Pacelle van Goethem deed met haar boeken 'Ijs verkopen aan eskimo's' en 'Psychologie van overtuigen' dezelfde exercitie met de uitdieping van de rol van onze stem in het overtuigen. De heren Ori en Rom Brafman doen die verdieping specifiek op de klik die we ervaren met sommige mensen. Wat zijn de redenen voor zo'n klik? 'De magie van de klik' is niet geschreven als een theoretisch oeuvre, maar bevat vooral veel voorbeelden waardoor het zich makkelijk laat lezen, bijna als een psychologische roman. De structuur en de opbouw zijn duidelijk. Vooral de eerste factoren die de klik bevorderen zijn goed uiteengezet. Kwetsbaarheid is de eerste omschreven factor en is zeker onverwacht, omdat je een lijst van trucjes zou kunnen verwachten in navolging van bijvoorbeeld 'Overtuigingskracht'. Nee, hier gaat het juist om jezelf blijven en vooral je diepere en emotionele kant uiten. Dit veronderstelt een zelfvertrouwen waar niet over geschreven wordt, maar dat wel aanwezig moet zijn. De tweede factor is de principe van nabijheid, wat we aanduiden met 'uit het zicht, uit het hart' en waar we dus klaarblijkelijk zelf binnen een paar meters een groot verschil kunnen maken. Een derde factor heeft te maken met de aantrekkelijkheid van passie op andere mensen. Het in flow raken, zoals de psycholoog Csikszentmihalyi het omschreven heeft, werkt als een magneet op andere mensen en zorgt voor verbinding. Het vierde factor heeft te maken met het bouwen van vertrouwen en is gebaseerd op de overeenkomsten tussen mensen. Blijkbaar, zo blijkt uit de beschreven resultaten, is vooral het aantal overeenkomsten tussen mensen bepalend voor een goede klik. Of de overeenkomsten te maken hebben met zeer persoonlijke zaken zoals religie, of oppervlakkig zijn zoals dezelfde kleur haar hebben, is niet invloed op de kwaliteit van de klik. Het is dan wel in tegenspraak met een andere Nederlandse uitspraak: 'Het is niet de kwantiteit, maar de kwaliteit wat telt.' In die zin is het een verrassende uitkomst. Vervolgens geven de auteurs een aantal voorwaarden die bevorderlijk zijn voor het ontstaan van een klik. Het gaat over zaken als gemeenschappelijke activiteiten doen, waarbij het samen beleven van zware tijden de verbinding versterkt. Iets wat de laatste jaren veel in beeld komt, met televisieprogramma's zoals 'Big Brother', 'Operatie Robinson', 'Wie is de mol?'. Hierbij staat de menselijk kant van de deelnemers onder druk en komt daardoor sterker naar boven, dit vergroot de klik met de kijkers. 'De magie van klik' wordt afgesloten met het bewijs dat de klik een zeer gunstig effect heeft op mensen: het brengt het beste van hun naar boven, het zou de symbiose zijn in een collectieve flow. Alles bij elkaar een leuk boek dat zich snel laat lezen, eigenlijk een wat populair onderzoekresultaat waarmee de auteurs een goede klik met de lezer weten te maken.
Over Bruno Fabre
Afkomstig uit Frankrijk, begon Bruno's academische reis aan Centrale-Supélec, een prestigieuze top-onderwijsinstelling, waar hij zich specialiseerde in Kunstmatige Intelligentie. Hij begon zijn carrière als computerwetenschapper, maar stapte later over naar de financiële sector, waar hij zijn technische expertise benutte.