Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Beslist plakken

Chip en Dan Heath hebben hun derde boek uitgebracht: ‘Decisive’. Na de zeer succesvolle titels De plakfactor en Switch - Veranderen als verandering moeilijk is zijn Chip Heath en Dan Heath uitgegroeid tot ware verandergoeroes.

Bertrand Weegenaar | 19 maart 2013 | 1-2 minuten leestijd

‘Decisive’ gaat over beslisstrategieën. Ons menselijk beslistraject is miserabel, stellen de gebroeders Heath. We zijn vooringenomen, ons onderzoek en analyses om tot een ‘uitkomst’ te komen is daarop gebaseerd. Daarnaast speelt onze emotionele kant ook een destructieve rol om goede beslissingsstrategieën te hanteren. We hebben van nature een beperkte set technieken om buiten ons zelf te treden.

Chip en Dan Heath werken in dit boek de WRAP-methode uit. Het acronym WRAP staat voor:
- Widen your options
- Reality-test your assumptions
- Attain some distance
- Prepare to be wrong

In de inmiddels bekende stijl van Malcolm Gladwell , Seth Godin en Daniel H. Pink larderen de auteurs praktijksituaties als startpunt van een stukje oplossing. Het laatste gedeelte van het boek is erg boeiend: ga er eens vanuit dat de keuze die je gaat maken fout is. Wat doe je dan? Of liever: wat doe je daarmee! Dat was toch een eyeopener voor mij.

Ik herken het uit mijn praktijk om risico’s in te schatten. Aannames van anderen met een korrel zout te nemen. Want mijn ervaring is anders. (vooringenomen dus). Voor belangrijke beslistrajecten dienen een aantal scenario’s beschikbaar te zijn. Niet als alternatief voor de keuze, maar als alternatief als de uitkomst tegen valt. En uit mijn werkpraktijk kan ook groot succes tot problemen leiden.

‘Decisive’ komt binnenkort onder de titel Beslist in vertaling op de markt. Uitgever: AW Bruna.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden