Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Cultuurdingetje hè - Hoe je de oude organisatiecultuur eruit krijgt, en de nieuwe erin

Maaike Thiecke biedt in Cultuurdingetje hè een hart onder de riem met een luid en duidelijk systemisch perspectief op cultuurverandering. In haar preview vertelt ze over haar boek.

Maaike Thiecke | 1 juli 2022 | 3-4 minuten leestijd

'Hoe bestaat het: een heel huis vol betrokken, competente, gecommitteerde mensen en die oude organisatiecultuur blijft maar hardnekkig in de vloerbedekking zitten …!'

'Iedereen zucht onder de angstcultuur maar wat we ook doen, we komen er maar niet vanaf. Sterker nog: het lijkt wel erger te worden.'

'We hebben geïnvesteerd in een heldere visie, met een duidelijke Why en mooie cultuurwaarden, maar die oude poldercultuur blijft zich maar opdringen.'

'Wij hebben nieuwe mensen aangenomen, maar hoe fris en fruitig en ervaren ze ook binnenkomen, in no time zijn ze besmet door onze familiecultuur…'

'We kunnen wel wijzen naar de oude garde met hun poten in de oude leemlaag, maar eerlijk gezegd: wat mankeert ons als ervaren leiders dat we dit niet voor elkaar krijgen? Wat mankeert mij…?'

Moedeloos

Natuurlijk word je daar gek van. Dus dan doe je nog een extra rondje nieuwe en vooral frissere mensen, inspirerendere leiders, extra draagvlak, scherpere woorden, en het helpt niks. De cultuur in je organisatie blijft hetzelfde. Moedeloos word je daarvan. Je zou bijna vervallen in ‘tja niks aan te doen hè, is cultuur hè, zo gaat dat nou eenmaal hier hè’.

Ja organisatiecultuur zit in de vloerbedekking. In de muren en de WiFi. En: die kan er echt uit.

Hefboom voor cultuurverandering

Ik vind het niet te doen, hoeveel tijd, geld en aandacht er wordt geïnvesteerd, zonder dat het ook maar iets uitmaakt voor je organisatiecultuur. Ik kan het slecht verdragen hoeveel er gesleuteld en gereflecteerd en geoordeeld wordt (met nog een extra shotje als dat niks oplevert) op zoek naar de hefboom voor cultuurverandering. En ik ga op de barricaden als ik hoor ‘niks aan te doen’ en organisaties de handdoek in de ring gooien uit moedeloosheid door weer een mislukt cultuurtraject. Daarom dit boek! Wat mij betreft kan het namelijk wel, die cultuurverandering, er wordt alleen veel per ongeluk de verkeerde kant op geploeterd.

Waarom cultuur plakt

De afgelopen jaren zag ik keer op keer hoeveel het scheelt als niet alleen directies en managers maar alle spelers in een organisatie weten wat volkomen normaal en voorspelbaar is bij cultuurverandering. Vloerbedekkinglogica dus. Waarom het eerst altijd erger wordt bijvoorbeeld. En waarom cultuur plakt, of je dat nou wilt of niet. Waarom je soms een angstcultuur krijgt zonder bullebakken van bazen of een familiecultuur krijgt die je helemaal niet wilt. En waarom je gedoe, gezeik en ongelukken krijgt die eruitzien als cultuurproblemen maar het helemaal niet zijn. En ook: hoe logisch het is dat je de verkeerde kant op ploetert met z’n allen!

Weten wat normaal is, zorgt voor minder veranderstress: jullie zijn niet gek, er mankeert niks aan jou, aan jullie, aan hen. Het is normaal.

Hart van je organisatie

Die vloerbedekkinglogcia levert je naast geruststelling ook op dat je meteen weet wat je concreet kunt doen. Wat je moet doen zelfs, als je van die oude organisatiecultuur af wilt. Wat je kan (en moet) doen als die inclusieve of vitale cultuur je droom is.

En hoe je kunt voorkomen dat de oude cultuur erger wordt, in plaats van minder. Wat je vooral niet moet doen. ‘Confronterend duidelijk’ hoor ik vaak. Want ja, cultuur gaat over het DNA en de ziel van de organisatie. Over het hart van je organisatie. Als je daar vanaf wilt, heb je tegennatuurlijke interventies nodig. Ook voor die zo gewenste organisatieculturen. Die vind je in mijn boek in overvloed. En daar kun je het ook best warm van krijgen.

Wat je in dit boek ook in overvloed aantreft, zijn voorbeelden van mijn eigen struikelpartijen over cultuur in de vloerbedekking. Want natuurlijk: cultuur plakt ook aan mij. Zelfs bij het schrijven van dit boek!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden