Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Good to Great (Nederlandstalig)

Twintig november jl. (2018) introduceerde Hubspot het begrip marketing Flywheel. Brian Halligan, co-founder van  Hubspot, publiceerde een artikel in Business Harvard Review zijn visie dat het marketing Flywheel de populaire marketing funnel gaat verdringen. Een goede reden om terug te grijpen op de bron van het begrip Flywheel in business management. Jim Collins introduceerde dit begrip al in 2001 in dit boek Good to Great.

Ger van den Buijs | 14 januari 2019 | 3-4 minuten leestijd

Waarom een boekrecensie van een boek dat bijna 18 jaar geleden gepubliceerd werd? De reden is eenvoudig: omdat het een geweldig boek is. Collins heeft met zijn team een zeer uitgebreid onderzoek gedaan naar de factoren die ervoor gezorgd hebben dat sommige bedrijven zich langdurig explosief konden ontwikkelen terwijl hun concurrenten achter bleven. De opkomst van Facebook, Google en Amazon in het afgelopen decennium, als ook de faillissementen van vele retailbedrijven, geven dit onderzoek een extra dimensie.

Collins maakt gehakt van enkele populaire gedachten. Zelfingenomen leiders die met grote programma’s een snelle doorbraak bewerkstelligen zijn een fabeltje. Het omgekeerde blijkt waar te zijn. Level 5 leiders blijken typisch zeer bescheiden te zijn. En grote veranderingsprogramma’s zijn nooit een succes. Hier introduceert Collins het begrip Flywheel. Het grote succes van sommige bedrijven is te danken aan langdurig en vooral consistent beleid. Elk klein duwtje zet het vliegwiel een beetje in beweging. In het begin lijkt dat nauwelijks effect te hebben. Het vliegwiel brengt eerder ballast dan versnelling. Maar als het wiel eenmaal draait, dan helpt zijn gewicht om je bedrijf steeds soepeler te laten draaien en steeds betere resultaten te bereiken. Het is pas achteraf dat de media het succes positioneren als een revolutie. De werkelijkheid is dat de bedrijven die zich van good naar great hebben ontwikkeld, 10 tot 20 jaar toegewerkt hebben naar het moment van groeiversnelling. Het succes was even consistent. Deze bedrijven waren minstens 15 jaar 5-15 keer zo winstgevend als hun concurrenten.

Wat ik zo stimulerend vind aan dit boek is dat het bedrijfsleven in een ander licht zet. Niet de snelle jongens, maar leiders die consistent vasthoudend handelen, op basis van passie en niet puur op basis van geld, brengen succes.  Je kunt natuurlijk een andere visie hebben, maar je kunt niet anders dan respect hebben voor het enorme onderzoek dat Collins en zijn team gedaan hebben. Het is moeilijk geen respect te hebben voor de hoeveelheid data die zij verzameld en geanalyseerd hebben. In een plezierige stijl maakt Collins je deelgenoot van de discussies in zijn team.

Onderscheidende bedrijven blijken allemaal dezelfde 6 hoofdprincipes gevolgd te hebben. Elk hoofdstuk beschrijft zo’n principe en eindigt met een handige samenvatting. Daarnaast geeft men ook een lijst met ‘unexpected findings’. Ik denk dat die je het meest zullen verleiden om het boek zelf te lezen, dus presenteer ik een selectie in deze review:
- Succesvolle CEO’s komen uit het bedrijf zelf. Extern geworven CEO’s zijn zelden in staat om een bedrijf van good naar great te brengen.
- Er is geen verband tussen de beloning van managers en hun performance. Interessante learning in het licht van bijvoorbeeld de stelling dat het salaris van ING topman Hamers niet voldoende zou zijn.
- Charisma en visie zijn eerder een handicap voor een leider, dan een asset.
- Great companies zijn eenvoudig. Diversificatie leidt tot vermindering van het succes.
- Budgetteren is niet het bepalen hoeveel geld naar elk van de activiteiten gaat, maar het bepalen welke activiteiten er helemaal gestopt moeten worden en welke er met alle mogelijke middelen gesponsord moeten worden.
- Technologie is nooit de oorzaak van explosieve groei of afbraak van een bedrijf.
De 6 principes kan Collins beter uitleggen dan ik. Ik wens je veel leesplezier. Ik ben zelf zo ver gegaan dat ik zelfs aan het ontbijt door bleef lezen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden