geval niet de ICT, want dit is slechts een hulpmiddel. Nee, in dit geval ziet de auteur het goed want alle draait om vertrouwen, motivatie en leiderschap. Alleen door daarop te focussen is HNW Succesvol te implementeren.
recensie
Strategisch management
14 maart 2012
Louis Thorig
Managementgoeroe Michael Porter is hoogleraar bedrijfskunde aan de prestigieuze Harvard Business School en één van de oprichters van het organisatieadviesbureau Monitor Company. Hij wordt alom gezien als dé expert op het gebied van zakelijke strategieën en concurrentie, en heeft wereldwijd grote bedrijven en nationale overheden geadviseerd over hoe zij hun concurrentiepositie kunnen verbeteren. Porters vaste redacteur Joan Magretta stelde een degelijk overzicht samen van het gedachtegoed van Porter: 'Michael Porter, de essentie van competitie en strategie'.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 maart 2012
Dick Bos
2-3 minuten leestijd
Een hernieuwde kennismaking met Tony en Barry Buzan. In de tachtiger jaren kwam ik voor het eerst, via een Engelse collega, in aanraking met mindmappen. De jaren daarna sporadisch gebruikt, maar nu weer getroffen door de eenvoud en doelmatigheid van dit denken. Met de nieuwe inzichten, mogelijkheden en computermindmaps een techniek om nooit meer te vergeten. 'Mindmappen' is een aanrader om te lezen of weg te geven voor jong maar zeker ook voor oud.
recensie
Psychologie
13 maart 2012
Willem Poppe
3-4 minuten leestijd
'De jeugd van tegenwoordig' is een uitspraak die al decennia lang gebruikt wordt. Als de jeugd weer eens (negatief) in het nieuws is, wordt vaak hoofdschuddend gesteld dat het tegenwoordig niet veel meer gedaan is met de jeugd. In het boek 'De jeugd is tegenwoordig' geven de jongerenexperts Pedor De Bruyckere en Bert Smits een toegankelijke en spitse uiteenzetting van de nieuwe jeugdcultuur. Zij laten op een relativerende wijze zien dat de jeugd tegenwoordig sociaal, eenzaam, lui, cool, braaf, slim en rebels is. Maar ook wat de oorzaken hiervan zijn en hoe opvoeders hiermee om kunnen gaan.
column
13 maart 2012
Ralf Knegtmans
1-2 minuten leestijd
Per 1 juli 2012 wordt de nieuwe wet toezicht & bestuur van kracht. Aanvankelijk had men in gedachte om alleen het aantal commissariaten bij beursgenoteerde bedrijven te beperken, maar door een amendement van Ewoud Irrgang gaan nu ook grote particuliere organisaties onder het nieuwe regime vallen. In de toekomst mogen commissarissen nog maar vijf nevenfuncties hebben, maar een voorzittersrol geldt al voor twee. Die laatste beperking is met name erg streng voor beroepscommissarissen. Zij hebben veel tijd en expertise en moeten leven van hun palet aan toezichthoudende functies.
recensie
Communicatie en media
12 maart 2012
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
‘Vergeet alles wat je geleerd en gelezen hebt over communicatie,’ schrijft Floor de Ruiter in het voorwoord van zijn boek ValueFraming. ‘Alles wat uitgaat van een doel, een boodschap of een imago, dat zo effectief mogelijk moet worden overgebracht. Vertrouw op je natuurlijke gaven en het besef dat werkelijke communicatie begint met inlevingsvermogen.’ Waarvan acte!
interview
Advisering
12 maart 2012
Pierre Spaninks
6-9 minuten leestijd
Tien jaar kennis en ervaring in de professionele dienstverlening en een aantal eerdere publicaties voor professionals zijn gevat in De ondernemende professional. Frank Kwakman en Cris Zomerdijk schreven het de afgelopen twee jaar. ‘De grote uitdaging voor kenniswerkers is om waarde te blijven creëren in een veranderende markt.’ Rond 12 april in de schappen, Managementboek Magazine voelde de auteurs alvast uitvoerig aan de tand.
recensie
Financieel management
12 maart 2012
Marius van Rijswijk
Het boek 'Handboek Compliance Professional' van het Nederlands Compliance Instituut (NCI) is het standaardwerk voor iedere compliance professional. Het NCI omschrijft hun boek als volgt; 'Het bestrijkt het volledige veld dat de compliance officer in de financiële sector tot zijn of haar domein kan rekenen.' In mijn optiek doen zij zichzelf met deze beschrijving te kort.
recensie
Verandermanagement
9 maart 2012
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Bij een fiets of een auto zie je roest bijna altijd wel zitten. En vaak doe je er dan ook iets aan. Maar hoe zit dat bij een bedrijf? Daar zie je de roest niet meteen, laat staan dat je er iets aan doet of kunt doen. En voor je het weet, is de organisatie onherstelbaar beschadigd: doorgeroest. Het boek Roestvrij laat zien hoe je ‘corporate’ roest vroegtijdig kunt opsporen en aanpakken.
interview
Personeelsmanagement
9 maart 2012
Pierre de Winter
3-5 minuten leestijd
Met zijn nieuwste boek Generaties! Werk in uitvoering (dat 27 maart verschijnt) maakt Aart Bontekoning zijn case nog maar eens: ‘Diversiteit tussen generaties is er, en eigenlijk is de enige goede vraag: hoe kunnen we die beter benutten?’ Managementboek Magazine las de proef en sprak de auteur.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
9 maart 2012
Linda Poort
1-2 minuten leestijd
De belangrijkste boodschap in 'Zakelijk flirten voor dummies' is dat zakelijk flirten alles te maken heeft met zelfvertrouwen en de eerste indruk die je geeft. Wie bij zakelijk flirten denkt aan knipoogjes en lage decolletés, kan dit boek dus beter wegleggen. Zakelijk flirten is vooral werken aan jezelf.
recensie
Algemeen management
8 maart 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Wat moet een HBO-student over management weten? Die vraag inspireerde Fons Koopmans en Suzan Bosch enkele jaren geleden tot het schrijven van een bijzonder praktisch boek met een titel die weinig aan duidelijkheid te wensen overliet: ‘Managementvaardigheden in de praktijk’ (Noordhoff Uitgevers 2008). Studenten die een managementfunctie ambiëren, moeten volgens de auteurs in ieder geval het belang en de relevantie van managementvaardigheden kennen. Van dat boek is kort geleden een tweede druk verschenen; met een iets andere titel, geactualiseerde inhoud, maar nog steeds een ijzersterke praktijkcomponent: Managementvaardigheden - theorie en praktijk.
recensie
Juridisch
8 maart 2012
Dick Bos
1-2 minuten leestijd
Een compleet boek met aandacht voor de verschillende aspecten waar een professional in de zorg mee in aanraking kan komen. 'Recht voor professionals in de zorg' is ook een handzaam boek, met per hoofdstuk vragen om de opgedane kennis te testen. Het boek heeft vanaf het eerste verschijnen in 1978 een vlucht genomen tot wat het nu is, een waardevol studieboek.
recensie
Organisatiekunde
8 maart 2012
Gijs Niezink
Aangewakkerd door mijn interesse in innovatie en de totstandkoming ervan binnen het bedrijfsleven, heb ik het boek 'Innovatie 3.0' van Henk Volberda en Menno Bosma gelezen. Hoe komt innovatie tot stand? En hoe kan Nederland dus innovatiever worden?
recensie
Strategisch management
8 maart 2012
Jefte de Bruin
Richard Rumelt is een invloedrijke managementgoeroe met een basis aan de Universiteit van Californië en INSEAD. Zijn werkveld is breed, maar omvat veelal strategische vraagstukken. 'Het geheim van een goede strategie' gaat in op zijn ervaringen ten aanzien van strategie met bedrijven, overheden en andere organisaties. Rumelt geeft zijn eigen visie en ongezouten mening over organisaties en personen. Dit biedt een interessante kijk in het hoofd van Rumelt, maar lijkt soms ook op weggeschreven frustratie over organisaties en over hoe die omgaan met strategie.
recensie
Leiderschap
8 maart 2012
Arie Buvens
Weer een boek over leiderschap? Dat is de titel van het eerste hoofdstuk van 'Leiderschap: feiten en fictie'. Jo Caris legt uit dat leiderschap veel meer dimensies heeft dan de afgelopen decennia is beseft. Hij brengt de verschillende aspecten samen in een driedimensionale 'managerial cube', waarin de functies van leiderschap in gradaties worden weergegeven. Op zo'n manier wordt het duidelijk dat verschillende soorten leiderschap in verschillende situaties noodzakelijk zijn. Eén oplossing voor alle kwalen bestaat niet.